Skip to main content
Vraag

ouders vertellen over vape

• April 28, 2025
  • 11 reacties
  • 231 Bekeken

anoniemja
Forum|alt.badge.img+4

Hey! ik ben al een tijdje niet online geweest. ik vergeet soms dat dit platform bestaat :). ik heb nu weer een vraag. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en tips kunnen geven.

Ik wil heel graag aan mijn ouders eerlijk vertellen dat ik vape. ik weet niet zo goed hoe ik dit moet vertellen aan hun. ik heb ook gescheiden ouders dus ik moet het ook nog een 2x doen. ik heb geen strenge ouders maar met dit soort dingen is het toch wel wat anders. ik ga eerst even een beetje vertellen hoe de situatie nu is. 

ik vape dus al een tijdje, en ik heb ook vriendinnen om mij heen die het ook doen. mijn beste vriendin heeft het echt net verteld aan haar ouders en ze mag gewoon vapen. ze zeggen dat ze het niet kunnen verbieden omdat ze het zelf ook doen, en haar zus rookt ook. ik heb zelf geen oudere zus/broer dus dat is al wat lastiger. 

maar goed. ik heb ook een eigen vape en ik weet dat het slecht is maar ik wil het heel graag tegen mijn ouders vertellen en gewoon eerlijk zijn. een maandje geleden ofzo was mijn moeder er een soort van achtergekomen omdat ik als tussenpersoon een vape had doorverkocht aan iemand. daar waren haar ouders achter gekomen en ze dat meisje was onder druk gezet dat ze moest zeggen hoe ze er aan komt. ze had mijn naam genoemd en haar ouders hadden toen mijn moeder ingelicht. ik heb toen maar gelogen dat ik de vape via een vriendin had en dat ik hem zo had doorverkocht aan haar. 

heel lang verhaal (sorry hier voor) maar ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden. 

ik heb ook nog gelogen en gezegd dat ik het een stuk of 10 keer had gedaan omdat ik nieuwschierig was. 

ik heb ook het gevoel dat m’n moeder het door heeft dat ik het doe. hier zijn een paar redenen waarom:

1. ze kwam mijn kamer binnen en zag de rook door de zon in mijn kamer hangen. ik zei dat het deo was.
  2. ze stuurde me laatst via instagram een reel en er stond als text bij: “wanneer je kind een aparte geur heeft #vapen” echt heel raar maar ja dat stuurde ze naar mij😭
  3. ik was in het weekend met een vriendin aan het logeren en we gingen lopend naar het winkelcentrum, om wat snacks te halen. later zei mijn moeder dat ze het vermoede had dat we aan het vapen waren omdat we opeens gingen lopen ipv fietsen.

er zijn nog wel meer kleine dingentjes maar ik ga niet alles benoemen maar jullie snappen het.

ik moest even mijn verhaal kwijt en eigenlijk is mijn vraag: 

hoe moet ik het vertellen?

moet ik gelijk opbiechten dat ik ook een eigen heb of moet ik gewoon zeggen dat ik het van andere vriendinnen hun vapes doe?

heel erg bedankt voor het lezen en meedenken❤️

xxx anoniemja

11 reacties

• May 4, 2025

Hallo anoniemja,

Natuurlijk is het slecht dat je vapet, maar misschien kun je toch maar beter vertellen aan je ouders dat je vapet, aangezien je moeder het toch een soort van doorheeft. Tip: laat de insteekt dan wel zijn: hoe kan ik ervanaf komen? Dan zullen je ouders waarschijnlijk milder reageren en ze zullen je dan waarschijnlijk ook helpen ervanaf te komen. 

Ik zou het in ieder geval eerst aan je moeder vertellen, aangezien zij het als eerste doorhad. Maar aangezien je wel een paar keer hebt gelogen zou ik wel direct je excuses aanbieden en vertellen dat je gewoon eerlijk wilt zijn. 

Over dat doorverkopen, ik zou dat ook maar vertellen, dan weet je moeder zeker dat je eerlijk wilt zijn. En vooral niet nog een keer doen :)

Groetjes (iemand die een random naam moest kiezen)

anoniemja
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • May 4, 2025

@natuurlijk_roodharige heyy! heel erg bedankt❤️

ik moet nog even de moed verzamelen om het te vertellen! :)

xxx

Bl0bs
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 4, 2025

Heyy!

Respect dat je dit durft haha. Je moeder weet het wss wel. Misschien vind ze het zelfs raar dat je het vertelt omdat ze dacht dat jij wist dat zij het wist. Geen big deal als je het tegen haar zegt vlgms.

-je zei niks over je vader dus hier ff  wat ik zou doen.

Ik denk dat je het beste even casual vapen kan droppen in conversatie en kijken hoe hij reageert. Als hij een beetje chill doet, zou ik het gewoon zeggen. Zeker als je eerlijk wil zijn.

Maak er geen big deal van. Maak er geen tijd voor vrij. Maak het in je hoofd alsof het max 5 minuutjes gaat duren. (Btw je hebt niks over je vader gezegd dus dit is gwn wat ik zou doen tegenover casual ouders)

Groetjes en succes van mij!

Laat ook even weten hoe het is gegaan😁👋✌️

anoniemja
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • May 5, 2025

@Bl0bs bedankt! 

ik ga het binnenkort doen ik vind het echt heel spannend.

ik ga jullie zeker updaten!

Bl0bs
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 9, 2025

@anoniemja hoe ging het? Ben benieuwd!

• May 10, 2025

Graag gedaan!

Heb je het al gedaan?

Bl0bs
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 10, 2025

@anoniemja 

Jij, een jaar geleden zei dit:

“Het begint bij 1x roken/vapen

Je vond het lekker dus je wou nog meer 

En zo gaat dat maar door en door, tot dat je verslaafd bent. 

Ten eerste is het heel veel geld verspilling, en ten tweede is het natuurlijk ook heel slecht voor je! 

Wat ik hier mee probeer te zeggen is: 

begin er nooit mee, het is slecht voor je en ik heb soms echt de neiging om het te doen. Ik heb er best veel last van dat ik er best wel vaak aan denk. En ik weeet dat als ik het toch maar 1 keertje doe, dat die 1 keer veel vaker wordt! “

Je vroegere zelf wilde niet vapen. In plaats van vertellen, kan je ook stoppen lol.

succes met wat je ook gaat doen!👋✌️

anoniemja
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • May 11, 2025

ja uhm oeps ik ga wss ook stoppen vanwege mijn sport maar ja is niet helemaal zo gegaan zoals ik wilde, ik zat toen lekker in m’n vel enzo maar t gaat nu eigenlijk best slecht enzo en vapen helpt mij met mijn gedachtes weghalen

ik weet niet als ik het nog ga vertellen aangezien ik toch ga stoppen wss, ik zal je echt updaten als ik het wel doe maak je geen zorgen! :)

Bl0bs
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 11, 2025

@anoniemja 

Onthoud ook dat je ouders van je houden en dat ze het fijn vinden als je je problemen aan hun verteld, in plaats van dat je er alleen mee zit.

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 12, 2025

Tip ik zou nooit beginnen want het blijft niet bij 1x ik vape/rook nu al 4 jaar. Hoe ik het tegen me ouders Heb verteld us door het mijn zus te laten zeggen dat ze me zag en daarna het gwn toe geven. Mr ik moet wel zeggen mijn ouders boeit dat soort dingen niet 

• May 15, 2025

Eerlijk zijn