Skip to main content
Vraag

Hoe moet ik stoppen met drinken?

• January 15, 2026
  • 4 reacties
  • 115 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben dus 14, bijna 15, en zit al zo’n half jaartje erg veel aan de energie drank, zo’n 1-2 per dag. Vooral Monster Rosa, die goedkope rode energie van de dirk en red bull. Mijn talking stage zegt dat ik moet stoppen, en ik wil het ook wel, maar ik weet niet hoe. Ik ben al depressed, en drinken is zo’n beetje mijn manier van coping. Ik mag geen sh doen (door religie enz) - ondanks dat ik al 4 brandwonden heb -  dus terug naar sh gaat ook niet. Ik weet niet wat ik moet doen en hoe ik moet stoppen… Heeft iemand tips?

4 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi,

Zou het lukken om water te nemen ipv energie? Ik snap dat het lastig is maar drinken en sh is niet de juiste oplossing.  Heb je iets wat je op een positieve manier fijn vind om te doen? Of dat je met iemand kunt praten en ze je hierin kunnen helpen en ondersteunen? Ik hoop dat het lukt om te stoppen. Hoe gaat het nu met de brandwonden ? Hoop dat je er in ieder niet teveel last van hebt. 

Groetjes 😊

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 16, 2026

Hey, wat vervelend allemaal. Ik vind de tips van ​@Boterbloempjee goed. Je kan ook nog bellen met de kindertelefoon (0800-0432) of chatten, dat vind ik zelf wel fijn want dan hoef je niet met woorden te praten. 

Je kan ook proberen af te bouwen, van 2× per dag naar 1× per dag. Of iets minder in een week. Het is waarschijnlijk heel moeilijk om in 1× te stoppen, dus kleine stapjes zijn ook altijd goed👍🏼

Van de brandwonden is ook vervelend idd😓 Hoop dat het snel beter gaat. Sterkte😘

Liefs Yusa 😘

ikBenEenAlien
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • February 12, 2026

Ik zou het langzaam afbouwen. Dus eerst 1,5 blikje per dag, dan 1, dan 0,5, en daarna niets. Als het niet lukt, zou je om hulp kunnen vragen. Er is niets om je voor te schamen! Ik hoop dat het lukt

Aerix
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 15, 2026

Hai!!

Misschien is dit niet de ideale tip ooit maar kauw kauwgom! Met mint het liefst. Xxx Aerix :3