Skip to main content
Vraag

Schamend onderwerp

• October 18, 2023
  • 4 reacties
  • 254 Bekeken

JvtPro
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal ik ben 13 jaar en ik duim nog. Ik ben nu al sinds mijn 10de echt gefocust om te stoppen maar het lukt me gwn niet. Toen ik 12 was deed ik een handschoen aan bij het slapen en duimde ik niet, maar als ik nu dan niet slaap zonder handschoen dan ga ik weer duimen. Weet er iemand nog meer tips hoe ik kan stoppen?

4 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • October 19, 2023

Er bestaat bittere nagellak waar je geen last van hebt, maar als je dan je duim in je mond stopt proeft het heel bitter. Het werkt echt, zo heb ik het ook afgeleerd

Natureflower
Forum|alt.badge.img+11

Ik heb zelf geduimd tot mijn 9e, en mijn zusje is 10 en duimt ook nog. En ik ken ook iemand die 12 is en duimt. Zoals @Anoniemmeid13 al zegt, die nagellak helpt, en zolang je die handschoen gebruikt, kan je dus ook niet duimen. Als je dit lang genoeg gebruikt, dan leer je het vanzelf af.

Succes!

Liefs,

M.

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • April 6, 2025

Vervang je duim door een speen. 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@JvtPro! Duimen stoppen is echt lastig, vooral als het al zo’n gewoonte is. Het is super dat je het al probeert, ook met een handschoen slapen was een slimme zet! Misschien helpen deze tips ook: je kunt een bittere nagellak op je duim doen, zodat het vies smaakt en je minder snel gaat duimen. Probeer daarnaast iets anders met je handen te doen als je zin krijgt om te duimen, zoals een stressbal knijpen of een klein speeltje vasthouden. Hou je handen verder bezig met tekenen, schrijven of iets anders wat je leuk vindt, want duimen komt vaak door verveling of spanning. Plak een briefje of sticker als herinnering om niet te duimen en beloon jezelf als je het een dag of een week volhoudt. Blijf geduldig en geef niet op, je kunt dit echt!

xx liefs Wolf 🐺