Skip to main content
Vraag

wat moet ik doen? mijn vader schreeuwt naar mij

• June 6, 2025
  • 2 reacties
  • 27 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi. Ik ben een meisje  van 12 (bijna 13) jaar (dus ik ben net in de puberteit dus ik ben vaak humeurig). Ik heb al een paar maanden thuisproblemen met mijn vader. Ze zijn niet zo erg of dramatisch, maar ik wil wel vragen want ik heb nu geen idee wat ik moet doen. 
Dus vanochtend, toen ik weg ging naar school was ik een beetje humeurig want ik had slecht geslapen en ik had twee toetsen. Iedereen heeft een slechte dag, toch? Nou, mijn vader vond er helemaal niks van dat ik humeurig was en hij zei voordat ik weg ging dat ik op moest letten. Nou ik zei oké en ging dus de deur uit en onze tuindeur gaat altijd best hard dicht en dat weet ook mijn vader maar blijkbaar toen ik het deed gooide ik het gewoon dicht dus toen schreeuwde hij tegen mij dat ik meteen terug moest komen en daarvan was i best geschrokken. Ik liep weer naar binnen en mijn vader ging naar me schreeuwen en zei dat hij zo dichtbij was om alles van mij af te pakken. Mijn moeder en zus waren nog boven dus zij hoorden waarschijnlijk niks. Echt tien minuten later liet hij me pas gaan en ik had bijna geen tijd om naar school te gaan dus ik ging heel hard fietsen wat ik eigenlijk niet echt mag doen omdat ik spierpijn heb. Toen ik vanmiddag thuis kwam moest ik weer bij hem komen en hij zei dat hij probeert te snappen dat ik nu in de puberteit is en hij gaat me steeds vergelijken met mij zus. Ik ben niet mij zus. Wij zijn andere mensen. Dit is niet voor de eerste keer, dit is al de tweede keer, en vorige keer ging hij ook nog naar mij stompend rennen en pakte hij mij bij de kraag en ik weet dat hij probeerde om mij te slaan maar het was nog voor de raam dus mijn buren zouden het kunnen zien dus toen hield hij mij heel lang bij m’n kraag totdat ik weer bijna te laat was. Ik was natuurlijk geschrokken dus ik ing onderweg naar school huilen, maar m’n vriendinnen hebben mij weer laten lachen. Na de eerste keer ging ik met een langer weg naar huis en ging ik heel vaak nog op school huiswerk maken en boodschappen doen. Allemaal om niet naar huis te gaan.  Ik denk dat hij het oprecht leuk vindt om mij te zien huilen. Ik heb nu echt geen idee wat ik moet doen want ik weet dat als ik tegen hem er iets over zeg dat hij weer boos op mij gaat worden.

2 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 6, 2025

Hoi lieve Selena,

Ik wil je allereerst bedanken voor je openheid en moed om dit hier te delen. Wat jij meemaakt is niet jouw schuld, en je verdient het om veilig, gerespecteerd en geliefd te worden – altijd. Ook als je humeurig bent, ook als je een slechte dag hebt, ook als je gewoon jezelf bent.

Wat je beschrijft – dat je vader tegen je schreeuwt, je bij de kraag grijpt, dreigt om dingen van je af te nemen en zelfs lijkt te willen slaan – dat is niet normaal gedrag van een ouder. En dat jij je hierdoor verdrietig, bang, en onveilig voelt is volkomen begrijpelijk. Je bent nog maar 12, bijna 13, en het is niet jouw taak om zijn gedrag te verklaren of te verdragen.

Je zegt dat het “niet zo erg of dramatisch” is, maar dit is wel ernstig. Als iemand je probeert te slaan, je fysiek vastgrijpt of je zó bang maakt dat je liever niet naar huis wil – dan is dat emotioneel en lichamelijk grensoverschrijdend gedrag. En dat is nooit oké, ook niet als het van een ouder komt.

Wat kun je doen?

💬 Praat met een volwassene die je vertrouwt.
Bijvoorbeeld een mentor, een docent, een schoolmaatschappelijk werker of een vriendin haar ouder. Je hoeft niet in één keer alles te zeggen. Je kunt iets zeggen als:

“Thuis voel ik me niet veilig bij mijn vader en ik weet niet wat ik moet doen. Mag ik iets vertellen wat ik moeilijk vind?”

Ze kunnen je helpen om te kijken wat de volgende stap is.

📞 Je kunt ook (anoniem) praten met iemand van een hulplijn:

• Kindertelefoon – Je kunt bellen op 0800-0432 of chatten via kindertelefoon.nl. Zij zijn er voor kinderen zoals jij. Echt, zij luisteren zonder oordeel, en je hoeft je nooit te schamen.

• Veilig Thuis – 0800-2000. Zij helpen bij onveilige thuissituaties. Je mag ook anoniem bellen. Ze luisteren, geven advies, en kunnen helpen als je dat wil.

Nog iets belangrijks:

🧠 Je zegt dat je vader je vergelijkt met je zus. Dat doet pijn – je hebt helemaal gelijk als je zegt: “Ik ben niet mijn zus. Wij zijn andere mensen.” Dat is een wijze en krachtige gedachte. Je mag trots zijn dat je dit zo helder ziet.

💙 Het is niet jouw verantwoordelijkheid om je vader te laten begrijpen dat je in de puberteit zit. Het is zijn verantwoordelijkheid als volwassene om te reageren met geduld en liefde, niet met dreiging en geweld.

Je hebt het recht om niet bang te zijn in je eigen huis.

Ik weet dat het moeilijk is om hierover te praten, zeker als je bang bent voor zijn reactie. Maar weet alsjeblieft: je staat er niet alleen voor. Er zijn mensen die je wél serieus nemen, die luisteren, en die er voor jou willen zijn. Echt waar.

Als je wilt, mag je altijd hier verder praten. Je bent dapper, en je verdient veiligheid, rust en liefde.

Met heel veel steun en warmte,
💙
Ben

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Hoi Selena,

Je ouders horen niet zo tegen je tekeer te gaan. Je kan misschien kijken op veilig thuis.nl of met hem het erover hebben.

Veel liefs