Skip to main content
Vraag

Hoe stoppen met sh?

• June 10, 2025
  • 4 reacties
  • 172 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoe stop ik met m'n sh verslaving. Ik heb steeds de neiging het te doen. Ik heb het gevoel dat als m'n littekens weg zijn, dat ik het weer opnieuw moet doen, want anders is er nooit wat gebeurd, of was het nooit erg genoeg ofzo. Heeft iemand tips??

Xx

4 reacties

Floor700
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • June 11, 2025

Hoi ​@Anoniemmm953 ,

Ben ik weer :)

Ook heel knap van je dat je dit vertelt! Wat ontzettend vervelend dat je hier mee zit en je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.  Ook zou je misschien kunnen kijken op deze site: https://sameninmijnschoenen.nl/.

Nogmaals heel goed dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Floor (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 12, 2025

hee lieverd, 

helaas bij mij niet echt tips te vinden. ik zit helaas in hetzelfde schuitje. het lijkt alsof als het weg is, dat het dan ook klaar is, maar dat is het niet. je wilt graag laten zien aan jezelf (misschien ook wel aan iemand anders) dat het pijn doet, mentale pijn, als die snee of wond er niet is dat het dan dus niet erg genoeg is. ik begrijp dat de lichamelijke pijn dan makkelijker is. dat heb ik zelf tenminste.

ik weet niet wat er nog meer in jou hoofd speelt, vast wel iets, anders zou je dit niet doen. ik namelijk ook niet. wat wel heel belangrijk is is dat je erover praat, of je schrijft het op en deelt het dan met iemand. of je deelt het niet, maar schrijft het wel op. dan is het namelijk deels uit jou hoofd. dat vind ik heel fijn om te doen. 

je durft de stap te zetten hier om tips te vragen, durf ook die stap te zetten bij iemand waar je je veilig voelt. misschien kunnen zij je beter helpen.

heel veel liefs van mij!

Forum|alt.badge.img

Hee, ik doe er zelf niet aan maar ik heb zelf ook wel eens last gehad van iets wat ik moet doen. Mijn tip= ga naar een pschycholoog, dat hielp bij mij. Je kan ook praten met een vertrouwenspersoon op school , je mentor, of met je ouders/verzorgers. Miss helpt het ook om het tegen een vriendin/vriend te vertellen. Hopelijk helpt dit xxxx F

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@anoniempjexx123, ik snap dat het echt moeilijk is en dat de neiging steeds terugkomt. Het is heel moedig dat je hierover praat en hulp zoekt. Die gedachten dat je littekens moet hebben om te bewijzen dat het erg is, zijn begrijpelijk maar je pijn en gevoelens zijn echt, ook zonder littekens. Probeer afleiding te zoeken met dingen zoals tekenen, schrijven, muziek luisteren of sporten. Praat erover met iemand die je vertrouwt, zoals een vriend, familielid of therapeut, want je hoeft dit niet alleen te doen. Zoek vervangende manieren om je emoties te uiten, zoals dagboekschrijven, ademhalingsoefeningen of een stressbal gebruiken. Maak een plan voor als de drang komt, bijvoorbeeld iemand bellen, naar buiten gaan of iets creatiefs doen. Wees lief voor jezelf en wees niet te streng als het even niet lukt; herstel gaat met stapjes vooruit en soms een stapje terug. Je bent sterker dan je denkt en er zijn mensen die je willen helpen. 

xx liefs Wolf 🐺