Vraag

Zusje naar gesticht

  • 30 June 2019
  • 4 reacties
  • 434 Bekeken

Badge
Hey,

Vandaag is zo iets heftigs gebeurd dit ga ik nooit meer vergeten.
We hadden vandaag een feestje die dag daarvoor ook die nacht was het laat geworden ik lag om 2uur op bed en mn ouders ook, mn zusje ging met mn oma mee en ging daar logeren, ze kan niet lang wakker blijven en ging dus tussen 8uur en 11uur naar bed (weet niet precies was er nie bij). Dus we gingen vandaag ff slapen (ik nie want ik heb gwn netflix gekeken) mn vader kwam wat later thuis idk waarom. Toen mn vader thuis kwam ging hij ff slapen, mn moeder stond onder aan de trap en riep zacht naar boven of mn zusje wat wou eten ik liep toevalig naar boven en zei tegen mn zusje dat mn moeder riep ze reageerde niet dus ik zei het nog een keer toen begon ze een beetje hard te praten ik zei zacht dat ze stil moest zijn en ze ging harder gillen daarna was er benede nog een grpote ruzie en werd mn vader wakker en werd het nog erger en liep het uit de hand een half uur later was mn zusje wat afgekoelt en begonnen mn zusje mn moeder en mn vader een gesprek mn vader vloekte over wat ze had gedaan en zij dat de psygoloog niet hielp en mn moeder ze dat ook mn vader zei ook dat als ze zo doorging ze naar een gesticht moet (een plek waar kinderen wonen die niet thuis kunnnen wonen door mishandeling of in dit geval boosheid) mn moeder begon te huilen uit, ze paten daar nog over en mn vader zegt er wat over dat dat via de rechter moet, mn moeder begon nog harder te huilen omdat ze het heel erg vond dat mn vader dit opzocht.

Mn moeder had mn zusje belooft dat als ze normaal ging doen een hamster kreeg ze zei dat ze nu heel ver weg er van zat en dat ze echt der best moest doen.

Wat als mn zusje echt naar een gesticht moet wat gebeurd er dan?
Heb ik het fout gedaan?

Plss reageer ff😟😟

Moet ik meer topicshier over maken?


4 reacties

Hey,

Meer topics hoeft niet, want je kunt alles onder één topic zetten als je iets wil toevoegen. Zo blijven we allemaal up to date, zonder naar nieuwe topics te hoeven kijken.

Jij hebt trouwens niks fout gedaan, want je deed niets met het doel ruzie te krijgen.

Als je zusje naar een gesticht gaat, gaat ze eigenlijk naar een pleeghuis, wat niet fijn is, maar als het moet, moet het.

Als het thuis vaker uit de hand loopt, kun je VeiligThuis contacteren.

Groetjes,

Een Persoon Zonder Naam
Heyo,

Je zusje is dus de laatste tijd sneller boos, of geïrriteerd en gaat hierdoor ruzie maken of gillen. Je ouders en voornamelijk je vader is bezig met zoeken hoe en wat, bijvoorbeeld het pleeghuis of een opvang.

Dit verhaal met het dreigen van naar een gesticht sturen komt me persoonlijk erg bekent voor. Zelf was ik vroeger erg snel geïrriteerd en maakte ik erg veel ruzie met iedereen die dan in de weg stond. Me ouders hadden toen heel vaak tegen mij gezegd Spookyzx als je niet normaal gaat doen (gaat veranderen) dan ga je naar gesticht waar mensen zitten die net als jij zich niet kunnen gedragen.

Later bleek dat me ouders dat nooit van plan waren om te gaan doen, maar dat ze dat deden als een soort waarschuwing. Dus waarschijnlijk is dat hier ook het geval. Misschien ook niet, ik denk het. Als het een waarschuwing is, vertel dat dan niet aan je zusje. Ze moet ervan schrikken en haar gedrag zo gaan verbeteren.
_________________________________________
Maar wat als het echt gebeurt.

Als het echt gebeurd dan gaat je zusje naar een speciale opvang of huis. Hier zitten meerdere kinderen die niet goed om kunnen gaan met hun ouders of broers of zussen. Deze plek en de mensen proberen samen met je zusje dan te kijken naar de oplossing, wat is het probleem en hoe pakken we dat aan?

Zover ik weet kan je je zusje 1x in de maand bezoeken of eerder, maar dat ligt aan de situatie, als ze dat natuurlijk zelf ook wil. Ze kan bijvoorbeeld ook zeggen tegen de hulpverleners van ik wil alleen ma en mijn broer spreken, of alleen pa en ma, of pa en mijn broer. Meestal is er dan eerst een gesprek met de hulpverleners en dan een kort gesprek met je zusje.

Je hoeft zeker niet te denken dat je zusje in een gevangenis zit daar, zeker niet. Ze is vrij om naar school, of iets leuks te gaan doen met vrienden/ vriendinnen. Alleen na die tijd gaat ze niet naar jullie huis, maar naar de opvang. Ze krijgt een eigen kamer, en de nieuwe gebouwen hebben zelfs een badkamer in de kamer zelf ingebouwd. En er wordt wekelijks wel iets leuks georganiseerd waar ze aan kan meedoen.

Dus kort gezegd. Je moet het zien dat ze er voor een tijdje er tussen uit gaat. Hoelang dat is? Geen idee, zolang het nodig is.

_________________________________
Hoe ik dit weet? Ik ken het zelf, en ik ken een goede kennis daarvan de zoon zit ook al vanaf zijn 12e in de opvang. Deze jongen kon moeilijk contact vinden met de moeder, ze zijn letterlijk tegenpolen van elkaar.

Hopelijk is het allemaal wat duidelijker zo, en anders kan je altijd nog even extra met je ouders het hierover hebben.

See ya!
Spookyzx
hoi

je zusje woord echt niet zo maar uit huis geplaatst hoor. het klinkt 100x makkelijker om iemand uit huis te laten plaatsen.

als ze een rechter vragen om haar uit huis te plaatsen komt er iemand van de kinder bescherming langs om te kijke of het niet op een andere mannier op gelost kan woorden. ze gaan alles proberen om haar thuis te houden.

bij mijn broer is in iedergeval alles geprobeerd en na dat ze het hadden op gegeven hebben ze gewacht tot elke gezins lit op hem na er niet meer tegen kon.

je weet dat een gesticht iets heel anders is dan waar je zusje heen zou moeten. jou zusje kan dan in een groep of een pleeg gezin worden geplaatst. er woord dan beken en het best bij haar past.

groetjes
bella
Hoi,

Ik wil even zeggen dat wat Spooky zegt, kan kloppen, want hij heeft er ervaring mee en ik niet.

Maar vergeet niet dat jij niets fout gedaan hebt en dat als de ruzies te vaak uit de hand lopen dat je dan met de KinderTelefoon kunt praten of met VeiligThuis.

Groetjes,

Geen_Naam

Reageer