Hallo allemaal, bij deze wil ik jullie om hulp vragen:
Al weken verdenk ik (16 jaar) mijn zusje (12 jaar) er van dat ze vaped. Het begon met vapende vrienden, toen een zoete geur uit haar mond nadat ze ging ‘buitenspelen’, en de laatste week zelfs zo’n zoete geur in haar kamer, wat ‘een nieuwe bodymist’ moest voorstellen. Onze moeder is helemaal niet streng, en heeft veel liever dat mijn zusje eerlijk is en dat mama dan niet boos wordt dan dat onze moeder wél boos wordt en dat mijn zusje alles achter haar rug om gaat doen. Ze heeft dus ook altijd ‘eerlijk’ gezegt dat ze niet vaped en dat ze het ook heel dom vindt.
Maar vandaag, toen ik even in haar kamer zat (ze was er zelf gewoon bij) zag ik in haar pennenbakje oppeens een raar object liggen, ik pakte het, en ja hoor: een vape. Ze zag dat ik hem had gevonden, ze pakte hem af en ik werd de kamer uit gestuurd. Later hebben we er een kort gesprekje over gehad: de vape zou niet van haar zijn maar van een vriendin, de vriendin wilde ze niet bekend maken. Tijdens het gesprek probeerde ik heel erg om niet boos te worden, niet te zeggen dat ik zo teleursteld ben. Ik weet dat ze dan alleen maar boos wordt en ik al helemaal niets meer te weten kom.
Waarschijnlijk was ze na ons gesprekje bang dat ik het aan onze moeder zou vertellen, want een paar minuten later heeft ze het ook aan haar verteld: huilend met een of ander verhaal dat het voor stress redenen was en het heel erg hielp etc. Etc.
Mijn moeder weet niet zo goed wat ze er mee aan moet, omdat ze mijn zusje wel wilt belonen voor het vertellen van de waarheid, maar het natuurlijk ook ongelofelijk dom is om op deze leeftijd al aan de nicotine te zitten. Ook heeft mijn zusje het de laatste tijd niet zo makkelijk met vriendinnen en school, waardoor mijn moeder het ook een beetje zielig voor haar vind. Persoonlijk wil ik alleen maar heel boos worden, maar zoals ik eerder heb gezegt weet ik dat dat alles behalve slim is, dus dit zal ik dan ook niet doen.
Wat moeten we met deze situatie aan? Wat moeten we tegen haar zeggen en hoe krijgen we haar van het vapen af, terwijl ze omsingeld wordt door vapende vrienden? Ik en mijn moeder weten echt geen raad meer, dus als je een idee hebt zou het heel fijn zijn als je dat hier onder comment!
Alvast heel erg bedank, en hele vriendelijke groetjes.