Vraag

ik durf niet te roken in het openbaar ik schaam mij ervoor wat kan ik doen?

  • 17 February 2023
  • 7 reacties
  • 320 Bekeken

Badge

Hoii ik ben wesley 14 jaar. Ik mag roken maar ik durf het verder niet in het openbaar te doen ik weet dat roken slecht is maarr als ik buitenn alleen rook schaam ik mij ervoor of ben ik bang als andere mensen kijken Dat mensen het raar vinden dat ik rook, ik rook nog niet zolang.  Ik blijf er maar voor schamen en durf dan niet te roken in het openbaar. 

 

Wie heeft dit ook en wat kan ik er tegen doen?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Ja dat herken ik wel. Roken wordt toch vaak als een beetje tokkie gezien, al helemaal als kind/jongere zijnde. En terecht hoor haha. Ik zou als ik jou was gewoon lekker stoppen met roken, je bespraart je gezondheid en geld.

Reputatie 4
Badge +4

Hoi Wesley , ik herken het ook hoor . Ik rookte al een tijdje heimelijk maar durfde me niet te outen als roker bij mijn vrienden en op school . Niet persé uit schaamte maar uit schrik voor de reacties die er gingen komen van de anti-rokers . Toen ik op een dag met knikkende knieen toch een sigaret heb durven opsteken op een feestje was dat een awkward moment , ik had het gevoel dat iedereen me aanstaarde . Maar dat was helemaal niet zo , niemand zei iets . De volgende dag wist heel de school dat ik rookte maar dat werd gewoon aanvaard . En ja , we weten allemaal dat roken slecht is maar dat zijn drinken , blowen , energydrinks  en vet eten ook , en daar wordt nauwelijks iets over gezegd .

Reputatie 7
Badge +15

Hoii ik ben wesley 14 jaar. Ik mag roken maar

Van wie mag jij roken?! Van je ouders?! Dat betekent niet dat “het mag” van de overheid mag het niet. 

schaam ik mij ervoor 

Dat is ook niet zo gek… ik zou het niet normaal vinden om een 14-jarige te zien roken…. 
 

ik weet dat roken slecht is

Dat is het ook…. Weetje Wesley?! Ookal mag het misschien van je ouders….. of van wie dan ook…. Ik zou niet gaan roken, het is slecht voor je, je gaat er van stinken, verliest er bakken met geld door…… en wat krijg je ervoor terug?! Niks, óf ziektes…….. dus stop met roken! 
 

 

En ja , we weten allemaal dat roken slecht is maar dat zijn drinken , blowen , energydrinks  en vet eten ook , en daar wordt nauwelijks iets over gezegd .

Klopt, al die dingen zijn ook slecht voor je, al kan je 1x naar de Mac, natuurlijk niet vergelijken met roken…

En… van blowen & drinken wordt ook ZEKER wat gezegd…. Het is gwn allemaal spul waar je niet aan moet beginnen….. 
 

ik wil nu niet overdrijven, maar hou gwn goed in je achterhoofd dat als je gaat Roken, Blowen, of wathever, dat het het gewoon allemaal niet waard is… 

 

Mij_Niet_Gezien

 

Reputatie 7
Badge +17

Mijn enige advies is stoppen.

Reputatie 7
Badge +9

Rokers hebben echt slechte gebitten, KAPPEN MET ROKEN

Reputatie 2
Badge +1

Op zo´n leeftijd is roken al helemaal niet gezond.

Ik snap dat het stoppen lastig kan zijn, ik raad je aan om de kindertelefoon te bellen/appen daarover, of om op internet te zoeken. 

hii @Wesleyhier  

oh wow 14 jaar is vrij jong! ik zou als ik jouw was stoppen. en dat is moeilijk, maar je verpest je leven nu echt. Het is super slecht voor je en zeker op deze leeftijd!! Probeer het af te bouwen.

 

succes

Emma

Reageer