Vraag

Wat moet ik doen?!


Reputatie 2
Badge

Hoi ik ben een meisje van 12 jaar en heb problemen thuis. Mijn moeder ligt in bed met een burn-out en heeft ook  heel veel last van een angststoornis, mijn vader is bijna nooit voor achten thuis en ik heb nog een hoogbegaafd broertje die tien is en in de tweede zit (ik in de eerste). Daardoor moet ik eigenlijk voor iedereen zorgen heb ik het gevoel.  Ik moet koken, de was doen, boodschappen doen, schoonmaken en mijn broertje verzorgen. Dat kost het meeste tijd. Mijn broertje heeft namelijk een fotografisch geheugen (hij ziet iets en leest het en hij haalt een 10 voor een toets) ik doe daar 2 weken over. Ik moeet hem ook elke dag naar het station brengen omdat hij verder weg op school zit. Dus heb ik niet genoeg tijd voor school en de andere dingen zoals sport en vrienden. Hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken?


12 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik denk dat je dit echt aan je vader moet vertellen. Je zit er erg mee en je bent net zo oud als ik en je zorgt al voor een heel gezin zo'n beetje.  dat is heel lief en knap van jou maar niet de bedoeling . Wat zou er gebeuren als je dit eens opschrijft en dan je vader precies verteld wat je voelt?  En heb je opa's en oma's misschien die je kunnen helpen ? Want dat verdien je wel hoor !

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 2
Badge

Thanks maar mijn opa en oma’s zijn dood en hoe moet ik het tegen mijn vader zeggen?

 

Hoii,

Wat een nare situatie! Ik vind het super knap dat je dat allemaal doet voor je moeder, vader en broertje. Mijn vader heeft 2× een burn out gehad maar ik was toen nog klein.. maar ik weet wel dat dat heel erg naar is! Je moeder moet je nu (hoe stom het ook klinkt) een beetje rust geven.. maar ze moet jou niet alles laten doen! Jij bent ook nog maar een kind! En als ik jou was zou ik zeker even met je vader gaan praten. Die van mij komt ook vaak laat thuis dus ben ik toen met hem gaan praten het helpt niet heel veel maar het lucht zowieso op dat beloof ik! Vraag aan je vader of die ook mee kan helpen en vertel gerust ook maar dat jij nog maar een kind/tiener bent dus eigenlijk niet zoveel moet doen! Jij moet ook tijd hebben om met je vrienden af te kunnen spreken en te sporten. Vraag aan je ouders en broertje of het mogelijk is dat die zelf naar het station gaat. Als dit niet mogelijk is kan je misschien proberen te vragen of hij bij jou op school kan komen of andersom (dit is veel gedoe dus ik begrijp het als dat niet mogelijk is) of je laat hem een deel zelf naar het station gaan en de rest loop/fiets je mee. Vraag aan je moeder of zij bijvoorbeeld op maandag, dinsdag en woensdag de klusjes doet en jij de andere dagen of andersom of gewoon andere dagen. Doe het stapje voor stapje hoe moeilijk het ook is probeer het! Heel veel succes ik duim voor je! 

Ik hoop dat het lukt<3

Gr. Annoniem_meisje

Reputatie 2
Badge

@annoniem_meisje 
Dankje voor de tips

Reputatie 2
Badge

@Julian12 
thanks

Reputatie 7
Badge +17

Hoi oh sorry excuus dat wist ik niet van je opa's en oma's , het spijt me dat was onhandig.

De tips van @annoniem_meisje  zijn  heel goed ! Ik hoop dat je er wat mee kunt.  Nogmaals sorry .

groetjes liefs julian X

Reputatie 2
Badge

@Julian12 
maakt niet uit dat had ik er in moeten zetten maar ik heb ze ook niet gekend

Thanks maar mijn opa en oma’s zijn dood en hoe moet ik het tegen mijn vader zeggen?

 

Pak een moment dat het rustig is en jullie even alleen zijn. Bijvoorbeeld als die komt kijken of je slaapt (Als die dat doet) zeg Bijvoorbeeld tegen hem: ik wil eigenlijk iets tegen je zeggen wat me erg dwars zit... ik heb Namenlijk het gevoel dag er te veel druk op mij ligt vanwege mijn moeders burn out moet ik best veel doen in huis.. Kan je misschien voortaan wat eerder thuis komen en wat meer helpen in het huishouden? Of misschien 1 of 2 dagen in de week gaan thuiswerken. (Of vaker) om mijn broertje naar school te brengen of te helpen in het huishouden.

Ik hoop dat dit helpt! Succes<3

Gr. Annoniem_meisje

@Anoniemmetje786 
Geen probleem:) graagedaan ik hoop dat je er iets aan hebt!<3

Gr. Annoniem_meisje 

Reputatie 2
Badge

Hoi bedankt voor jullie tips ik heb het tegen mijn vader gezegd en hij begrijpt het dus komt hij nu elke dag (ook in het weekend) rond 15.00 thuis!😊. Ik heb er heel veel aan gehad love jullie😘

Hoi bedankt voor jullie tips ik heb het tegen mijn vader gezegd en hij begrijpt het dus komt hij nu elke dag (ook in het weekend) rond 15.00 thuis!😊. Ik heb er heel veel aan gehad love jullie😘

Wat fijn om te horen! Geloof me dit maakt mij zo blij dat het is gelukt:) ik hoop dat het nu beter zal gaan en heel heel veel succes!

Gr. Annoniem_meisje 

Reputatie 7
Badge +17

Oh mooi ! Gelukkig joh :) Fijn zo ! Ik hoop dat het nu rustiger voor je wordt :)

Groetjes liefs Julian X

Reageer