Vraag

drugs

  • 12 May 2023
  • 10 reacties
  • 339 Bekeken

Badge

Hallo allemaal. Ik ben een jongen van 15 en ik zit echt in een diep gat. Toen ik 12 was begon ik met vapen ik begon met wiet en cigaretten op mijn 13e en nu doe ik als sinds een jaar pillen, coke, miauw, lsd, paddo's noem het maar op. Ik kan letterlijk niet stoppen als ik denk aan geen drugs meer doen voel ik me slecht. Ik kan me njet eens meer blij voelen als ik geen xtc op heb. Help


10 reacties

Jeetje wat heftig.  Hoe betaal je dat allemaal? 

Ik zou hulp zoeken bij een professioneel iemand. Die kunnen je het beste helpen. 

Reputatie 7
Badge +17

Hier moet je mee naar een professional. Misschien beginnen bij de huisarts of zo?

Kijk ook hier ff:

https://www.drugsinfo.nl/hulp/waar-vind-ik-hulp

En wel knap dat je dat allemaal kunt betalen idd.

Reputatie 7
Badge +9

Heb je je eigen fabriek ervoor? Lijkt me sterk dat je geld heb ervoor. Maarja, voordeel van de twijfel.

 

Het beste kan je naar een psycholoog gaan.

Badge

Hallo allemaal. Ik ben een jongen van 15 en ik zit echt in een diep gat. Toen ik 12 was begon ik met vapen ik begon met wiet en cigaretten op mijn 13e en nu doe ik als sinds een jaar pillen, coke, miauw, lsd, paddo's noem het maar op. Ik kan letterlijk niet stoppen als ik denk aan geen drugs meer doen voel ik me slecht. Ik kan me njet eens meer blij voelen als ik geen xtc op heb. Help

um, beetje duur ma ja

Het feit dat je weet dat het slecht voor je is is al een stap in de goede richting. Weet een volwassene dat je aan drugs doet? Zo ja misschien kunnen zij je helpen. Is dat niet het geval moet je misschien beginnen met dit vertellen aan je ouders. Ik snap ook dat je daar geen zin in hebt dus misschien een vertrouwenspersoon op school of je moet zelf hulp zoeken . Een psycholoog lijkt me handig en als het heel erg is misschien naar een afkickkliniek maaar begin maar bij een psycholoog. Stel je zelf ook deze vragen: 

  • waarom ben ik gestart aan drugs?
  • wat zou er gebeuren als ik stop? 
  • hoe zou mijn leven zijn als ik niet was begonnen aan drugs? 
  • wil in stoppen?
  • wat heb ik nodig om te stoppen?

ik hoop dat dit je helpt en veel succes!

Als je geholpen wilt worden dan moet je wel hulp zoeken. . .  Dan zou ik beginnen bij je ouders, mentor, huisarts of iemand anders die je vertrouwd. 

Vraag me wel serieus af net als een aantal anderen waar jij dit dan van betaald?

Reputatie 2
Badge +1

Dat mensen vragen hoe je dit betaald vind ik een beetje raar want dat is nvt.

Ik heb hier wel een beetje verstand van sinds mijn vader drugs-drankverslaafd is geweest en hij daar nu 6 jaar voor clean is. Ik zou idd wat andere zeggen het vertellen aan een vertrouwde volwassenen(oudere zus/broer, mentor/docent, ouders/verzorgers of andere famillielid), of misschien iemand die je kent die ook last van een verlaving heeft gehad en je dan tips of ondersteuning kan geven en je vertellen wat je het best moet doen. Het is goed dat je zelf door hebt dat het slecht is en dat je ermee wilt stoppen, want dit is je eerste stap van recovery, sinds veel verslaafde mensen dit niet inzien. Ik zou sowieso een volwassenen om hulp vragen, zodat je kan overwegen hulp te zoeken. Sinds je zegt dat je in een diep gat zit denk ik dat er wel wat speelt in je leven dat je deze middelen gebruikt voor bijv verdoving, om iets te voelen, een kick te krijgen of om misschien een weg te zoeken om jezelf misschien om het leven te laten komen. Dan zit je probleem niet bij de drugs, maar bij je mentale gezondheid en dus is het belangerijk dat je weet dat je daar misschien het beste op kan concentreren. Je kan vragen aan je ouder/verzorger om een psycholoog of therapeut te bezoeken. Als je dit niet straight up tegen je ouders/verzorger wilt vertellen raad ik je aan om het gewoon aan je mentor of docent op school te vertellen, want die pakken dit altijd wel aan. Voor je verlaving is er ook veel hulp, bijv, Yes you can, Dit is een kliniek die echt richt op je verslaving en je mentaliteit(als je hier meer informatie over wilt is er een serie op videoland over deze kliniek). Ook zijn er natuurlijk afkick klinieken, Ik raad je dus aan om het sowieso aan een vertrouwde volwassene te vertellen, en als wil je dit niet wilt kan je misschien meetings opzoeken die online worden gegeven zodat je misschien motivatie krijgt om te stoppen. Bijv: NA meetings(narcotics anonymous). Dit is een online meeting met mensen die ook last hebben van verlavingen. Deze kan je anoniem deelnemen, en je kan je verhaal daar kwijt bij mensen die je niet kent, als je dat wilt. Al wil je dat niet, kan je ook gewoon meeluisteren naar hun verhalen. Deze meetings zijn voor alle leeftijden dus denk niet dat je te jong bent ofzo. Ook al ga je om hulp vragen en kom je misschien terecht bij een afkick-kliniek of een andere soort kliniek, of krijg je hulp van een psycholoog of therapeut, raad ik je ook aan om na of tijdens de kliniek/sessies deze meetings te volgen. Dit helpt vele verlaafde mensen om in motivatie te blijven om van de verlaving af te blijven. Hiermee kan je ook een sponsor krijgen(dit is een persoon die je persoonlijk gemotiveerd houdt om geen drugs te nemen, een persoon die je kan vertrouwen en waar je je ei kwijt kan. Deze persoon kan je dan contacten als je het moeilijk hebt en wilt gebruiken). met deze meetings kan je ook mensen ontmoeten die met hetzelfde verhaal zitten als jij en je daar dus mee kan praten, zodat je praat met een groep die jou begrijpen. Ook is zeker een tip om het contact te vermijden/verbreken met de eventuele vrienden waar je de drugs mee doet en dus niet meer met deze mensen om te gaan. Hun gaan jou namelijk triggeren omdat de verleiding natuurlijk groot is om mee te doen, en dat wil je dus vermijden.   hou je concentratie lekker bij je vrienden die drugs-proof zijn en er voor je willen zijn in deze moeilijke tijd, en al heb je die niet moet je gewoon zoeken naar die vrienden, want die zijn de realest. En al wil je de vrienden niet kwijtraken die wel gebruiken, moet je ze gewoon vragen om dit niet bij jou te doen. Als ze echt om je geven horen ze dit te begrijpen en te respecteren. Het is wel echt belangerijk om hulp te zoeken, want geloof me mijn moeder is bijv verslaafd aan alcohol en denkt dat ze dit zelf kan stoppen zonder hulp, maar toch blijft ze telkens terugvallen. Bij een verslaafde is er iets in je hoofd en dat noemen verslaafde mensen je ‘aap’. Deze ‘aap’ probeert je brein een soort van over te nemen en maakt excuusjes in je hoofd om te gebruiken, en deze moet je in controle krijgen. Dat kan je niet alleen, ook al ben je ervan overtuigd van wel, en daarom is het dus belangerijk om hulp te zoeken. Ook is er trouwens belangerijk dat je stopt voor jezelf, dus niet omdat bijv een geliefde dit wilt. Want als je zelf niet het probleem ziet waarom je zou stoppen heeft het weinig nut om hulp te zoeken(al denk ik niet dat dit zo is, omdat het overkomt dat je echt wilt stoppen voor jezelf). Overall zijn er dus veel help-resorces die er voor je zijn, en weet dat je nooit alleen bent ook al kan dat wel zo voelen. Er zijn genoeg mensen die dezelfde issues of  eventuele traumas die jij hebt hebben meegemaakt of meemaken die er open voor zijn om erover te praten en je met open armen willen helpen, en ook mensen die om jou geven die je natuurlijk willen helpen.

 

veel informatie dus ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb ahahaha xx

Dat mensen vragen hoe je dit betaald vind ik een beetje raar want dat is nvt.

Op zich niet een heel rare vraag of gedachten hoor… hij is 15, de middelen die hij gebruikt zijn al onbetaalbaar voor volwassenen met werk/uitkering oid! Dus ja als hij dit allemaal echt zou gebruiken dan is het ook logisch dat je je afvraagt hoe hij eraan komt toch? Want een 15 jarige verdiend echt niet genoeg om wat hij allemaal zegt te gebruiken te kunnen betalen…

Want als hij dit bekostigd door geld jatten, drugs dealen of iets anders, dan heeft hij een nog groter probleem!

 

 

Reputatie 2
Badge +1

@TikTak 

het is idd geen rare vraag maar vind het wel raar dat zoveel mensen daar aandacht aan besteden sinds dat niet is waar het onderwerp over is. Hij heeft het ook over wat ie gebruikt heeft over de jaren heen, en al krijgt hij het geld wel door bijv drugsdealen dan is dat nog steeds niet waar die advies om vraagt tochh?

@Redvelvet denk dat het er mee te maken heeft dat er de laatste tijd heel veel topics zijn aangemaakt met verhalen die zo ongeloofwaardig overkomen dat je niet meer weet wat waar is of niet… misschien dat iedereen hierdoor een beetje terughoudend is geworden met advies geven en voorzichtig erachter proberen te komen hoe of wat?

Het heeft idd niks met de zijn vraag te maken, maar ik begrijp het wel!

Hij vraagt wel om hulp, dus als wij weten hoe hij eraan komt en hij er zelf heel graag vanaf wilt, dan kunnen wij hem alleen maar beter helpen.

Maar ik reageer hierna niet meer op jou in dit topic, geen zin om van KT te horen dat we off topic gaan 😅

Reageer