Skip to main content
Vraag

drang weerstaan

• May 7, 2025
  • 4 reacties
  • 97 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey, ik ben een meisje van 15 jaar en doe al 3 jaar zelfverwonding op verschillende manieren…. En wil heel graag stoppen wat me tot nu toe is gelukt 6 maanden clean, maar heb sinds 3 weken terug onweerstaan bare drang om terug te vallen ( ben nog niet hervallen) daarom heeft iemand tips??

*Tekst aangepast door de Kindertelefoon door forumregel 6*

4 reacties

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 8, 2025

Hoi kiki2010,

Vervelend om te horen dit. Ik weet niet of ik je kan helpen ik vind zelfbeschadiging en dat soort dingen heel lastig en weet niet hoe ik hier mee moet omgaan. Ik vind het wel heel zielig en naar voor je dus allereerst (((hugz))) 😢

Ik ken je achtergrond niet enzo. Zelf hecht ik veel waarde aan mooie vriendschappen, hoe is dat in jouw leven heb je goede vrienden die je ondersteunen? Kun je praten over je gevoelens met anderen? Heb je hulp b.v. via de huisarts ofzo of je ouders?

Je bent niet de enige met dit probleem dus het ligt sowieso niet aan jou. Het is wel goed om vol te houden en niet terug te vallen. Ik hoop dat je van jezelf gaat houden en dit probleem overwint en gelukkig wordt later. Je tienerjaren zijn misschien hectisch maar vaak kom je daar toch wel overheen. Dat hoop ik in elk geval.

Heel veel succes en zorg goed voor jezelf! Liefs, xxVera 💋

• May 8, 2025

Hey

Wat knap van je dat je al 6 maanden clean  bent, echt respect daarvoor! Het is heel moedig dat je hier je verhaal durft te delen. Dat je de drang voelt, maar nog niet bent teruggevallen, laat ook zien hoe sterk je eigenlijk bent, ook al voelt het misschien niet zo.

Wat mij soms helpt is om te gaan sporten. Misschien helpt het ook om op te schrijven wat je voelt, of op dit forum er vaker over te praten, want je staat er echt niet alleen voor.

Blijf alsjeblieft volhouden, en weet dat het oké is om hulp te zoeken als het te zwaar wordt. Je hoeft dit niet alleen te doen. 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 8, 2025

Ja sporten is denk ik wel een hele goede tip. Wat ik gelezen had is dat je door sporten endorfine aanmaakt (heb ik dat goed onthouden?) en dat dit je beter kunt stemmen en dat je weer plezierige gevoelens krijgt. Ik merk dat soms ook wel als ik me kut voel en even ga hardlopen in het park. Dat doet me soms goed dan ben ik lekker moe en voel ik me best chill met tintelingen in mijn lichaam en vooral ook geestelijk een heel stuk beter na een dipje te hebben gehad ofzo.

Je kunt in elk geval proberen of dit voor je werkt als je je somber voelt. Liefs, xxVera 💋

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • May 9, 2025

Hi ​@Kiki2010 ,

Wat super knap om te horen dat je al 6 maanden clean bent. Wel heel erg naar dat je weer de drang hebt om terug te vallen. Heel goed van je dat je dit hier vertelt!  Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon