Weg willen uit huis

  • 19 July 2020
  • 1 reactie
  • 117 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik zal gelijk eerst even wat basisinfo over mij geven.
Ik ben een meisje, dit jaar 15 geworden (2020) en ik ga dit jaar naar het MBO om een opleiding te gaan volgen. Mijn thuissituatie is.. vreemd, en dit heeft mij meerdere keren laten nadenken of ik nou echt uit huis wil of niet. Aldus een oproep voor andermans ervaringen en advies.

Mijn ouders zijn heftige rokers, samen met de rest van mijn familie. Stoppen willen ze absoluut niet, ook niet proberen - buiten roken is al te veel. Ik heb ze al meerdere keren geprobeerd om hun hiervoor over te halen omdat ik simpelweg niet de dupe wil zijn van hun acties, aangezien ik meerdere keren heb gelezen dat als je woont in een omgeving met veel rokers, dat uiteindelijk ook schade voor jou kan opleveren. Er is voor de rest eigenlijk geen sprake van mishandeling, slechte familie relaties, veel ruzie etc. Maar als ze ruzie hebben, dan gaat het ook echt tekeer. Ik zit in therapie en ben gediagnoseerd met een aantal dingen maar ik ben bang om het toch omhoog te brengen. Iedere keer als ze ruzie hebben, krijg ik het gevoel alsof ze mij erbij proberen te betrekken. Ik word dan snel bang. Ook als ik er niet bij betrokken wordt. Ik word erg angstig en begin mij vaak onveilig te voelen. (Nogmaals, tijdens die ruzies gebeurd er niks ernstigs - gewoon luid geschreeuw tegen elkaar enzovoorts.) Ook hier word ik dus ook niet al te blij van. Ik heb het hier ook met hun over gehad maar blijkbaar vinden zij het redelijk normaal om een ‘woordenwisseling’ te hebben. Wat natuurlijk kan gebeuren, maar niet op de manier waarop zij tekeer gaan.

Ik denk dat ik nu al meer dan 5 keer ben wezen browsen op kamernet om te kijken of er een goedkoop kamertje te huur is waar ik kan verblijven. De rest van mijn familie rookt ook en ik heb geen vrienden waarbij ik kan overnachten. Ook heb ik niet veel mogelijkheid om te werken aangezien ik druk zal zijn met school/reizen en dergelijken. Heel graag zou ik advies willen of ‘relatable experiences’ horen. <3


1 reactie

Reputatie 6
Badge +5

Hoi Randommeisjexx,

Wat een lastige situatie waar je in zit! En wat goed dat je hier een topic aanmaakt. 

Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Groetjes,

Renske
De Kindertelefoon 

Reageer