Vraag

weten ouders wel/niet of ik rook?

  • 3 October 2021
  • 13 reacties
  • 618 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4

Vanmiddag was een vriendin hier bij ons om aan schoolwerk te doen (ze is 15) . Maar toen ze in de gang haar jas uittrok viel haar pakje sigaretten eruit en dat had mijn pa gezien . Ik wist dat ze rookte (en ik rook na school soms met haar mee maar dat weten mijn ouders niet) maar niet tegen mijn ouders gezegd . Toen we naar mijn kamer gingen bracht mijn pa plots een asbakje , je mag hier roken zei hij tegen mijn vriendin . Maar het vreemde was dat hij zijn eigen nog bijna volle pakje sigaretten op mijn bureau gooide . Ik wist niet wat ik zag en hoorde , weet mijn pa nu dat ik ook rook of was hij me aan het uitdagen ? Ik weet het nog altijd niet en durf er niet over beginnen . Mijn vriendin heeft twee sigaretjes gerookt , maar ik heb niet gedurfd , het pakje van mijn pa ligt wel nog altijd op mijn kamer , ook het asbakje met de twee peuken van mijn vriendin erin . Mij is het echt niet duidelijk , weten mijn ouders nu dat ik rook en keuren ze het goed ? Het onderwerp is vanavond niet meer ter sprake gekomen , mijn ouders roken zelf maar vooral mijn ma is best streng (mijn kledij , het uitgaan) zouden ze hierover plots wél soepel zijn ??


13 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Als ik eerlijk mag zijn denk ik van niet ik zou miss als ze van huis zijn de asbak in de keuken zetten of in de woonkamer zodat ze weten dat je hem niet wilt, en miss beginnen ze er dan wel over.

Liefs Lucky 

Reputatie 4
Badge +4

Wat ik vooral zou willen weten is of ze wéten dat ik soms rook of als ze me gewoon willen testen . In de asbak liggen wel alleen peuken van mijn vriendin en dat is een ander merk dan die van mijn pa dus ze kunnen zien dat ik niét gerookt heb op mijn kamer vanmiddag 

Reputatie 4
Badge +4

Een update voor wie dit volgt : we zijn twee dagen verder , het asbakje en het pakje sigaretten van mij pa lagen nog altijd op mijn bureau op mijn kamer toen ik van school kwam. Maar daarnet kwam mijn pa naar mijn kamer om te zeggen dat ik dat asbakje beneden moest gaan leegmaken . Toen ik weer bovenkwam zat mijn pa op mijn bed en voelde ik de bui al hangen . Mijn ouders hadden de afgelopen weken blijkbaar toch gemerkt dat er sigaretten verdwenen uit hun pakjes en het eerste wat mijn pa vroeg was welke ik het lekkerste vond : de zijne , die van mijn ma of die van mijn vriendinnen . Met een rooie kop antwoordde ik die van mama en ik wachtte op de preek en de scene die ging volgen . Papa zei niks , nam het pakje van mijn bureau en ging mijn kamer uit om even later terug te komen met een pakje van mama . Hier , dit pakje krijg je maar als je er nog moet hebben betaal je dat van je zakgeld . Ik mag dus verder roken  . Papa zei er wel nog bij dat ik goed moest weten waar ik aan begon , dat het duur  , ongezond , en verslavend was . Ook zo weinig mogelijk roken op mijn kamer (en dan het raam openzetten) en niet-rokende vriendinnen zeker geen sigaretten aanbieden . En ook nooit met drugs of drank beginnen . Dat was het dus . Nadat mijn pa weg was moest ik toch even bekomen , dit had ik echt niet verwacht . Een week geleden had ik nooit gedacht om gewoon een sigaret te kunnen opsteken in mijn kamer zonder schrik om betrapt te worden (en dat heb ik intussen gedaan) !

Haai lanka,

Wat leuk dat je een update hebt gemaakt. Ik vond het eigenlijk wel interessant om te volgen aangezien ik geen idee had wat voor afloop dit zou hebben :) Wat fijn dat ze niet boos zijn, dankje voor de update!

X Loes

Reputatie 4
Badge +4

Net nog even mama gesproken  ,  zij was ertegen toen papa haar voorstelde om mij te laten roken maar zijn argumenten hebben haar overtuigd : zij zijn zélf op jonge leeftijd beginnen roken en papa wou mij niet verbieden wat zijzelf destijds deden en verder had papa liever dat ik het openlijk zou doen en niet heimelijk . Ik ben zelf ook opgelucht dat ik niet meer moet liegen en stelen , ik ga wel opletten om niet teveel te gaan roken nu ik sinds dit schooljaar optrek met een schoolvriendinnengroepje waar er nog twee andere rokers zijn (waaronder die vriendin die hier zondag was) .  Toen  we daarnet na het eten in de keuken zaten  en mijn ouders zoals meestal een sigaret opstaken schoof mama haar pakje naar me toe (dus ik denk dat ze zich erbij neergelegd heeft) maar daar ben ik niet op ingegaan , nu zomaar een sigaret opsteken waar mijn ouders bijzitten vind ik toch maar awkward .

Hahahah ja dat kan ik me voorstellen! Ik denk dat er aan de ene kant echt een nieuwe wereld open gaat en het aan de andere kant maar onwennig  is, maar ook weer een opluchting.

Reputatie 4
Badge +4

Hahahah ja dat kan ik me voorstellen! Ik denk dat er aan de ene kant echt een nieuwe wereld open gaat en het aan de andere kant maar onwennig  is, maar ook weer een opluchting.

Klopt allemaal ,  op school weten ze intussen dat ik rook maar om dat nu te gaan doen waar familie bijzit zie ik me nog niet zo gauw doen , haha . Rook jij ook Loes ?

Ik rook zelf niet, tenminste… Op avonden als ik zo lam ben dat ik geen idee meer heb wat ik aan het doen ben, loop ik wel met een sigaret in mijn handen. Of ik weet wat ik er precies mee aan moet, dat is weer een heel ander verhaal x). Ik kan het ook gewoon echt niet, heb al verschillende mini cursussen gehad maar ik snap het maar steeds niet hoe ik het moet inroken. 

Reputatie 4
Badge +4

Haha , we zijn dus beide slecht bezig , jij de drank (ik drink niet) , ik het roken . Hoe het werkt had ik hier thuis genoeg gezien , en ik was gewoon nieuwsgierig om het ook eens te proberen . Ik heb misschien de pech gehad dat ik genoten heb van die eerste sigaret en het daardoor blijven doen ben .

Reputatie 6
Badge +7

Ik kan het niet begrijpen.

Toen je ouders begonnen was er nog helemaal niet zoveel bekend over verslaving, en hoe ontzettend slecht het was. Toen was het vooral stoer en meedoen.

Wat je nu zegt is dat je ouders redeneren zoals ze deden toen zij 16 waren, en niet hun eigen levenservaring en alle kennis die er nu is toepassen. 

Ik vind het niet relaxed, ik vind het extreem fout. En je gaat ze hier niet dankbaar voor zijn als je over 20 jaar nog aan zo’n stinkend peperduur stokje zit te zuigen - dan zeg je niet meer ‘wat fijn van pa en ma dat ik hier mee mocht beginnen’.  

 

 

HAHAHA ik zie nu dat mijn reactie ook 3 keer is geplaatst, sorry voor de spam.

 

Nee @jongen999, maar het is ook erg hypocriet om te zeggen dat jij met alle geweld niet mag roken, terwijl ze zelf elke dag een pakje wegtikken. Het allerbeste is natuurlijk dat niemand rookt, maar dat is in dit geval niet zo. Ieder zo zijn eigen leefgewoonten denk ik dan maar. Sommige mensen eten ook hartstikke ongezond, dat is ook niet goed, etc etc.

Reputatie 4
Badge +4

Ik kan het niet begrijpen.

Toen je ouders begonnen was er nog helemaal niet zoveel bekend over verslaving, en hoe ontzettend slecht het was. Toen was het vooral stoer en meedoen.

Wat je nu zegt is dat je ouders redeneren zoals ze deden toen zij 16 waren, en niet hun eigen levenservaring en alle kennis die er nu is toepassen. 

Ik vind het niet relaxed, ik vind het extreem fout. En je gaat ze hier niet dankbaar voor zijn als je over 20 jaar nog aan zo’n stinkend peperduur stokje zit te zuigen - dan zeg je niet meer ‘wat fijn van pa en ma dat ik hier mee mocht beginnen’.  

 

 

Ik ga nooit kwaad zijn op mijn ouders hiervoor , ik maak nu een keuze en als ik daar later spijt van krijg is het mijn probleem en verantwoordelijkheid .

Reputatie 4
Badge +4

HAHAHA ik zie nu dat mijn reactie ook 3 keer is geplaatst, sorry voor de spam.

 

Nee @jongen999, maar het is ook erg hypocriet om te zeggen dat jij met alle geweld niet mag roken, terwijl ze zelf elke dag een pakje wegtikken. Het allerbeste is natuurlijk dat niemand rookt, maar dat is in dit geval niet zo. Ieder zo zijn eigen leefgewoonten denk ik dan maar. Sommige mensen eten ook hartstikke ongezond, dat is ook niet goed, etc etc.

Juist , wat mij ergert is dat je nu blijkbaar zelfmoord aan het plegen ben wanneer je een sigaret opsteekt terwijl zoveel anderen  zuipen en drugs gebruiken en dat is blijkbaar cool en normaal ? 

Reageer