Skip to main content

vragen over mijn side-effects van roken

• May 3, 2025
  • 5 reacties
  • 131 Bekeken

Ik ben 16 en ik gebruik sinds rond 1.5 snus en cigaretten. Ik zat 6 maanden in een relatie met een jongen, van wie ik geen snus en cigaretten mag gebruiken. Dus dat heb ik niet gedaan. (Sorry als mijn Nederlands niet goed is trouwens ik ben wel Nederlands maar ik woon hier niet lang). Toen mijn relatie met mijn vriend eindigde gebeurde er ook veel in mijn leven. Mijn beste vriendin was verhuist naar America, mijn oom was overleden en mijn tante was ook ernstig ziek. Dus toen ben ik weer snus gaan gebruiken en cigaretten gaan roken. Ik heb het altijd wel best gebalanceerd gehouden. Nu ben ik in een nieuwe relatie met een jongen die mij heel blij maakt. Maar omdat het nu vakantie is kan ik geen snus meer krijgen, maar wel sigaretten. Ik rook nu ongeveer 2 pakjes per dag en ik heb de laatste 4 dagen last van bruine spul dat uit mijn neus komt. 2 pakjes is natuurlijk niet verschrikkelijk veel, maar ik heb altijd last gehad van mijn longen, ik heb vaak in mijn leven pneumonia gehad. Mijn ouders hebben mij gewaarschuwd om niet te roken, maar daar kan ik niks aan doen. Ik heb vandaag voor het eerst niet gerookt, maar daardoor heb ik geen honger, en ben ik heel boos en sacherijnig. Ik merk heel erg dat ik niet zonder nicotine kan. Maar ik weet niet wat ik moet doen, want als ik realistisch ben, weet ik dat ik niet kan stoppen, omdat ik het zo nodig heb. Dus stoppen met roken en snus kan ik niet.

5 reacties

• May 3, 2025

2 pakjes niet veel!?

Mieschien even kijken of je verslaaft bent, sorry...

Trouwens hoi maxw 

Ik zou rustig afbouwen. Mieschien elke week 1 sigaret minder. En kijken hoelang je dat volhoud 

En hoe je stopt met snus weet ik niet..... 

Groetjes badeend 

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hii,

Zo jeetje...🙈 Maar roken is erg schadelijk dus het is beter om iig af te bouwen.. misschien kun je nicotine kauwgom aanschaffen?.. wat is vooral eigenlijk dat je het nodig hebt?.. je kunt het beste proberen te kijken waar dat vandaan komt en hoe je het op een betere en gezondere manier kan doen/ oplossen.  Hoop dat het lukt om iig af te bouwen of om hulp gaat vragen  en dat je er uiteindelijk mee stopt is wel het beste voor jezelf.  

Veel succes 🙂

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 4, 2025

2 pakjes per dag is wél verschrikkelijk veel.  Ik weet niet wat dat bruine spul is dat uit je neus komt maar dat hoort niet.  Je hebt al je hele leven longproblemen en dan ga je ook nog eens roken?

Je bent pas 1,5 jaar bezig, dan valt stoppen nog mee.  Je zult inderdaad een tijdje chagrijnig zijn maar dat is een lage prijs om te stoppen met sigaretten.  En anders is er nog de huisarts, die kan ook helpen.

Voor extra motivatie moet je maar eens kijken hoe afgeleefd en ongezond mensen eruit zien die lang veel gerookt hebben (2 pakjes per dag, bijvoorbeeld): ze zijn gerimpeld, hebben een vale huid, doffe ogen en rotte tanden.  En dat is dan alleen nog maar wat je aan de buitenkant ziet.  En ze stinken.

• May 4, 2025

Eh, 2 pakjes per dag is echt verschrikkelijk veel hoor!

Dat je afkickverschijnsel hebt is normaal. Je ben gewoon zwaar verslaafd aan nicotine. Dus ja, stoppen zal misschien niet makkelijk maar je kunt het echt wel! Je hebt geen nicotine nodig om te leven maar door je verslaving denk je dat je niet zonder kunt. 

Aangezien je zegt dat je vaak longontsteking hebt zou ik echt serieus overwegen om te stoppen. En bruin spul uit je neus lijkt me ook niet echt gezond. Verder heb je door te roken ook een grote kans op het krijgen van longkanker. Ik heb bij familie gezien wat dat met je doet, en geloof me, dat wil je echt niet.

Er zijn heel veel manieren om te stoppen. Je kan ook je huisarts om advies vragen.

Heel veel succes.

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 4, 2025

Ik wil niet als je moeder klinken maar roken is echt wel heel erg slecht het vergiftigt je lichaam enorm. Stoppen met roken nu betekent dat je leven in de toekomst veel rooskleuriger is omdat je lichaam niet zo snel aftakelt. Het tast bijvoorbeeld ook je vruchtbaarheid aan.

Tip: het lijkt erop dat je lichaam sneller gifstoffen kan opruimen en de kans op kanker kleiner wordt als je veel beweegt en je conditie op pijl houdt.

Eventueel kun je kijken of vapen iets is, maar ook dat is heel slecht het hoeft niet eens minder erg dan normaal roken te zijn. Het beste is als je leert te stoppen je bent nu nog jong dus dan is het minder moeilijk dan dat je al 10 of 20 jaar rookt zeg maar…

Succes! xxVera