roken met vrienden


Badge

Hi, ik heb laatst mijn eerste trekje genomen van een sigaret alleen ik wil meer want ik vind het lekker en mijn vrienden vinden het gezellig om met zijn alle te gaan roken, alleen hoe zorg ik ervoor dat ik 1. Niet verslaafd raak, ik rook maximaal 3 sigaretten per week of minder 2. Mijn ouders het niet ruiken/ merken 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Ik zou je aanraden gwn niet te roken. Het is nou eenmaal verslavend dusja...

Reputatie 3
Badge +2

Gewoon helemaal niet meer roken. Je kan denken ‘ik neem 2/3 sigaretten per dag’, maar zo ga je er dus verslaafd aanraken. Omdat je het dan dus best vaak doet, denk je ‘ooh, eentje meer is niet erg’ maar dat is het wel. Begin er dus niet aan, want dan ga je het lekker vinden en raak je verslaafd. Er zijn genoeg andere leuke dingen die je kan doen inplaats van roken.

Badge

Weet je wat het is met roken, hoe aardig en gezellig je vrienden ook zijn, je zult er toch problemen aan blijven hebben. Ik weet zelf dat mijn vader op 14 jarige leeftijd is begonnen met roken. Hij is er wel mee gestopt sinds zijn twintigste, maar toch heeft hij nog longkanker gekregen. Het zal waarschijnlijk ook lastig te verbergen zijn van je ouders, omdat je bijvoorbeeld ook gaat stinken, hoesten en je vingers en tanden geelbruin kunnen worden. Daarbij komt ook nog dat roken heel duur is en dat je vrienden niet sigaretten voor je zullen gaan kopen. En rokers leven gemiddeld ook nog eens 5 tot 13 jaar minder lang dan niet-rokers. Door al deze nadelen zou ik je aan willen raden of ver bij deze vrienden uit de buurt te blijven en als je dan toch met ze afspreekt, zorgen dat jullie niet gaan roken, want ook door het inademen van andermans rook kun je longkanker krijgen. 

Maak je juiste keuzes!

Groetjes van mij

Hoi Anoniempiee

 

De enige tip die ik je kan geven is stoppen met roken. Het is echt verschrikkelijk slecht voor je en het is ook echt niet stoer. Je raakt heel snel verslaafd aan roken dus het beste is echt om te stoppen. En de geur van roken verbergen is volgens mij haast onmogelijk.

 

Groetjes van mij.

Reputatie 2
Badge +1

Niet om gemeen te doen maar je moet even stoppen met dom doen. Er is geen manier om er niet verslaafd aan te raken. Die dingen zijn gemaakt om mensen verslaafd te maken. Ik wil echt niet de pretbederver zijn maar leer je breincellen gebruiken of koop nieuwe bij action want dit is simpelweg een heel dom idee.

Reputatie 1
Badge +1

Alsjeblieft niet doen, je raakt er zo verslaafd aan en er is geen manier om dat niet te worden aangezien er nicotine in zit. Als je er een paar per week neemt, ga je dat vaker doen en boem. Je bent verslaafd. Plus het is ontzettend ongezond. Je kunt er kanker en allerlei andere ziektes van krijgen. Dus stop ermee nu je nog kan.

Reputatie 2
Badge +2

wauwww, me 2.0 iedereen zegt, je raakt er verslaafd aan maar NEE, ik ben niet verslaafd en doe t al best lang af en toe met men vrienden. je moet gwn mentaal sterk in je schoenen staan. 2 je word er niet ziek van, je word zieker om paar dagen je tanden niet te poetsen. je bent wijs genoeg eigen keuzes te maken

 

wauwww, me 2.0 iedereen zegt, je raakt er verslaafd aan maar NEE, ik ben niet verslaafd en doe t al best lang af en toe met men vrienden. 

@Anoniem.038 ,
Ik denk niet dat jouw anekdotische bewijs even zwaar weegt als decennia aan wetenschappelijk onderzoek….
Sowieso heeft een verslaving niet echt een impact op het kunnen roken, maar het zorgt er wel voor dat je niet zonder kunt.
Voor de verandering zal ik geen Wikipedia als bron gebruiken, maar de Amerikaanse NIH ,  de WHO/WGO en natuurlijk ons eigen RIVM. 
Er zijn er meer, maar roken is dus wel verslavend.


je moet gwn mentaal sterk in je schoenen staan

Je kunt los van je verslaving ook sterk in je schoenen staan.
 

2 je word er niet ziek van, je word zieker om paar dagen je tanden niet te poetsen. 

Je kunt inderdaad ziek worden als je je tanden niet goed poets, maar je overdrijft hier een beetje.
Er kunnen infecties optreden, zoals deze beschreven bij de NIH, en deze kunnen zich door je lichaam verspreiden.
Dat gebeurt alleen niet in “een paar dagen”.
De ironie van je statement zit in het volgende fragment van de hierboven genoemde website:

There are a number of risk factors for gum disease, but smoking is the most significant. Smoking also can make treatment for gum disease less successful. 

Roken draagt dus sterk bij aan het risico op die ziekte..

En zeggen dat je niet ziek wordt van roken is absurd.
Ik denk niet dat je überhaupt met een bron aan komt zetten, dus ik zal dat wel voor je doen.
Rokeninfo.nl, wat onderdeel is van het Trimbos instituut, kan je er alles over vertellen.
Denk dan maar aan dingen zoals een vermindered conditie, een beroerte en kanker.

 

Dat dit nu nog uitgelegd moet worden….

 

Reputatie 6
Badge +7

Antwoorden op je vragen:

  1. hoe raak je niet verslaafd
  2. hoe zorg je ervoor dat je ouders het niet merken
  3. hoe spaar je een hoop geld (pakje per week = 400 euro per jaar)

….

klaar ?

….

komt ie …

bijna

….

het volgende dat ik ga zeggen is een antwoord op alle drie vragen…

….

niet roken.

 

Je denkt misschien ‘onzin’ maar je bent al zo verslaafd dat je dat antwoord niet eens meer kon bedenken.

Stop er mee, je maakt je leven kapot en je geeft een fortuin uit om verbrande planten in te ademen.

Over 5 jaar is het een pakje per dag en kuch je ‘ja hahaha ik kan er niet mee stoppen, haha, grappig’.

Over 20 jaar elke dag een pakje van die gore rotzooi, verplicht in de regen staan met je trieste verslaving ga je misschien nadenken over stoppen.
En dan lukt het tien jaar later misschien. 8 euro per dag = 87000 euro in dertig jaar uitgegeven om je gezondheid te verpesten.

Hey,

Een beetje late reactie maar hier spreekt een roker!

Hetgene wat ik zeg tegen mensen als ze vragen: “Vindt je het lekker?” is Nee, alleen k ben verslaafd.

En echt het verkloot (sorry voor mijn taalgebruik) je hele conditie! Stop nu nu het nog kan anders kom je er heel lastig van af.

En over mij gesproken ik heb al gesproken met de huisarts over stoppen en ga binnenkort beginnen met stoppen. 😉

 

Groetjess!

Reputatie 3
Badge +1

hoii @Anoniempiee 

 

Ik ga je nu dezelfde tip geven als de mensen erboven. Stop met roken!

  1. je bent nog te jong om te roken
  2. het is super ongezond
  3. het kost bakken met geld
  4. het lijkt nu weinig wat je rookt, maar ongemerkt gaan dat er steeds meer worden, en wordt je dus verslaafd.
  5. heel begrijpelijk dat je gezellig met je vrienden mee wilt doen, maar stop er echt mee. Vind je het moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen je vrienden? eet dan gewoon een lolly ofzo terwijl hun aan het roken zijn… In ieder geval beter als niks….

Ik hoop van harte dat je hier wat aan hebt, en er mee stopt. Echt waar…!

 

liefs @chocolatelover 

Badge

Ik ben 12 en rook zelf ook  en ik weet dat ‘t verslavend en lekker is, maar ik zou zeggen rook 1tje in een maand en dan steeds minder want dan kom je er miss rustig vanaf dat lijkt mij beter want gelijk stoppen is nou eenmaal lastig.    

Reageer