Vraag

Wiet, kan het kwaad?

  • 19 June 2022
  • 3 reacties
  • 253 Bekeken

Badge

Hey mensjes, ik heb een vraag. Vaak ga ik in de pauzes met een vriend van mij blowen, vaak doen we dan wiet of een mix met hasj maar ik weet niet hoe slecht dit echt voor je is en of een paar keer wel of geen kwaad kan. Is hier iemand die mij dit kan vertellen of zelf ervaring heeft.

 

Groetjes ...


3 reacties

Dit heb ik op internet gevonden:

 

Hersenen

Roken van hasj en wiet heeft invloed op: het geheugen, de concentratie en het opnemen van informatie. Meestal houdt dit effect ongeveer 3 tot 4 uur aan.

 

Bad trip

Hasj en wiet kunnen soms verkeerd vallen. Je voelt je dan ziek, angstig of je kunt een bad trip krijgen. De kans dat dit gebeurt is het grootst bij beginnende gebruikers of bij blowers die nerveus zijn of wanneer set en setting niet in orde zijn.

 

Psychose

Hasj en wiet kunnen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een psychose opwekken of een psychose verergeren. Ook kunnen hasj en wiet een terugval in de psychose veroorzaken.

 

Klachten na gebruik

Soms ontstaan er klachten in de dagen na het gebruik of bad trip zoals depersonalisatie en derealisatie

 

 

RISICO'S OP LANGE TERMIJN:

Schade aan luchtwegen

Roken van hasj en wiet is schadelijk voor de longen. Bij verbranding van hasj en wiet komen net als bij tabak koolmonoxide en teer vrij. Koolmonoxide is slecht voor hart- en bloedvaten en teer is slecht voor je longen. Lees hier meer over op de pagina over tabak. Je kunt last krijgen van hoesten en astma. Er is ook een verhoogde kans op bronchitis.  

 

Stembanden

Teer uit de rook van eenm joint, zet zich af op de stembanden. De stembanden kunnen hierdoor beschadigd raken. 

 

Psychische klachten

Gebruik van cannabis kan angsten, gevoelens van depressie of andere emotionele stoornissen op de langere termijn versterken. 

 

Slaapproblemen

Door blowen val je gemakkelijker in slaap maar rust je niet goed uit. Als je 's avonds voor het slapen blowt, kan het zijn dat het opstaan veel moeite kost. Cannabis zorgt er dan voor dat je onvoldoende in je REM-slaap terecht komt. Het gevolg is dat je onvoldoende uitrust en je gemakkelijker verslaapt. 

 

Ook bij het stoppen met blowen kan het zo zijn dat je slaapproblemen ervaart. Bijvoorbeeld moeite hebben met in slaap vallen. Dit kan enkele weken tot enkele maanden aanhouden. Je kunt professionele hulp krijgen bij het minderen of stoppen met blowen bijvoorbeeld bij Cannabis Onder Controle. 

 

Persoonlijke ontwikkeling

Wanneer je langere tijd regelmatig blowt kan het gebruik je persoonlijke ontwikkeling beïnvloeden. Wanneer spanning of stress wordt onderdrukt door gebruik, leer je niet op eigen kracht met spanning of stress omgaan. Jongeren zijn hier veel kwetsbaarder voor.

 

Geestelijke afhankelijkheid

Bij geestelijk afhankelijkheid heb je het gevoel dat je niet meer zonder kunt. Geestelijke afhankelijkheid treedt bij ongeveer 10% van de cannabisgebruikers op. 

 

Zeldzame gevallen

Er zijn aanwijzingen dat cannabis voor allergieën kan zorgen. Het gaat dan om allergie voor citrusvruchten, bepaalde groenten en misschien tabak en latex. De oorzaak zou toegenomen eiwitconcentratie in cannabis zijn. Deze eiwitten zouden bij hoger cannabisgebruik allergieën kunnen veroorzaken.

 

Het cannabinoïd-hyperemesis-syndroom is een zeldzaam syndroom dat gepaard gaat met periodes van excessief braken. Dit kan ontstaan als je een lange tijd hebt geblowd. De klachten verdwijnen na het stoppen met blowen.

 

VERSLAVING

Soms gebruiken mensen cannabis met een specifiek doel bijvoorbeeld om te kunnen ontspannen, beter te slapen of je prettig te voelen. Op de langere termijn kan het moeilijker worden om te ontspannen, slapen of je prettig te voelen zonder dat je blowt. Stoppen met blowen kan dan ingewikkeld zijn. 

 

Wanneer je regelmatig gebruikt kun je een zekere tolerantie ervaren. Dan heb je meer nodig om hetzelfde effect te ervaren. Effecten zoals lachkick en vreetkick verdwijnen bij veel regelmatige gebruikers ook op termijn.

 

Wanneer je stopt, kunnen onthoudingsverschijnselen het tegenovergestelde zijn van de reden van gebruik. Gebruikte je om te ontspannen, dan wordt op een andere manier je ontspanning vinden lastig. Gebruikte je om te slapen, dan wordt het lastig om in slaap te vallen. Lichamelijke onthoudingsverschijnselen zijn bijvoorbeeld onrust en zweten. Daarnaast zijn er onthoudingsverschijnselen zoals verlies van eetlust, irritatie en gevoelens van depressie. In de week na het stoppen zijn de ontwenningsverschijnselen het heftigst. Daarna nemen ze vrij snel af. 

 

Bron: https://www.google.com/amp/s/www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/cannabis/cannabis-risicos%3famp=1

Badge

Probeer te stoppen! Blowen kan later invloed hebben op je gezondheid!

Badge

Hallo,

Mhhh ja het is slecht maar ik doe het zelf ook.

Je moet er niet afhankelijk van worden. Dat is wanneer het echt een probleem wordt. En op school is ook niet heel verstandig. Je bent waarschijnlijk onder de achttien en als een docent van school erachter komt dat je stobed bent of het bij je hebt kan je de consequenties denk ik zelf wel invullen. 

Zelf gebruik ik het voor de fun met vrienden die het zelf willen. Je wilt niet iemand helpen aan iets dat hun in problemen kan brengen zoals een verslaving. Maar zorg ook zelf dat je het echt voor de fun gebruikt en niet om je beter te voelen. Op een gegeven moment wordt je afhankelijk van het spul en dat is niet best. 
 

Hoop dat je er wat aan hebt :) 

 

Reageer