Vraag

Drugsgebruik ouder, help!

  • 28 November 2023
  • 2 reacties
  • 105 Bekeken

Badge

Hoi, 

Mijn vader heeft een hele moeilijke jeugd gehad. Hij moest op zijn 16e al uit huis en de manier waarop hij hier mee omging, was drugs. Toen mijn moeder hem ontmoette was hij 28 en clean. Hij was een leuke man van wat ik hoor en hij is een goede vader geweest. Hij had de klassieke ‘vader’ rol waar hij ‘s ochtends vroeg onderweg naar werk de kinderen afzette op werk en dan ‘s avonds laat pas weer thuis kwam, dus het opvoed stukje werd overgelaten aan mijn moeder. Ondanks dat hij er niet veel was, houd ik wel zielsveel van mijn vader.

Hij heeft aan het begin van de zomervakantie (juni-juli periode) een jongen ontmoet (hierna ‘Benno’ genoemd), die hem eigenlijk weer een vlaagje heeft gegeven van hoe zijn wilde leven vroeger was. Hij ging vaak naar Benno toe en ging dan samen met de vader van Benno (hier na ‘Kees’ genoemd) feesten bij hun thuis. Mijn moeder was hier heel erg tegen en mijn zus ook, omdat zij kort een relatie heeft gehad met Benno. Zij zijn met veel herrie uit elkaar gegaan. Benno heeft hele erge dingen gezegd over mijn zus zelf, maar ook over de opvoeding van mijn ouders. 

Mijn vader heeft hier nooit iets over gezegd, niet tegen Kees, Benno of mijn gezin. Hij heeft nooit woede geuit of ook maar een andere emotie over wat er toen gezegd is, wat ik apart vind, omdat hij duidelijk door een van zijn ‘vrienden’ eigenlijk heel erg is beledigd. Mijn vader ging gewoon door met naar Kees en Benno gaan in Amsterdam (wij wonen over de afsluitdijk), terwijl mijn moeder hier geen fan van was. 

Toen mijn zus en Benno nog een relatie hadden, zijn wij uitgenodigd voor een barbecue bij hun thuis. Ik ben niet meegegaan, want ik ging naar een ander feestje. Ik hoorde van mijn moeder daarna, dat er steeds mensen de steeg uitkwamen, onder andere mijn vader. Later hoorde ze dus dat ze daar aan het snuiven waren. 

Mijn moeder heeft een hele tijd met zorgen rondgelopen, maar heeft er nooit iets over gezegd. Nu weer nadat het uit was tussen mijn zus en Benno, kwam mijn vader thuis van werk en keek hij raar uit zijn ogen. Hij vroeg mijn moeder of zij samen met hem onder de douche wou, dus dat gingen zij samen doen. Mijn moeder heeft hem een kus gegeven en toen begonnen haar lippen te tintelen. Mijn vader had zoveel cocaïne gebruikt, toen hij na werk dus langs Kees en Benno was gegaan, dat mijn moeder dat kon voelen op haar lippen. 

Vlak hierna vertelde mijn moeder dit aan mij en mijn zus, toen kwam ik erachter dat mijn vader aan de drugs zat. Dit was op een zondag in september en ik zou die dinsdag weer naar school gaan. Ik heb hier heel erg over gepiekerd en heb het uiteindelijk aan mijn favoriete docent verteld toen ik aan het roken was, ik doe dit normaal gesproken oprecht nooit, dat was de tweede sigaret die ik ooit heb aangeraakt en de eerste die ik heb gerookt. 

Mijn vader ging tussen september en nu zo’n beetje drie of vier keer per week naar Kees en Benno, terwijl hij al jaren amper thuis is. Alle vrije tijd die hij had na werk, in plaats van dat hij thuis kwam, ging hij naar Kees en Benno. Kees heeft wel vaker vrouwen aan mijn vader aangeboden (wetend dat hij getrouwd is met mijn moeder), omdat hij zelf in een openrelatie zit, maar mijn vader zit dat niet en wijst deze vrouwen dus ook af (?). 

Afgelopen zaterdag, heeft hij tegen mijn moeder gelogen over dat hij bij mijn tante C ging logeren. Hij ging niet bij tante C logeren, hij ging naar Kees en Benno. Hij heeft het haar een week van te voren al verteld dat hij een vloer ging leggen bij haar en daarna bleef slapen, dus hij heeft het helemaal uit gepland dat mijn moeder dacht dat hij bij tante C sliep. Terwijl hij eigenlijk ‘s middags al naar Kees en Benno ging, barbecueën en drugs doen, tot de volgende dag. 

We hebben hem allemaal (mijn moeder, mijn zus en ik) gebeld en tegen hem gezegd dat hij thuis moest komen, maar dat heeft hij niet gedaan. Toen ik op de bank zat, herinnerde ik me dat ik zijn trouwring had zien liggen in de badkamer, die had hij achtergelaten voordat hij naar Kees en Benno ging. 

Hij is de volgende dag pas rond drie uur thuisgekomen, dus hij heeft ook nog lekker uitgeslapen. Mijn moeder heeft hem ontvangen bij de deur en hem helemaal verrot gescholden, hem geslagen en daarna weer het huis uitgegooid. Ik heb haar tegen hem horen schreeuwen dat hij er maar heel goed over na moest denken of hij nog met haar getrouwd wou zijn. 

Ik vond dit heel heftig om mee te maken, want ik haat het om mijn moeder zo te zien, maar ook om de emotie in haar stem te horen. Mijn moeder is mijn verzorger, maar voelt op het moment ook als mijn enige ouder. Zij doet alles voor ons en betaald alles van haar eigen salaris, omdat mijn vader zijn geld uitgeeft aan rekeningen voor zijn bedrijf dat het niet goed doet en aan drugs. 

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik heb eerder in therapie gezeten voor een depressie toen ik 12/13 was, maar ik denk niet dat ik zin heb om erover te praten omdat het zoveel ongewenste gevoelens opwekt. Het gaat dan alleen maar meer in mijn hoofd zitten. Mijn schoolwerk lijdt eronder en dit kan ik echt niet hebben in 4havo, ik moet op mijn beste game zijn, maar dat lukt niet met dit gezeik aan mijn hoofd. 

Zijn er mensen op het forum die in een soort gelijke situatie zitten of die hier wat raad mee hebben? Ik hoor het graag :/


2 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @jane23,

Dit is echt heel heftig, zou je niet ergens anders willen wonen, bij een pleeggezin bijvoorbeeld, of dat je ouders gaan scheiden en je vader gewoon uit huis gaat, want dit kan best onveilig zijn dat hij thuis is.

Hoewel je er niet over wilt praten, kan je altijd met de kindertelefoon bellen of chatten, erover praten kan echt helpen! Hier op het forum willen we je ook echt helpen!

Groetjes, Monkeyboy08

Badge

Ik wil eigenlijk niet uit huis. Mijn vader heeft beloofd om hulp te zoeken en mijn moeder is heel hard aan de gang om hem die hulp te geven, maar ik ben bang dat hij gewoon weer terug valt in oude gewoontes. Hij is verder niet agressief richting mijn moeder, mijn zus, mijn broertje of ik, dus het is eigenlijk niet echt onveilig ofzo. Tot nu toe, dan.  Hij doet de drugs ook niet in huis, dus wij zijn er nooit bij 

Reageer