roken, alcohol en drugs

  • 30 April 2024
  • 7 reacties
  • 141 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi iedereen,

ik zit er de laatste tijd best wel mee dat ik niet weet wat ik moet vinden van het roken, alcohol en drugsgebruik in mijn vriendengroep.

Bijna al mijn vrienden roken/vapen. Ik heb een vriendin, zij rookt ook en dat vind ik moeilijk. Ik vind het moeilijk om te zien dat al me vrienden verslaafd zijn en het proberen goed te praten en ontkennen dat ze dat zijn. Ik probeer er niet in discussie over te gaan, want dat lijd alleen maar tot ruzie, want ze gaan het toch niet met me eens zijn. Zelf heb ik wel eens gevaped en ik snap het gevoel, maar ik vind het toch moeilijk. Ik ben nu al meer dan 1 jaar gestopt

Ook ga ik steeds vaker drinken met vrienden. Ik weet ook niet wat ik daarvan vind. Ik heb er echt een hekel aan als mensen opscheppen dat ze vaak drinken en hoeveel, want het is slecht voor je, en dan lijkt het alsof heel je leven om drinken gaat, maar zelf drink ik ook (en soms teveel). Meestal voel ik me de ochtend na het drinken of die avond als ik in bed lig heel kut over me leven. Ik heb licht autisme en alcohol helpt heel erg om socialer te zijn want daar struggle ik de laatste tijd erg mee en zit daar erg mee in me hoofd. Alcohol helpt heel erg om socialer te zijn, maar ik wil niet dat dat de oplossing is.

Ook blow ik af en toe met me vrienden. Ik vind het wel leuk maar ook als ik dat doe voel ik me slecht over mezelf en wat ik doe met me leven.

Ik vind het denk ik gewoon moeilijk om te zien dat me vrienden steeds vaker alleen lol kunnen halen aan zichzelf helemaal te pletter zuipen of blowen. En misschien ben ik hypocriet, want ik vind het zelf ook leuk maar ook weer niet want ik voel me slecht over mezelf. Ook ben ik een beetje bang dat voor me vrienden alleen drinken en blowen niet meer genoeg is en dat ze over gaan op harddrugs. Ik zie dat niet snel gebeuren, maar ik ben er wel bang voor.

Ik zit de laatste tijd een beetje in me hoofd over me sociale leven en twijfel erg aan mezelf. Alcohol en blowen helpen me om socialer te zijn, maar daardoor voel ik me ook weer slecht.

Dankje voor het lezen. Als je iets weet wat me kan helpen of als je er zelf ook mee zit reageer dan alsjeblieft.

 


7 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hoi , ik herken mezelf wel in sommige dingen die je zegt . Ik heb ook wel vrienden die roken , vapen , drinken ,blowen . Roken doe ik ook , drinken en blowen zelden of nooit . Maar het vergemakkelijkt de sociale omgang wel heb ik gemerkt , zeker als je beinvloedbaar bent zoals ik , ik drink ook al wel eens een glaasje mee of neem een trekje van een joint , anderzijds zijn er door mij ook anderen begonnen met sigaretten . Op zich allemaal geen ramp vind ik zolang je je eigen grenzen niet overstijgt . Met sigaretten heb ik daarmee wel een probleem weet ik (ik rook te veel maar doe het graag) maar de rest heb ik in de hand . Jij moet voor jezelf uitmaken waar je je grens legt en of je sterk genoeg bent om je eraan te houden . Je vrienden proberen te overtuigen om met alles te stoppen zou ik niet doen , dat zouden ze betuttelend vinden denk ik . En wat je vriendin die rookt betreft hoop ik dat ze begrip heeft voor jouw mening en ze je niet pusht om het ook te doen . Maar nogmaals , het hangt vooral van jezelf af om te beslissen wat je wel of niet doet . En iedereen zit anders in elkaar , sommigen hebben een sterke eigen mening en wil , anderen laten zich snel overhalen om mee te doen met de rest ( ikzelf hang er wat tussenin denk ik ) . Ik was tot mijn 14de een echt seutje , toen ben ik beginnen optrekken met andere mensen en in dat groepje werd gerookt en dat soort dingen . Heb nooit spijt gehad van die stap , ik voel me nu gewoon veel beter en socialer . Maar of zo’n stap zetten voor iedereen werkt weet ik niet . Ik hoop dat je hier iets aan hebt ?

Reputatie 2
Badge

-onnodige quote verwijderd-

Ik ben zeker niet van plan om over me eigen grenzen heen te gaan maar het probleem is dat ik niet weet wat de grenzen zijn. Het stukje autisme zit me de laatste tijd erg dwars en ik word bang om af te spreken met iedereen, zelfs me vrienden die ik al me hele leven ken. Alcohol helpt me heel erg om sociaal te zijn, en dan twijfel ik niet aan mezelf, maar ik kan niet me hele leven dronken zijn. Me vriendin pusht me niet om te roken en me vrienden ook niet. Me vriendin weet dat ik het vervelend vind, maar ze gaat waarschijnlijk niet stoppen. Ik vind het lastig om te zien dat mensen genieten van hun lichaam kapot maken. En ik snap het, want ik heb zelf ook gevaped maar toch vind ik het moeilijk.Heel erg dankjewel voor je reactie

Reputatie 5
Badge +4

Graag gedaan en leuk dat je reageert ! Laat zeker je vrienden niet vallen omwille van je struggles zou ik zeggen . Dat je vriendin je niet pusht om dingen te doen die je niet wil lijkt me top , klinkt als een leuke en verstandige meid ! En laat haar gewoon roken als haar dat blij maakt . Persoonlijk vind ik roken minder erg dan (veel) drinken en drugs gebruiken , maar dat is mijn mening . Eigenlijk is intussen zowat alles ongezond (denk ook aan vlees en vet eten ) , dus af en toe zondigen met iéts moet kunnen vind ik (bij mij zijn het de sigaretten) . Dat je je losser en socialer voelt wanneer je drinkt snap ik , let wel op met tevéél alcohol , dat is minstens even verslavend dan roken denk ik . Geniet gewoon van je vrienden en je liefje en pieker en denk niet teveel na is de tip die ik je zou geven !

Reputatie 2
Badge

Je hebt gelijk, ik ga het nooit leuk vinden dat ze rookt maar ik kan het wel accepteren en begrijpen. En je hebt gelijk ik denk teveel na dus het komt wel goed. Super bedankt en je hebt me echt geholpen!

Reputatie 4
Badge +2

Eens met Ianka. Ben zelf ook een roker en ook mijn vriendin rookt. Bij mij is het roken ook gewoon iets dat ik graag doe en me fijn bij voel. Joints durf ik niet aan omdat ik bang ben daar ook verslaafd aan te raken. 

Reputatie 5
Badge +4

Wij zijn het zoooo dikwijls eens Lizz06 haha ! Wat mij opvalt is dat ik weinig stelletjes ken waar de ene wél rookt en de andere niet . Ofwel moet je als partner van een roker als niet-roker héél verdraagzaam zijn , ofwel zeur je zolang over het roken dat de relatie stukloopt  ofwel begin je er zelf mee  . In mijn geval rookte mijn vriendin ook al dus het probleem stelde zich niet bij ons . Wel is het zo dat wanneer één van ons een sigaret opsteekt de andere meestal automatisch volgt , echt bevorderlijk  om in zo’n relatie minder te gaan roken is dat niet !     

Reputatie 7
Badge +13

Heel goed van je dat je probeert te stoppen! Blijf zo doorgaan! Laat je vooral niet verleiden door je vrienden. En als ze van challenges houden, kun je ze misschien de challenge geven om bv een maand te stoppen met alcohol, drugs etc

Groetjes mij @Anoniemxv 

Reageer