Skip to main content
Vraag

alcolhol verslaafd ?

• June 1, 2025
  • 2 reacties
  • 85 Bekeken

Hoi iedereen 🫡

Waneer vinden Julie iemand een alcoholist. 

Even kleine uitleg. 

Aan mijn vaders kant zit alcoholisme in het bloed. 

Mijn overgrootvader die dronk veel. Mijn opa (weet nog steeds niet waarom) vond drinken 'eng' kan je nagaan hoeveel inpact overgrootvader op me opa had, maar mijn opa drinkt niet tot heel weinig. En mijn vader drink eigelijk ook best heel veel. 

Mijn moeder zegt dat er iets in mijn vaders gene zit dat aan gaat op alcohol. Dat het stofje alcohol meer nodig hebt ? en wat bedoeld mijn moeder hier mee?

en toen ik echt vragen ging stellen stopte me moeder met er over praten 🫥 dus waarschijlijk moet ik naar me vader maar die zal daar waarschijnlijk geen antwoord op geven teminste niet zoals mijn moeder het uitlegt 

Ik ben zelf niet perse bang of bezorg om alcoholist te worden. Maar het is wel iets waar ik over nadenk. 

Maar mijn vraag was waneer vinden Julie iemand een alcoholist?

Ik hoef geen hele verklaring dat alcohol slecht is, dat weet ik al 😉 

Groetjes badeend 

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 3, 2025

Ikzelf ben iemand die afentoe wel eens drinkt met vrienden, ik vind bier zelf niet heel lekker ofz maar die soortvan frisdrank achtige drank (viper, gig) dat vind ik wel leuk om te doen. 

Sommige van mijn vrienden die drinken elke week en dan ook echt veel. En hebben het er ook heel veel over, ikzelf drink maar zeldzaam, festivallen - feestjes en heel soms op een vrijdag avond. 
Ik vind dat je een alcohollist bent als je echt niet zonder kan, dat je bijvoorbeeld elke avond een biertje nodig hebt of een glas wijn. 

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 4, 2025

Hee Badeend 🫡

Wat een goede en eerlijke vraag stel je hier. En je uitleg erbij laat zien dat je er écht over nadenkt — niet om iemand te veroordelen, maar omdat je wil begrijpen wat alcoholisme nou eigenlijk is en hoe het in families kan werken. Respect daarvoor.

🍷 Wanneer is iemand een alcoholist?

Veel mensen denken bij het woord “alcoholist” meteen aan iemand die de hele dag drinkt en niks meer op orde heeft — maar zo zwart-wit is het vaak niet. Er zijn ook mensen die wél gewoon naar hun werk gaan of voor een gezin zorgen, maar tóch afhankelijk zijn van alcohol.

Een paar tekenen dat alcohol een probleem aan het worden is:

• iemand heeft drank nodig om te ontspannen, slapen of zich goed te voelen

• iemand drinkt vaker of meer dan die eigenlijk wilde

• iemand raakt chagrijnig of onrustig als er geen drank is

• het drinken begint gevolgen te krijgen (ruzie, geldproblemen, niet nakomen van afspraken)

• en toch lukt stoppen of minderen niet

Dus: iemand hoeft niet per se “altijd dronken” te zijn om alcoholist te zijn. Het gaat erom of alcohol controle krijgt over iemands leven.

🧬 Wat bedoelt je moeder met "iets in zijn genen"?

Dat is eigenlijk niet zo gek wat ze zei. Onderzoek laat zien dat alcoholverslaving deels erfelijk kan zijn — dat betekent dat sommige mensen gevoeliger zijn voor de werking van alcohol in hun hersenen. Bij hen geeft het een extra sterk “beloningsgevoel”, waardoor ze sneller méér willen.

Dus als je moeder zegt: “iets in zijn genen dat aangaat”, bedoelt ze waarschijnlijk dat jouw vader (en misschien zijn familie) lichamelijk gevoeliger zijn voor de werking van alcohol, en dat het voor hen moeilijker is om te stoppen als ze eenmaal begonnen zijn. Dat is geen excuus voor alles, maar het helpt wel om te begrijpen waarom sommige mensen er meer moeite mee hebben dan anderen.

💡 En jij?

Je zegt iets heel krachtigs: je bent niet bang om alcoholist te worden, maar je denkt er wél bewust over na. En dat maakt al een wereld van verschil. Weten dat je erfelijk misschien iets gevoeliger bent, betekent juist dat je ervoor kunt kiezen om daar anders mee om te gaan. Bewust, met grenzen, met kennis.

🟡 En als je ooit wél zorgen maakt om je vader, onthoud dan:
Het is niet jouw taak om het op te lossen. Maar het is wél oké om te praten over wat jij voelt of merkt — met iemand die je vertrouwt (mentor, ouder, vertrouwenspersoon), ook als je vader zelf er niet over wil praten.

Je bent slim bezig, echt. Blijf vragen stellen — dat is hoe je dingen leert begrijpen én keuzes leert maken die goed zijn voor jezelf.

Groetjes terug!
Ben