Skip to main content
Vraag

verslaaf aan roken

• August 10, 2025
  • 3 reacties
  • 125 Bekeken

Alexander01
Forum|alt.badge.img+2

Hey iedereen  de title zegt het al 

Ik ben verslaafd aan roken maar ik kan niet stoppen 

Ik ben er verslaafd aan geraakt door vrienden en op een reis met familie  heeft mijn vader en moeder mij laten mee roken 

3 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 11, 2025

Hoi ​@Alexander01,

Het klinkt alsof je in een moeilijke situatie zit. Je bent verslaafd geraakt aan roken door vrienden, en op een reis met familie hebben je ouders zelfs mee laten roken. Dat maakt het extra lastig om te stoppen, want nicotine verandert je hersenen waardoor je zowel lichamelijk als mentaal afhankelijk wordt, en als mensen om je heen ook roken is de verleiding constant aanwezig. Het is belangrijk te weten dat stoppen wél mogelijk is, maar meestal niet alleen op wilskracht.

Er zijn hulpmiddelen zoals nicotinepleisters of kauwgom om de lichamelijke afkick te verlichten, en je kunt met een duidelijk stopplan veel meer kans van slagen hebben. Professionele hulp via de huisarts of verslavingszorg kan je hierbij begeleiden zonder oordeel.

Ook helpt het om situaties en mensen die roken tijdelijk te vermijden, zodat je minder getriggerd wordt. Met de juiste steun en strategie kun je stap voor stap loskomen van die gewoonte, zelfs als het nu onmogelijk lijkt.

xx liefs Wolf 🐺

• August 12, 2025

Ik zou idd naar verslavingszorg gaan. Roken kan je longen ernstig beschadigen met COPD en longkanker tot gevolg. Hoe sneller je stopt hoe beter.

Groetjes matpat

Forum|alt.badge.img

Heb je al eens geprobeerd cold turkey te stoppen dus ineenkeer want ik rook zelf ook heel vaak geprobeerd te stoppen maar niet direct sommige mensen zeggen dat dat moet werken