Skip to main content
Vraag

Is snus echt zo slecht voor mijn tandvlees?

• June 26, 2025
  • 6 reacties
  • 149 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik gebruik al weken snus voor gemiddelden (12-30 mg nicotine). is dit echt zo slecht voor mijn tandvlees? ik heb online gezien dat je iedere dag van kant moet wisselen. heb ik gedaan maar er zitten oprecht GATEN IN MIJN TAND VLEES. 

de hart problemen die je ervan kan krijgen zijn jammer maar mijn tandvlees naar de ____ gaat mij echt te ver.

Conclusie:

heeft iemand tips zodat ik niet op 18 al een gebit hoef te dragen (ik ben 14)

6 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 27, 2025

Wat dacht je van er mee stoppen? Gewoon niet meer doen, ben je meteen van deze zorgen af. Je bent toch zeker wel sterker dan de drang naar die rommel? Conclusie: niet meer gebruiken. 

Groetjes liefs Tartan X 

• June 27, 2025

als je dat al allemaal weet waarom stop je er dan niet mee?? 

en het stinkt dat weet je toch 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@anoniemskie! Snus gebruiken is echt slecht voor je tandvlees, vooral als je het vaak doet. Die gaten in je tandvlees komen waarschijnlijk door de schade die de nicotine en andere stoffen veroorzaken. Ook al wissel je steeds van kant, het blijft schadelijk en kan leiden tot terugtrekkend tandvlees, infecties en zelfs tandverlies. Het belangrijkste is dat je stopt met snus, hoe moeilijk dat ook is, want je gebit en je gezondheid zijn het waard. Ga ook naar de tandarts om je tandvlees te laten checken en eerlijk te vertellen over je snusgebruik. Zorg daarnaast goed voor je mond door twee keer per dag te poetsen, flos te gebruiken en veel water te drinken. Er zijn ook speciale hulp en apps om te stoppen met snus, dus vraag daar vooral hulp bij als je het lastig vindt. Het is super dat je er nu al mee bezig bent, want hoe eerder je stopt, hoe beter voor je tanden!

xx liefs Wolf 🐺

• October 11, 2025

ik vind dat je het niet moet doen

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • October 11, 2025

Hij wil helemaal niet horen dat hij er gewoon mee moet stoppen. Dat weet-ie zelf ook wel.

Hij wil graag horen dat het prima is als hij het om de week aan de andere kant doet.

Nou joh ,daar gaat-ie:  Prima wat je gehoord hebt en dat precies is wat je wilt horen - dat moet je vooral doen. 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 12, 2025

Heyy,

Sluit me aan bij wat ​@Tartan15  zegt, het is sowieso super slecht voor je en niet alleen voor je tandvlees. Maar over je vraag.. : tandvlees groeit niet meer terug als het eenmaal weg is en wisselen van kant zorgt er misschien voor dat het wat minder snel mis gaat, maar dan voorkom je het nog niet..

Veel beter is om er mee te stoppen❤