Hoi @itsme123456 ,
Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!
Veel sterkte!
Renske (De Kindertelefoon)
Heyy!
wat erg! Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik weet wel dat dit niet een goede keuze is. Ik wou dit ook een keer doen, maar soms denk je dit van de een op de andere dag, maar dit is niet de goede keuze. Mijn tip is om er met iemand te praten. Veel !
Heeey
Ik weet natuurlijk niet wat je situatie is en waarom je wil weglopen, daarom kan ik niet heel specefiek advies geven. Ik denk dat dit in de meeste situaties niet de beste of slimste oplossing is. Ik heb net naar je vorige topic gekeken en daarin lees ik dat je in een heel moeilijke thuissituatie zit, waar je je niet goed in voelt. Je kan mss je gevoels en gedachten neerschrijven in een boekje, als je er niet kan/wil over praten.
Ik denk wel echt dat het belangrijk is dat je het er eens met iemand over kan hebben, want dit is niet makkelijk voor jou. Dit kan met bv je trainer, leerkracht, leerlingenbegeleiding, vriendin, familielid. Je hoeft niet direct over deze situatie te praten je kan het rustig opbouwen. Misschien kan je ook eens proberen praten op een rustige manier met je pleegouders over hoe jij je voelt bij de situatie. Als ze niet begripvol reageren kan je best begrip halen bij anderen die je zeker gaan begrijpen. Ik lees ook dat je al naar therapie gaat, waarom kan je er daar niet over praten?
Probeer kleine stapjes te blijven zetten. Over je snijden… ik snap echt waarom je dit doet, maar ik denk wel echt dat het opluchtend is als je het er met iemand over kan hebben. Ik denk dat je zelf wel beseft dat dit niet de beste oplossing is en dat je er later zeker spijt van gaat hebben. Als je het gevoel voelt opkomen leid je jezelf best af door bv muziek te luisteren, tekenen, schrijven, sporten, of een andere hobby die je leuk vindt. Sommige mensen vinden het nuttig om iets te doen dat een vergelijkbaar gevoel geeft zonder schade aan te richten, zoals een ijsblokje tegen je huid drukken, met een elastiekje op je pols schieten, of op een kussen slaan.
Leer andere manieren om met je emoties om te gaan, zoals praten over je gevoelens, creatief bezig zijn, of fysieke activiteiten doen die je energie en spanning kunnen verminderen. Probeer gezond te eten, voldoende te slapen en regelmatig te bewegen. Dit kan je helpen je beter te voelen en je stemming te verbeteren. Denk na over wat je kunt doen als je de drang voelt om jezelf te snijden. Dit kan inhouden dat je een lijst maakt van afleidingsactiviteiten, een vriend belt, of naar een veilige plek gaat.
Probeer ontspanningsoefeningen zoals diepe ademhaling, meditatie, yoga, of progressieve spierontspanning om stress en angst te verminderen. Breng tijd door met mensen die je steunen en die je een goed gevoel geven. Isolement kan gevoelens van verdriet en eenzaamheid verergeren, dus probeer sociale contacten te onderhouden.
Heel veel succes nog xx