Vraag

een oude vriendin is drugsverslaafd wat moet ik doen

  • 14 October 2023
  • 1 reactie
  • 77 Bekeken

Een oude vriendin is nu drugs verslaafd en ik wil haar helpen maar weet niet hoe

 

sinds een paar maanden ben ik ( en de rest van onze vriendengroep (3 andere mensen))niet meer bevriend met haar. Een van de redenen dat we niet meer bevriend waren was omdat ze drugs boven ons koos. Ook was ze in het algemeen een aparte vriendin om te hebben. Er zijn heel veel andere dingen maar die hebben niet echt met de situatie te maken. Je kan aan haar herplaatsingen zien dat ze t leven niet meer ziet zitten.  Sinds dat we geen vrienden meer zijn gaat het slechter met haar, maar ik ga niet opnieuw bevriend worden want die vriendschap zou toch niet echt zijn. Ze heeft vele problemen en ik maak me zorgen aangezien ze al eerder een poging had gehad (gehoord van vrienden). Ik wilde haar aanmelden voor rehab maar dan moet ik ook me informatie geven en ik weet niet hoe dat allemaal te werk gaat en weet dus niet of het slim is. De situatie met haar ouders en broer is ook apart dus hun zijn ook geen goed support systeem. Wij waren haar enige normale vrienden. Ik heb er ook aan gedacht om jeugdzorg in te schakelen, maar dan wordt het alleen maar slechter. 
Ik heb geen contact met dr en dat hoef ik ook niet persee omdat ik niet kan helpen met de dingen waar ze problemen mee heeft

 

Moet ik iets doen? Zoja, wat? 


1 reactie

Reputatie 1
Badge

Ik snap je probleem, ik zelf ben drugsverslaafd geweest en heb ook drugs gekozen boven mensen. Wij doen dit niet om andere pijn te doen het is gewoon bij een verslaving kan je gewoon niet anders daarom is het ook een verslaving. Het doet mensen ook pijn om drugs boven alles te kiezen en de meeste willen dat helemaal niet maar ze kunnen gewoon niet anders omdat ze er afhankelijk van zijn

Hier zijn wat tips:

1: probeer met haar het erover te hebben over wat ze nu echt voelt en of ze wilt stoppen, dit kan moeilijk voor je zijn maar als er een mogelijkheid is dan doe het

2: leg haar uit wat jij voelt en leg haar uit wat de gevolgen kunnen zijn van drugs (niet alleen gezondheidsproblemen maar alles in het algemeen zoals het verliezen van belangrijke mensen of heel je school verpesten) zodat ze uiteindelijk beseft dat ze moet stoppen

3: dwing haar niet, alles zal vanuit haar zelf moeten komen en als je haar dwingt te stoppen zal ze juist het tegenovergestelde doen omdat ze kan denken dat je dit doet met gemene bedoelingen 

4: help haar met het zoeken van een hobby en/of sport als afleiding en probeer zoveel mogelijk met haar dingen te doen zodat ze drugs vergeet en praat regelmatig met haar. Als je laat zien dat je haar kan begrijpen zal ze meer gemotiveerd zijn om te stoppen 

5: jeugdzorg alleen doen als ze op het randje staat. Ik zat in de gesloten jeugdzorg en het was geen pretje op het begin, ik voelde me zwaar kut. Als zij het gevoel krijg dat ze helemaal geen vrijheid heeft zal ze nog erger de dwang hebben om zichzelf wat aan te doen

6: als laatste zoek op wat yes we can Clinics is en informeer haar daarmee en laat zien wat hun behandeling doet en hoe goed het kan helpen. Het is een afkickkliniek voor jongeren die volgens heel veel jongeren heel leuk schijnt te zijn en ook heel veel missen het. (Ze hebben ook een documentaire daarmee kan je zien hoeveel het heeft geholpen) 

Dit was het, ik weet niet hoe je vriendin precies is dus ik kan je niet garanderen dat het werkt maar je kan het altijd proberen 

 

Reageer