Vraag

Verslaafd

  • 12 July 2023
  • 2 reacties
  • 75 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

ik ben verslaafd aan vapen reality shows en roken en energy blikjes ook al ben ik al druk genoeg ik heb ook een lichtelijke verslaving aan zelfbeschading hoe moet ik dit STOPPEN want elke keer dat ik me down voel dan doe ik da ik heb me zelf beloofd dat ik het niet meer ging doen maar ik heb het gisteren TOCH gedaanā€¦...en ik ben echt HEEL verslaafd aan vapen ECHT HEEL ERG


2 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Zorg allereerst dat je de spullen niet meer in huis hebt. Dus geen vapes en energy meer kopen.

Als motivatie zou je bij kunnen houden hoeveel geld je al hebt bespaart door niet te vapen/energy te drinken.

Succes.

Reputatie 1
Badge

Hey! Mocht je erg toevallig van boeken houden; Atomic Habits van James Clear is het perfecte boek hiervoor. Hij is er ook in het Nederlands, maar de Engelse versie is mooier naar mijn mening, dus als dat geen probleem is, raad ik die echt aan. Mocht je een hekel hebben aan lezen, maak het onzichtbaar, onaantrekkelijk, moeilijk en onbevredigend. Zoals hierboven, koop zo min mogelijk energy en vapes, of koop constant slechtsĀ eentje, zodat je constantĀ terug moet naar de winkel. Zo maak je het moeilijker en onaantrekkelijker om te gebruiken. En bedenk je dat energy en vape maar heel kort werkt, het lost geen problemen op. Het zijn namelijk zogenaamde ā€˜coping mechanismeā€™. Als je je rot voelt, kun je vapen, en dan voel je je iets beter. Maar je kunt ook schrijven over waardoor je je rot voelt, de Kindertelefoon bellen, of gewoon huilen (komt dopamine bij vrij). Dat zijn allemaal voorbeelden van goede coping mechanismen. Ze werken beter, ook op lange termijn en beschadigen je lichaam niet.Ā 
Ik snap best dat het als teveel moeite voelt als je je rot voelt, maar doe het toch, tel tot drie bvb. Je zult je vrijwel altijd beter voelen en iets minder energy of vape willen hebben.

Je kunt ook afbouwen, dus in plaats van elke dag vijf bvb elke dag vier. Dan drie, etcetra. Om de dag. Om de drie dagen.Ā 
Hopelijk helpt dat een beetje. Wat ook helpt: vape gaat binnekort weer stinken. Dat is goed, want dat maakt het minder aantrekkelijk om te doen. Maar dat is een dingetje voor later.

Reageer