Skip to main content

Hi ik ben kimberly en ik heb een vraag. 

ik was gisteren aan het douche. Toen ik klaar was ging ik me afdrogen maar tijdens het afdrogen zag ik een telefoon die een beetje verstopt stond. Ik pakte de telefoon en ik zag dat de telefoon aan het filmen was. Ik heb het filmen gestopt en heb het filmpje bekeken en op het filmpje is te zien hoe ik me uitkleed en hoe ik aan het douche ben. Maar aan het begin van het filmpje zag ik dat me broer hem neer zetten. Ik heb het filmpje verwijderd en heb de telefoon weer terug gezet maar heb hem niet meer aan gezet. Maar ik snap niet helemaal waarom dat hij me filmt tijdens het douche. Maar ik durf ook niet naar me broer te gaan om te vragen waarom dat hij me filmt. Want ik ben bang dat die boos wordt. Wat kan ik nou het beste doen? Moet ik naar me broer gaan en zeggen dat die me niet meer moet doen of moet ik de volgende keer de telefoon bij me houden als het weer gebeurd. En dat ik het dan aan me ouders laat zien.  Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en misschien weten waarom hij het doet.

Hoi, ik raad je aan er gelijk met je ouder(s) over te praten. Dan kunnen jullie het er daarna met je broer over hebben. Sterkte, komt goed!

Heey,

Ik zou als ik jou was het nu al tegen je ouders zeggen. Wat je broer doet is niet oké, om welke reden dan ook. Het mag niet nog eens gebeuren. Je kan het natuurlijk ook tegen je broer zeggen. Misschien schrikt hij dat je het weet en durft hij het niet nog eens te doen.

Zeker tegen je ouders zeggen.  

Of de telefoon goed afspoelen onder de douche en weer terugzetten, dat kan ook.

Als je broer dan jammert dat zijn telefoon stuk is mag hij uitleggen wat die daar deed.

Hoi Kimberly,

Het is echt niet oké dat je broer zoiets heeft gedaan. Iemand filmen zonder toestemming kan eigenlijk al niet, vind ik, maar ook nog eens filmen hoe iemand zich uitkleedt is nog erger. Bovendien is het je broer. Ik probeer het echt, maar ik kan niet begrijpen hoezo hij zoiets zou doen. 

Volgende keer moet je het filmpje bewaren en de telefoon bij je houden. Meteen naar je ouders gaan en het laten zien. Op het filmpje is je broer te zien die de telefoon neerzet. Dit lijkt me genoeg bewijs. Vervolgens kunnen je ouders hem hierop aanspreken. Dan hoef jij je geen zorgen meer te maken. Ik hoop natuurlijk dat er geen volgende keer komt. Maar stel je voor, dan is deze aanpak handig.

Wat jongen999 zegt is natuurlijk wel goed voor je wraakgevoelens. Het lijkt me echter niet verstandig, want dan heb je het recht tegen je: het bewijsmateriaal is (zo goed als) vernietigd, en je broer heeft een reden om jou "aan te klagen” bij je ouders. 

Weet je zeker dat het filmpje verwijdert is? Dat het niet bij de recent verwijderde dingen staat. Dan kan je broer het alsnog terug halen, en dat zou vervelend zijn. Dan weet hij namelijk ook dat je hem betrapt hebt. Ik ga ervan uit dat op het filmpje ook te zien is dat jij de camera zag en het filmpje gestopt hebt.

Veel succes in ieder geval, en misschien moet je het nu al tegen je ouders zeggen. Ik vind dit namelijk echt niet kunnen.

Groetjes,

Paardebloem

Reageer