Skip to main content

Hallo allemaal,

Mijn ouders zijn 5 jaar geleden gescheiden, en sindsdien woon ik week om week bij beide ouders. Ik zit er nu aan te denken om alleen bij mijn vader te gaan wonen, maar weet niet of ik die knoop moet doorhakken.

Mijn moeder is al langer een probleem geval, zij heeft 6 jaar geleden een aantal keer afgesproken met een andere man, waardoor mijn ouders uit elkaar zijn gegaan. Mijn tweelingbroer woont al 3 jaar niet meer bij mijn moeder, dus nu ben ik met mijn kleine zusje de enige die nog wisselt.

Net zoals mijn broer kom ik ook niet goed overweg met mijn moeder, het verschil is dat ik veel minder de confrontatie met haar zoek. Als mijn moeder iets doet wat ik niet prettig vind, zeg ik daar minder snel iets over, omdat ik weet dat ik anders de volle laag zal krijgen. Ik kan eigenlijk niks met haar delen, omdat zij overal een mening over heeft. Ze is enorm anti-lockdown en anti-vaxx, dus ook mijn eigen meningen hebben eigenlijk geen plaats in haar huis. Ze zit dagelijks op Twitter allemaal dingen te lezen, waardoor ze bijna altijd tijdens het avondeten zit te zeuren over wat er allemaal wel niet mis is met de samenleving, in het bijzijn van mijn kleine zusje.

Ze voelt zich altijd ziek, en klaagt de hele dag door. Hierdoor zit ik eigenlijk constant op mijn kamer om haar te vermeiden. Ze scheld altijd, ook alleen op haar eigen kamer, tegen alles en iedereen dat haar in de weg zit (behalve in het bijzijn van vrienden). Tegen haar computer, tegen haar telefoon (waar ze eigenlijk altijd op zit), tegen de hete pannen, etc. 

Ik voel me enorm gedemotiveerd als ik bij haar ben, ik heb moeite met alles, en kan mezelf niet uit bed krijgen. Het is enorm slecht voor mijn mentale en fysieke gezondheid, maar toch weet ik niet of ik bij mijn vader moet gaan wonen…

Mijn moeder zorgt in principe wel goed voor mijl. Ze kookt altijd goede maaltijden, ze geeft me genoeg kleding, en doet altijd de was. Ze heeft zelf nooit goede ouders gehad, en zat vanaf haar 16e in een instelling om bij haar ouders weg te komen, die alcoholisten waren. Ze heeft een goede baan, en we gaan altijd op vakantie. Ook heeft ze een hond en 2 katten waar ik veel van de zorg moet overnemen. 

En als laatst heb ik een klein zusje, die ik liever niet alleen heb bij mijn moeder. Ik fiets altijd met haar heen en weer, zij zit momenteel in Groep 8. 

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? 

Bedankt voor het lezen, Jonathan.

Hey Jonathan379!

Dat lijkt me inderdaad een erg lastige keuze om te maken zeg..

Als je dit anoniem met iemand wilt bespreken kan je iedere dag tussen 11:00 en 21:00 met de kindertelefoon chatten en/of bellen. De medewerkers die daar werken kunnen je denk ik ook wel helpen en ondersteunen om een keuze te maken.

Telefoonnummer van de kindertelefoon > 0800-0432

Misschien is het een goed idee om je zorgen en gevoelens met iemand in je omgeving te bespreken? Dan kunnen de mensen in je omgeving je namelijk helpen om te kijken wat het best voor je is. Je kan het hier met je vader over hebben of met je mentor, een ander familielid, de huisarts of een vertrouwenspersoon. 

Je geeft aan dat je verschrikkelijk gedemotiveerd word van je moeder en mentaal / fysiek achteruit gaat. Als dat zo is lijkt het me voor jou de beste beslissing om (tijdelijk) bij je vader te gaan wonen. Je moet namelijk niet in een put raken en jezelf kwijt raken door alle stress die je beleefd van je moeder. Je kan dan bij je vader even op adem komen en je motivatie weer oppakken. Als je bij je vader gaat wonen betekend dat natuurlijk niet dat je je moeder nooit meer hoeft te zien, maar alleen even wat minder. Je gaat dan bij je vader wonen, maar kan natuurlijk nog wel (af en toe) bij je moeder op bezoek komen.

Ook geef je aan dat je je zusje niet alleen wilt laten. Deze zorgen kan je met je vader overleggen die zal je angst denk ik namelijk wel begrijpen en misschien kunnen jullie dan beide even bij je vader gaan wonen. Ik denk dat het voor je zusje misschien ook wel even goed is namelijk om wat rust aan haar hoofd te krijgen.

Groetjes van mij!

Haii, 

Wat een ontzettend vervelende situatie zeg!! Misschien zou je is met je vader het erover kunnen hebben, wat hij er van vindt. Dat zou al erg kunnen opluchten. Ook zou je natuurlijk met iemand anders kunnen praten die je goed vertrouwd! 

Wat ik zelf zou doen in een dergelijke situatie vind ik lastig te zeggen, aangezien ik niet in zulke omstandigheden zit of heb gezeten. Uiteindelijk moet je kiezen waar jij je het fijnst en best bij voelt! 

Zou het niet een optie kunnen zijn als jouw zusje ook bij jouw vader komt wonen, zonder de wissel zeg maar dan? 

Veel succes! 

Groetjess!!

Reageer