Skip to main content
Vraag

Mijn vader en broer zijn zwaar drugs verslaafd

• April 10, 2025
  • 4 reacties
  • 224 Bekeken

L.T
Forum|alt.badge.img+1

Hallo mensjess,

dus ik weet nie echt hoe ik dit moet beginnen maar,  wat background info is miss wel handig: 

mijn ouders zijn uit elkaar en ik zie mijn vader om het weekend. mijn broer is mijn half broer en ik zag hem eig maar 1x per jaar tot hij recentelijk meer contact begon te zoeken met mij.

oke dus, ik had een tijdje geleden een gesprek met mijn moeder over mn vader, ze vertelde me dat hij in zijn verleden een zware cocaïne verslaving heeft gehad en daar mee gevaarlijke mensen achter zich aan heeft gekregen. dat is een van de redenen dat ze uit elkaar zijn gegaan, nadat ze de 1e keer uit elkaar zijn gegaan heeft mn vader mn moeder gestalkt. ik weet niet waarom maar ze had besloten om weer bij hem terug te komen, na een paar maanden werd mijn broer door zijn moeder het huis uit gegooid en kwam hij bij ons wonen, hij was toen 12. hij heeft 3-4 jaar bij ons gewoond en in die tijd is hij begonnen met drugs doen. na die 3-4 jaar ging hij terug naar zn moeder en ondertussen waren mijn ouders ook weer uit elkaar gegaan. ze kwamen weer terug bij elkaar en we gingen verhuizen, in die tijd is er niet zoveel gebeurd tot ze voorgoed uit elkaar zijn gegaan en ik heb in die tijd mijn vader 1 jaar niet meer gezien. na dat ze uit elkaar waren gegaan zijn we weer verhuisd en sinds dien ben ik gelukkig niet meer verhuisd. nu wonen we hier ruim 4 jaar en ben ik 14, 3 jaar geleden wilde mijn vader mij en mn zusje weer zien en we hebben nu een goede band. ik ben ong 2 jaar geleden begonnnen met roken en drinken en sinds kort ben ik ook gaan blowen en ik heb wel eens hard drugs gedaan. nu hoor ik mijn moeder vandaag over de telefoon het over mijn broer hebben en ik maak me dus echt heel erg zorgen over hem omdat hij dus blijkbaar een sociopaat is en wordt gezocht door de politie omdat hij blijkbaar heeft geholpen met iemand afpersen in het buiten land. ik ben bang dat het wat met zijn verslaving te maken heeft en ik ben bang dat mij hetzelfde zal overkomen, maar ik heb soms gwn die relaxation nodig zodat ik alles om me heen ff kan vergeten.

heeft iemand advies??

4 reacties

Anonieme_uil123
Forum|alt.badge.img+1

Jeetje, dit is wel even heftig, ik snap niet dat the KT hier nog niet op heeft gereageerd. Voor dat roken en drinken: probeer te stoppen. Kijk anders even op https://www.ikstopnu.nl/. Probeer met vertrouwenspersonen het over de situatie met je broer en vader te hebben en probeer niet hun voorbeeld op te volgen. 

Veel sterkte gewenst van de anonieme uil❤❤❤

Anonymous1233456677i899
Forum|alt.badge.img

Zo heel heftig verhaal.

Ik kan me er natuurlijk niets bij voorstellen maar ook van mij veel sterkte

Jonge. L

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@L.T, wat een lastige situatie waar je in zit, en het is heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Het is echt moedig dat je dit deelt en nadenkt over hoe je voor jezelf kunt zorgen. Het is heel normaal dat je ontspanning zoekt, zeker als het thuis of om je heen lastig is. Maar het is ook goed dat je merkt dat je risico loopt en je bewust bent van wat er kan gebeuren.

Het is belangrijk om te proberen gezonde manieren te vinden om met stress en moeilijke gevoelens om te gaan, zodat je niet in dezelfde valkuilen terechtkomt als je broer. Misschien kun je denken aan dingen zoals sporten, muziek luisteren, tekenen, of praten met iemand die je vertrouwt – een vriend, mentor, therapeut of iemand op school. Die kunnen je helpen om je gevoelens te verwerken en je ondersteunen als het moeilijk wordt.

Probeer ook eerlijk te zijn tegenover jezelf over je middelengebruik en of het je echt helpt of juist problemen geeft. Als je merkt dat je het moeilijk vindt om te stoppen of het steeds meer wordt, kan het goed zijn om met een professional te praten. Zij kunnen je helpen om betere manieren te vinden om met je gevoelens om te gaan. Je bent sterker dan je denkt en het is heel waardevol dat je nu al nadenkt over je toekomst.

xx liefs Wolf 🐺

Paarse Badeend
Forum|alt.badge.img+2

haii ​@L.T 

hoe gaat het nu met je?  ben je al gestopt? 

als het nog niet gelukt is, raad ik aan om mocktails te maken met een vriendin ofzo, en dan iets wat op alchol lijkt er in te doen en dan een soort feestje te maken. voor het roken kan je nicotine kauwgom proberen en voor de drugs weet ik eigenlijk geen oplossing… sorry…

veel succes en geluk, ​@Paarse Badeend