Skip to main content
Vraag

Roken van spaargeld

• February 23, 2026
  • 4 reacties
  • 105 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, ik ben een meisje van 16 en ik rook nu ongeveer een pakje per dag. Mijn ouders weten dit niet en mogen hier ook echt niet achterkomen. Het begon met een paar sigaretjes met vrienden roken, maar het werden er steeds meer en ik kan nu echt niet meer stoppen en dat wil ik ook niet. Alleen dit kost me een paar duizend euro per jaar en dat kan ik alleen betalen met al het spaargeld dat ik van mijn ouders krijg en het geld van mijn bijbaantje te gebruiken en dan hou ik bijna niks meer over. Ik ben alleen bang dat mijn ouders er ooit achter gaan komen dat ik al het spaargeld dat ik van hun krijg gebruik aan sigaretten en dan heb ik echt een heel groot probleem. Want dit geld was eigenlijk bedoeld voor een rijbewijs en dat soort dingen. Ik weet gewoon niet wat ik in deze situatie moet doen, want vertellen aan mijn ouders is echt geen optie, maar stoppen met roken ook niet. Heeft iemand misschien tips?

4 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • February 23, 2026

je kan dus snel veel geld verdienen en daar hoef je niks voor te doen dan alleen stoppen met roken. het is ook slecht voor je gezondheid maar dat weet je wel. er zijn hulpmiddelen. je ouders ruiken het misschien toch wel want het stinkt. ik zou me geld aan leuke dingen uitgeven

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi,

Ik denk niet dat je dit wil horen, maar het is wel beter om te stoppen met roken of om in ieder geval wel te minderen.  Het is slecht voor je en niet bepaald gezond. Je zegt dat je niet wilt dat je ouders het weten, maar uiteindelijk zullen ze er toch wel achter komen.  Er bestaat bijvoorbeeld ook nicotine kauwgom wat je zou kunnen proberen.  Dus je kunt beter nu al proberen te stoppen dan door blijven gaan, je geeft zelf ook aan dat het per jaar veel kost. Is dat het echt waard? Ik hoop dat je er toch iets aan hebt, bedoel het goed 🙂

Groetjes 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 23, 2026

@Boterbloempjee 

Bedankt voor je reactie, maar stoppen met roken is echt geen optie. Ik rookte eerst nog meer dan een pakje per dag, maar ik al met mezelf afgesproken dat ik maximaal één pakje per dag rook dus ik ben al aan het minderen. Het kost inderdaad veel geld, maar dat vind ik het wel waard omdat ik moet roken. Het is alleen een probleem als mijn ouders erachterkomen dat ik al meer dan duizend euro van hun geld aan sigaretten heb uitgegeven. En al helemaal omdat ik altijd heel erg tegen roken was dus ze zullen het ook niet verwachten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • February 24, 2026

Zoals hier al gezegd , als je echt een pakje per dag rookt (en dat is wel véél) gaat het niet lang duren voor je ouders dat merken hoor . Ik heb ook eerst een tijdje stiekem gerookt maar was blij toen mijn ouders dat ontdekten en ik het openlijk kon doen (ouders waren niet blij maar ik mocht verder roken op voorwaarde dat ik mijn sigaretten zelf betaalde) . Dat je al je spaargeld opgerookt hebt zullen je ouders niet leuk vinden , maar je kan misschien voorstellen om het beetje bij beetje terug te betalen , je zal dus nog wat meer moeten werken in je bijbaantje !