Vraag

roken ok?

  • 11 December 2019
  • 8 reacties
  • 329 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, 

 

Ik ben 16 jaar, mijn vraag is: is het ok om 5 tot 6 sigaretten per dag te roken... vaak gevolgd door energy drank? 

 

Groeten jax


8 reacties

Energiedrank is al slecht voor je.

Geen idee waarom je dan denkt dat roken goed is.
Je betaalt nu om longkanker te krijgen.
Nouja, je betaalt nu om een gehele waslijst van aandoeningen te krijgen en je schaaft een flink aantal jaar van je levensverwachting.
Die leuke plaatjes op de verpakking zeggen hopelijk genoeg.
Daarnaast is het alles behalve goedkoop, dus stoppen is aan te raden.
Hiervoor zou ik jou huisarts raadplegen, omdat die jou mogelijk naar een deskundige kan verwijzen.
 

kijk natuurlijk is het niet goed voor je maar niks is goed voor je in zn hoeveelheid en ik rook zelf ook en rook 4 a 5 per dag dus ik vind het best normaal  maar ik zou oppassen voor  meer het kan leiden tot een verslaving.   

“maar ik zou oppassen voor  meer het kan leiden tot een verslaving.  “
Nou...
Één sigaret kan al leiden tot verslaving.
Daarnaast is het roken van vier tot zes sigaretten (de aantallen die hier genoemd worden) op zich niet zo'n best teken.
Als jij meent dat je dan niet verslaafd bent, dan moet je eens proberen om een week of zelfs een maand geen sigaret meer te gebruiken.

Ik raad ook jou aan om te stoppen, maar dat spreekt natuurlijk vanzelf.

 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi

 

mijn tante is overleden doordat ze rookte, ze was 31 en dus jong gestorven. Ze rookte ook ca. 5 a 7 sigaretten per dag en soms wel meer. De dokter zij dat ze niet lang meer te leven had want ze had longkanker gekregen. Vlak voor haar dood zei ze dat ze spijt had dat ze dit ooit gedaan heeft. Ik hoop dat je weet dat je door roken sneller doodgaat.  Ik wil dat je weet dat als je zo door gaat echt verslaafd raakt en eigenlijk misschien al bent. Ik weet niet wat jouw ouders hier van vinden, waarschijnlijk niet zo tof. Bespreek het met ze.

 

Xxx juul20006

Roken is slecht voor je. Dat is een algemeen bekend feit. De reden dat mensen het toch doen is omdat het verslavend werkt en je hersenen er een boost van krijgen. Daardoor krijgt je er elke keer weer zin in en ga je minder goed functioneren als je een tijdje niet meer rookt (Verslaafd). Zeker mensen onder de 25 jaar zijn gevoeliger voor de verleiding om middelen te gebruiken en blijven te gebruiken, dit heeft met de ontwikkeling van je hersenen te maken.  Ook al is het stoppen met roken nu misschien al lastig, hoe langer je blijft roken, hoe moeilijker het wordt om er vanaf te komen. Kortom, liever nu dan over 10 jaar, en liever over 10 jaar dan over 20 jaar. Daarbij is hoe langer je het uitstelt hoe meer kans je krijgt op ziektes, zoals longkanker of vasculaire ziektes. 

 

Energydrink is lekker, omdat het zoet is en je er eveneens een boost van krijgt (cafeïne), maar ook hier kan je verslaafd aan raken en minder goed functioneren als je zonder moet. Daarbij geldt een beetje hetzelfde als roken, waarbij het negatieve gevolgen heeft voor je gezondheid als je er teveel van drinkt (meer dan 1 blikje per dag). 

Hallo Jax03 :)

Ik ben zelf fel tegen roken aangezien het dodelijke ziektes kan veroorzaken zoals kanker, mijn vader had 2x een hartinfarct door te roken op mijn 7de dus daardoor ben ik ook fel tegen roken. Energy drankjes kunnen energie opwekken maar na die energieboost krijg je juist een dip.

-Dr8gon99

Tnx voor alle reacties, ben inmiddels gestopt met roken, en drink bijna geen energy meer

Groetjes jax03

Badge +1

Hey Jax03,

Het is eigenlijk helemaal niet goed om te roken.

Toch is het zo dat je het gewoon niet tegenhouden en je het moet doen, omdat je waarschijnlijk verslaafd bent.

Maar weet dat als je echt een gezond leven wil lijden, je volledig moet stoppen. Misschien alleen nog roken op feestjes.

Groeten,

Venus

Reageer