Vraag

Zusje

  • 13 September 2019
  • 2 reacties
  • 614 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyy, ik zit hier een beetje in een lastige situatie en dit is al best een hele tijd bezig.
Ik ben zelf de oudste thuis (bijna 18) en ik heb een zusje van 14 die grof gezegd eigenlijk het hele huis terroriseert.
Het enige wat zij doet is liegen, anderen in huis pesten, mijn ouders als stront behandelen en iedereens spullen in huis stelen. Ook ruimt ze niks op.
Mijn ouders kunnen haar niet meer in de hand houden en zijn radeloos. Ze gaat elke dag savonds tot laat naar buiten, is alleen maar bezig met ouderen jongens, rookt (dat is geen probleem maar ze liegt erover.) en als ze thuis is verpest ze de hele sfeer.
Het is inmiddels zo erg dat mijn broertje niet meer thuis wilt zijn. Mijn jongste zusje (10) zit hierdoor niet lekker in haar vel en is vaak down. Ik heb hier zelf ook heel erg last van en ik kom ook niet graag meer thuis.

Het stopt gewoon niet, het is al langer dan een jaar bezig en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.
Ze wenst mijn ouders de naarste ziektes toe en dat soort dingen. Het gaat echt te ver.

Ik kan het niet loslaten, ik kan het niet negeren want ik zit er continu in. Het doet zo'n pijn want ons gezin valt gewoon uit elkaar. Iedereen heeft geprobeerd te praten, maar ze liegt alleen maar.

Heeft hier iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik trek dit echt niet meer.

2 reacties

Hey Bloempje123

Je zus kan zich erg vervelend gedragen, waar jullie gezin onder lijdt. Wat jammer dat het er thuis zo aan toe gaat. Goed dat je om raad vraagt :)

Zelf heb ik geen ervaring met een zus, maar op deze pagina wordt uitgelegd dat moeilijk gedrag vrij gebruikelijk is bij tieners. Het kan helpen om ze, ook wanneer ze onverstandige uitspraken doen of koppig zijn, als een volwassene te behandelen, aangezien dat vaak is wat ze willen. Ook staat er dat, en dat is in jullie situatie misschien van toepassing, een Opvoedpoli of opvoeddesk jullie nuttig advies kan bieden.

Ga je regelmatig om met je gezinsleden? Misschien helpt het om bij momenten met je broer of zus op uitstap te gaan, al is het maar even een ijsje halen. Wat tijd om af te koelen en de heisa thuis even achter je te laten, kan heilzaam zijn.

Groetjes
Kenshin
Dankjewel voor je reactie!

Reageer