Vraag

zusje helpen met rouw

  • 18 September 2021
  • 2 reacties
  • 149 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden na 2 jaar ziek te zijn. Zelf ben ik nu 17 jaar en ik heb een zusje van 11 jaar.

Ik maak me heel erg zorgen om haar. Mijn vader en ik hebben al jaren problemen en hij is gewoon niet het beste ouderlijk figuur dat je kunt hebben. Ik voel een grote verantwoordelijkheid om me zusje te helpen met haar rouw.

Wij zijn in ons gezin allemaal mensen die niet goed over gevoelens kunnen praten en enorm veel wegstoppen. We hebben het in de afgelopen 3 jaar een handjevol keren maar over mijn moeder gehad en dan wordt het ook snel weer afgekapt omdat niemand er eigenlijk zin in heeft.

Mijn zusje lijkt totaal geen moeite te hebben met het feit dat ze geen moeder meer heeft. Ik heb haar er eigenlijk nooit verdrietig over gezien en ik ben bang dat dat gewoon op een bepaalt moment naar boven moet gaan komen. 

Nu is mijn vraag of iemand misschien advies heeft over hoe ik haar het best kan helpen. Ik heb al vaker geprobeerd met haar te praten en te laten weten dat gevoelens hebben heel normaal is, en dat ze ook verdietig mag zijn. Maar dan nog krijg ik niks uit haar.

Ik hoop dat iemand advies voor me heeft


2 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @lisa.123 ,

 

wat goed dat je dit zo aanvoelt, en dat je je zusje wil helpen. Erg jammer dat je nog geen reacties hebt gehad. Ik zou je graag willen uitnodigen om eens met de Kindertelefoon te bellen of te chatten, we zijn elke dag geopend tussen 11:00 en 21:00.

Veel succes en de hartelijke groetjes,

 

Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 5
Badge +5

Hier precies het zelfde probleem .

Onze moeder is in juli dit jaar plots.overleden.

En wij ( ik en jongste zusje) missen haar ook heel erg . Hier word er wel over gepraat maar er is geen gedenkteken of plek. Mama is gecremeerd en kunnen  nooit er naar toe.  Toen destijds alles opgeruimd werd heb ik gezegd dat ik niets wilde hebben van mama maar achteraf heb ik hier spijt van . Maar is nu niet meer terug te halen. 

Heb er nog steeds moeite mee met het verlies en is niet te bevatten . Maar gelukkig  zijn we goed opgevangen door vriendin van oude mama en die beschouw ik nu als mijn moeder . 

Reageer