Skip to main content

Waarom raakt dit me nog steeds?

• May 18, 2026
  • 4 reacties
  • 73 Bekeken

Lou
Forum|alt.badge.img

De laatste tijd merk ik dat ik nog altijd rondloop met iets dat vroeger bij ons thuis gebeurd is. Ik dacht dat het misschien wel zou zakken, maar soms komt dat ineens terug, keihard en onverwacht. Dan voel ik zo’n soort verdriet dat ik moeilijk kan uitleggen. Het zit diep, alsof er iets in mij wordt geraakt dat ik zelf niet helemaal begrijp.

In die momenten voel ik me precies heel klein. Alsof ik weer middenin iets sta waar ik geen controle over heb. Ik voel dan spanning in mijn lichaam, mijn keel wordt dicht, en ik weet niet goed wat ik moet doen of hoe ik moet reageren. Ik probeer sterk te blijven, maar vanbinnen voelt het alsof alles even te veel is.

Wat het nog moeilijker maakt, is dat ik er thuis niet echt over kan praten. Iedereen heeft zijn eigen emoties, en ik wil niemand extra belasten. Dus ik hou het bij mezelf, maar daardoor blijft het precies allemaal in mijn hoofd zitten. Ik voel me dan alleen met iets dat eigenlijk te groot is om alleen te dragen.

Soms vraag ik me af of anderen dit herkennen: dat iets uit je familie je blijft raken, zelfs als iedereen doet alsof het voorbij is. Dat je je afvraagt waarom het jou nog zo raakt, terwijl je denkt dat je er al over zou moeten zijn.

Ik deel dit omdat ik het soms moeilijk vind om te begrijpen waarom het me nog zo diep raakt, en omdat ik hoop dat ik niet de enige ben die zoiets meemaakt.

4 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@Lou ,

Wat je zegt klinkt wel herkenbaar en is ook zeker niet raar, iedereen gaat met bepaalde dingen anders om.  Wat rot dat je er thuis niet over kan praten, ik snap dat het lastig is maar ik weet zeker dat je er niemand mee belast ookal voelt het zo, mensen willen er juist graag voor je zijn en denk dat ze het liever horen dan dat je het voor je houd en het alleen maar moeilijker voor jezelf word, is dit misschien iets wat je toch zou willen proberen? Het kan ook bij iemand anders die je vertrouwd of dat je alvast voor jezelf opschrijft wat er in je hoofd omgaat en op het moment dat je er klaar voor bent de brief geeft/ voorleest ( dat bepaal jezelf)♥️ je geeft ook aan dat het lastig is om alleen te dragen, zou je dit misschien met je huisarts kunnen bespreken? Hij/ zij kan met je meedenken en kunnen jullie samen kijken wat je nodig hebt, dat gun ik je echt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. En weet dat je zeker niet de enige bent, en niemand lastig valt door te zeggen waar je mee zit! Het is juist moedig ♥️

Liefs 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 20, 2026

Hoi, ingrijpende gebeurtenissen die veel indruk op je maken kunnen lang bij je blijven. Dat is absoluut niet raar en volledig begrijpelijk.  Dat is niet vreemd maar volkomen logisch. En verder ben ik het eens met ​@Boterbloempjee  , dat is een mooi advies! 

Sterkte !  Groetjes Tartan X

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • May 25, 2026

Ik herken het niet maar het is wel vervelend voor jou

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • May 25, 2026

Hoi ik sluit mij graag aan bij de wijze woorden van ​@Boterbloempjee  en ​@Tartan16 . En het is goed om steun te vragen en er over te praten zoals hun zeggen. Sterkte met alles! 

Groetjes Tjempie xxx