zieke vader

  • 30 March 2020
  • 4 reacties
  • 114 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hallo allemaal. 

Ik ben vandaag een beetje wanhoopig en heel zenuwachtig. Op dit moment word namelijk mijn vader op 25 km afstand van mij geopereerd. Mijn vader heeft kanker. Nog niet zo lang, pas een half jaartje. Mijn vader had zijn hele leven al overgewicht. Iedereen weet dat overgewicht ongezond is maar hij vond het moeilijk om te veranderen. Op een avond klaagde hij over pijn in zijn keel en dat het eten moeilijk zakte. Mijn vader, moeder en zusje dachten allemaal dat het wel weg zou gaan. Na een tijdje begon ik te zien dat hij minder at en steeds een pijnlijke keel had. Ook merkte ik dat mijn vader veel was afgevallen. Mijn vader zeu dat dat was omdat hij ouder werd. Ik zit zelf op gymnasium en ik weet goed wanneer iets foute boel is. Ik heb zo dus mijn vader meegesleurd naar de huisarts. Hij wilde zelf niet maar als hij niet ging dan zou ik de huisarts zelf bellen.  Mijn vader is toen naar de huisarts gegaan rond 9 uur sochtends. Ik zat ondertussen gewoon op school. Na de middag toen ik op weg naar huis fietste werd ik ontzettend para en had ik dcht een kut gevoel. Dus aangezien ik op een afgelegen landweggetje fietste ging ik eventjes naar huis bellen. Ik vroeg aan mijn vader hoe het onderzoek was gegaan en hij zij dat we er thuis over gingen praten. Shit dacht ik. Mijn vader zou het normaal hebben gezegt wat er aan de hand was. Kut kut kut ging er door mijn hoofd, en aangezien mijn oma darm kanker had gehad en eraan was overleden schrok ik me kapot. Eenmaal thuis aangekomen zei papa dat we er na het eten over gingen praten. Toen ben ik huiswerk gaan maken op mijn kamer. Na het eten kwam papa naar boven en vroeg hij op een zachte manier of ik mee naar beneden kwam. Ik wist het al. Toen we de trap afliepen werd hij heel verdrietig en eenmaal op de bank barste hij uit. "Het is niet goed. Papa heeft kanker" zei hij. Aangezien ik het al wist begon ik niet te huilen net als mijn zusje maar raakte ik in een zogenaamde shok. Ik heb vgm 30 min lang naar de muur staan staren. 

De volgende dag ben ik wel naar school gegaan en heb ik het aan mijn 2e mentor verteld en later ook aan de 1e. Mijn beste vriendin had ik het ook verteld. Later volgden er slapenloze nachten en veel huil en woede aanvallen. Ik kon me totaal niet meer focussen op school en op een middag merkte mijn beste vriend valentijn dat er iets aan de hand was. Hij ging er maar op door en uiteindelijk zei ik dat ik het nog niet kon vertellen. Nog geen 5 min later ging de roddel door de klas dat ik trandgender of lesbisch was of dat mijn oma doodt was. Wtf ging er door mijn hoofd. Wat een sukkels allemaal. Plots voelde ik de tranen komen en rende ik de klas uit. Ik heb daar later 20 min in de wc staan huilen tot mn vriendin kwam. Zij heeft mn tas gehaald en toen zijn we weggegaan. Op de weg naar de uitgang kwam ik nog een jongen uit mijn klas tegen die heel nieuwsgierig was. Hij zei "ayla jonge wa is er nou zeg gw ofs". Dit trok ik dus echt niet meer dus heb ik hem ter plekke uitgescholden en als mn vriendin me nie wegtrok dan had ik hem geslagen ook. Nou die dag daarna heb ik het aan de klas verteld met mn moeder en toen begrepen ze het allemaal. Nu, een half jaar verder heb ik veel meegemaakt. Mijn vader heeft zijn 1e chemo sessue van 6 weken afgemaakt en hij heeft 10 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat hij in 3 dagen nog 10 kilo meer was afgevallen. Ondertussen was hij van 110 kilo naar 65 gezakt . Hij had sonde voeding gekregen en dit moest zo voor 2 maanden. Hij was heel chagrijnig en boos in die periode. Dit was heel moeilijk voor me. Ik deed volgens hem niks goed en soms was ik zelfs een niksnut of een muts. Ik begreep waar de woede vandaan kwam maar ik voelde me niet meer geliefd thuis. Mijn vader heeft nooit zijn excusen aangeboden maar toch vergeef ik hem wel.  

Ondertussen op dit moment is mijn vader dus in de operatie.  Het is een hele moeilijk operatie. Mijn vader heeft kanker op 3 plekken in zijn lichaam. Maag, slokdarm en nieren. Daar word hij vandaag dus voor geopereerd. Hij moet naar de operatie 2 weken in het ziekenhuis liggen maar gezien de corona crisis mag er maar 1 persoon hem komen bezoeken. En aangezien mijn zusje en ik geen auto kunnen rijden mogen wij niet Komen.  Dit vind ik heel erg. Ook ben ik volgende week jarig. Jippie.

Wat vinden jullie van mijn situatie monenteel en wat zouden jullie allemaal hebben gedaan? 

Groetjes ayla.


4 reacties

Jeetje, wat moeilijk.

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik heel veel respect voor je heb, tis niet niks. Ook ben ik heel blij voor je dat je zo'n goede vriendin hebt.

Ik heb geen idee wat ik zou doen in deze situatie. Ik denk heel veel afleiding zoeken, muziek luisteren en tekenen.

Ik weet ook niet hoe ik je hiermee moet helpen. Ik zal deze topic blijven volgen, je kan altijd even hier je verhaal kwijt als je er behoefte aan hebt.

Op een of andere manier raakt je verhaal me echt.

Dankjewel voor het delen van je verhaal.

Heel veel sterkte, geniet van de leuke momenten,

Xx🍀
 

Reputatie 2
Badge

Dankjewel voor je reactie 

Het doet me echt goed.

Hi Ayve2006,

 

wow, das best wel heftig om mee te moeten maken. Jij heb ‘t alvast er goed aan gedaan om je vader te zeggen dat hij naar de huisarts moest gaan. Natuurlijk spijtig dat deze er achter is gekomen dat het wel een serieuze ziekte is, maar gelukkig zijn er alvast stappen genomen om het voor hem beter te maken.

Het lijkt mij ook heel spannend om veel op afstand te moeten mee maken. Het liefste wil je bij hem zijn natuurlijk. Probeer er met je familie over te praten, ook al is dat soms moeilijk.

Praat er ook met vriend(inn)en over. Ik weet dat zij jouw vader alleen daardoor niet beter kunnen maken, maar ze kunnen jou wel steunen en jij op jouw beurt kan je vader, moeder en zusje en verdere familie steunen.

Het is niet leuk als je vader soms een beetje bozig of geïrriteerd reageert, maar ergens ook wel begrijpelijk. Het is voor hem een moeilijke situatie. Hij bedoelt het vast niet verkeerd, maar ik denk dat het ook voor een gedeelte onmacht is.

Er is zo een spreuk: ‘sometimes the one you love hurt you the most’

Hij moet zijn frustratie ergens kwijt en zegt het niet tegen een vreemde, omdat die het niet zullen begrijpen. Daarom zegt hij soms (onaardige) dingen tegen mensen die dicht bij hem staan. Hij meent het niet, hij wil jou/jullie niet kwetsen, maar hij doet dit (ergens toch onbewust) omdat hij weet dat jij van hem houdt en hem niet laat zitten. Hij weet ergens ook wel dat hij jou hier pijn mee doet, maar ik denk dat hij geen andere manier weet voor het moment.

Goed van jou dat je hem dat vergeeft. Hij boft maar met zulke mensen om zich heen.

Het is niet leuk dat je nu vanwege het corona-virus niet met je moeder en zusje en andere familieleden naar je vader kunt gaan op bezoek in het ziekenhuis.

Ook al kunnen je zusje en jij zelf geen auto rijden, dan nog kan iemand jullie misschien naar het ziekenhuis brengen en weer wachten tot jullie 1 voor 1 een keertje bij hem op bezoek zijn geweest. Jouw moeder of een ander familielid zou dat misschien kunnen doen.

Verder kun je je vader misschien filmpjes sturen en live contacten via videobellen of whatsapp. Misschien wil de verpleging daarbij helpen door af en toe ook een filmpje van je vader te maken als hij jullie iets wil sturen. Of misschien kan je moeder facetimen of zoiets als ze bij je vader is. Dan kunnen jij en je zusje er toch een beetje bij zijn. Ik weet dat dat niet hetzelfde is als echt bij je vader zijn, maar het is wellicht een mooie ‘tussenoplossing’. Dan kun je igg vaker bij hem zijn, ook al is het online.

Je kunt ook iets tastbaars en blijvends naar hem sturen, zoals een brief of een kaartje of een tekening of wat dan ook. Die kan hij dan telkens weer lezen of bekijken en het zal hem zeker steun geven.

Ik wens jou en jouw hele familie heel veel sterkte en hopelijk komen er snel weer betere tijden.

 

Nog een hug van mij en mijn twin.

Groetjes,

M&M’s

Hey @Ayve2006,

Hoe gaat ie?

Ik kan je situatie maar niet uit mn hoofd zetten. Ik weet niet of je het irritant vind als iedereen heel veel meedelijden heeft,maar k wou gw ff zeggen dat k me niet eens kan voorstellen hoe moeilijk dit voor je is.

Als ik vannaf dit forum nog iets voor je kan betekenen kan je dat altijd zeggen.

Stay positive,

Xx🍀

 

Reageer