Skip to main content
Vraag

wat moet ik doen?? (zlfmrd gedachten en eetstoornis)

• February 19, 2026
  • 3 reacties
  • 64 Bekeken

Sambearalpha
Forum|alt.badge.img+2

Heyy, daar ben ik weer. Een aantal dagen geleden was ik oprecht heel erg suïcidaal. Ik had plannen, ik zal er niet verder op ingaan. Maar ik ben bang dat ik weer zo'n moment krijg, dat ik een aantal dagen zo erg denk dat niemand boeit enzo, dat ik het oprecht een keer doe. Ik wil hulp krijgen sinds het ondraaglijk voelt, maar mijn ouders zijn heel druk bezig met mijn zus, mijn moeder is steeds gefrustreerd omdat ze niet goed eet (anorexia) en dan wordt ze emotioneel. Mijn vader wordt dan soms boos als mijn moeder dingen zegt (zoals dat mijn zus in een ziekenhuis gaat belanden zo en dat ze hoopt dat ze flauwvalt). En dan gaat mijn moeder huilen en is het volledig stil. Ik wil de druk thuis niet nog erger maken en ik denk niet dat dat verstandig is... Dus ik kan nu nog geen hulp zoeken, anders wordt het wel heel erg zwaar thuis. Maar wat kan ik nu doen? Het is nogal erg, het is buiten mijn controle wanneer ik zo denk en ik weet niet eens wat het triggered. Ik ben eruit gekomen door een video zien van een persoon die iemand kende die zichzelf van het leven had beroofd en moest huilen, toen voelde ik weer dat sommige mensen het misschien wel een beetje gaan schelen. Het laatste dat ik wil is iemand pijn doen. 

Bedankt voor het lezen, en een reminder dat jouw leven boeit. Ookal voelt het misschien niet zo, iemand gaat je missen en je kunt veel gebeurtenissen mislopen. Zorg voor jezelf en blijf sterk🫂❤️‍🩹

3 reacties

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • February 19, 2026

Hi ​@Sambearalpha ,

Wat super goed dat je dit hier deelt zeg! Wat naar om te horen dat het thuis best lastig is op dit moment. 

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • February 20, 2026

Hoi wat moedig hoe je het vertelt en je laatste zin is ook belangrijk: ook jouw leven boeit! Jij boeit! Volg het advies van ​@Fleur_  maar lieverd ♥️

Doby xxx

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 20, 2026

Beste,

Super dapper dat je dit durft te delen. Weet dat je er niet alleen voor staat. 

Ik kan het advies van ​@Fleur_ beamen. Maar ik heb miss nog een aanvulling:

Een vriendin van mij heeft zelf ook in een soortgelijke situatie gezeten. Ging lastig thuis en daardoor zag ze geen uitweg meer (momenteel gaat het goed met haar). Heb haar toen deze app aageraden: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.backup113.backup . 

Weet niet of ik linkjes mag toevoegen, maar deze app heet BackUp van 113. Deze app is ontwikkeld om jouw te ondersteunen als je je slechte gedachte hebt. Je kan foto's en video's erin opslaan van blije herinneringen en ook mensen toevoegen die je kunnen helpen van de nare gedachte af te komen. Zo kun je vrienden, familie of professionele hulpverleners toevoegen. Misschien werkt het voor jou.

Ik zou aanraden, hoe spannend het ook is, dit te bespreken met iemand. Kan een zware last van je schouders af vallen, dat kan soms ook ruimte en rust geven.

Tip: iedere school heeft een maatschappelijkwerker van de gemeente tot zijn beschikking. Deze staat los van school en thuis. Hierdoor kan jij je verhaal kwijt en hoeft thuis er geen lucht van te krijgen.

Weet dat jij ertoe doet en dat je dit niet alleen hoeft te dragen.❤️

Groetjes