Skip to main content

Telefoon/scherm verslaving; iemand tips

• June 12, 2025
  • 2 reacties
  • 68 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ok dus dit is de 1e keer voor mij dat ik iets op het forum schrijf dus beetje spannend maar ok.

Kweenie of telefoon/scherm verslaving echt onder verslaving valt want het is natuurlijk niet zo heftig als roken ofz en ik weet eig ook niet of ik wel echt een telefoon/scherm verslaving heb maarja. 

Dus ik ben 14 jaar oud en ik vind dat ik te veel op mn telefoon, laptop, Ipad etc zit. Ik heb bijna al mn apps op mn telefoon verwijderd (snap enz), en heb dus een tijdslimiet waardoor ik ook op bijv safari niet oneindig kan en dat helpt wel maar waar ik vooral mee zit is dat ik vind dat ik teveel aan het gamen ben, ik spreek telkens een tijd af dat ik ga gamen met mezelf en met mn ouders maar ik stop nooit op tijd en dan worden mn ouders boos enz. Ik vind dit best wel kut want wrm kan ik niet gwn stoppen?! Ook als ik huiswerk moet maken zit ik 3-4 uur youtube shorts te scrollen ipv huiswerk maken, en achteraf voel ik me telkens heel kut maarja ik weet dus niet hoe ik daarmee moet stoppen. Telkens als ik thuis kom moet ik gwn gamen, het is een soort van routine en ik vertel mezelf wel telkens: vandaag niet, maar dat lukt niet en zelfs die paar keer dat het lukte ging het de dag erna weer mis. Ook bij het shorts scrollen; ik heb mn laptop nodig voor school maar telkens als ik m open doe dan moet ik gwn 1 short scrollen, maar dat blijft natuurlijk niet bij 1 short. Ik weet gwn niet wat ik moet doen want ik weet dat er mensen zijn met nog langere scherm/telefoon tijd maar nog steeds voel ik me heel kut over hoe lang ik achter een scherm zit en gwn 'niet gamen’ werkt niet. Is er iemand dit tips heeft? ik heb al gelezen dat schermtijd instellen helpt maar dat heb ik dus al (op mn telefoon), en dat kan niet op mn laptop (ik heb al gekeken, ik kan bijv geen yt blokkeren omdat ik geen moderator ben omdat het een schoollaptop is), dus heeft iemand andere tips?

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 13, 2025

Hee lieverd, 

Je bent zeker niet de enige die hier moeite mee heeft. Misschien is het een idee om op een andere plek te leren en huiswerk te maken, bijvoorbeeld in de bieb of op school zelf. Misschien raak je hier afgeleid door andere dingen, maar ik heb wel altijd het gevoel alsof je minder makkelijk iets anders kan gaan doen daar. Ook op je laptop. Thuis gaan er namelijk altijd mensen tegen mij praten of ik ben met iets anders bezig. 

Dat je je kut voelt daarna is heel normaal. Dat hebben wel meer mensen. Ik vind het ook moeilijk. Een ander idee is om de pomodoro methode te gebruiken, de tijden kan je zelf ook nog aanpassen. Ga dan in de pauze ook niet op je telefoon, maar wees even actief. 

Nog een tip is om gewoon 5 (of een ander getal) minuten er mee aan de slag te gaan, dan is het daarna een stuk makkelijker om er mee door te gaan. 

Veel succes!

Liefs.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Anoniem888XD, ik snap helemaal dat het lastig is om te stoppen met gamen en eindeloos scrollen, vooral als het een gewoonte is geworden en je jezelf telkens belooft te stoppen maar dat toch niet lukt. Het is al heel goed dat je apps hebt verwijderd en een tijdslimiet hebt ingesteld, dat is een mooie eerste stap. Misschien helpt het om een vaste planning te maken voor wanneer je gamet of je telefoon gebruikt, en samen met je ouders afspraken te maken waarbij je een timer zet en stopt als die afgaat. Probeer daarnaast andere leuke dingen te zoeken, zoals sporten, tekenen of muziek maken, zodat je tijd anders wordt ingevuld. Creëer ook een vaste studieplek zonder telefoon of tablet, zodat je minder snel wordt afgeleid. Tijdens het huiswerk mag je korte pauzes nemen zonder scherm om even op te laden. Praat open met je ouders over hoe moeilijk het is, zodat ze je kunnen steunen zonder boos te worden. Misschien kun je ook via een andere computer of met hulp apps of extensies installeren die websites blokkeren tijdens het studeren, ook al werkt dat niet op je schoollaptop. Wees vooral geduldig met jezelf, want het veranderen van zo’n gewoonte kost tijd. Je bent al goed bezig door het te erkennen en hulp te zoeken!

xx liefs Wolf 🐺