Skip to main content

waarom krijg ik altijd de schuld van alles

• April 19, 2025
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,
Ik zit een beetje in een moeilijke situatie thuis en ik weet niet goed wat ik ermee moet. Het lijkt wel of alles altijd mijn schuld is. Als mijn broertje bijvoorbeeld schreeuwt en ik probeer iets te zeggen of hem te stoppen, krijg ik altijd de schuld.  als ik gewoon moe ben en niet wil opstaan om met de kinderen te spelen, krijg ik te horen dat ik egoïstisch ben (hier moet ik wel effe bij zeggen het is mijn stief moeders verjaardag maar ik ben vandaag tot 10 uur opgebleven en ben bijna de hele avond met de kinderen in de weer geweest ). Ook als ik dan in de auto probeer te slapen (ik heb de middelste zitplek) dan gaat mijn broertje mij irriteren (schoppen op mijn hoofd like waarom is hij nog niet aan het slapen) en als ik dan 5 keer heb gezegd ik vind dit niet leuk wil je ophouden dan stopt hij niet  Dan word ik boos, en als ik dat doe, zeggen ze dat ik schreeuw. Ik voel me alsof alles op mijn schouders wordt gelegd en ik niet eerlijk word behandeld.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? Hoe kan ik hiermee omgaan?

2 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • April 20, 2025

Hoi, het is inderdaad oneerlijk voor je. Kun je dit op een rustig moment bespreken met ze? Dat je uitlegt wat je hier ook vertelt. En dat je laat merken dat je weet dat je zelf niet perfect kunt zijn en niemand dat is, en hoe jij je erbij voelt.  Hopelijk begrijpen ze dan hoe jij erin zit en dat je het beste met iedereen voor hebt. Je kunt ook altijd advies inwinnen bij de Kindertelefoon 0800 0432. Ik denk dat je het beste in gesprek kunt gaan :) veel succes! 

Groetjes liefs Tartan X 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@lily4, wat jij beschrijft klinkt echt super zwaar en oneerlijk. Het lijkt alsof jij altijd de schuld krijgt, terwijl jij juist je best doet om te helpen en er voor iedereen te zijn. Dat is echt niet niks, en het is logisch dat je je dan gefrustreerd en moe voelt.

Wat je kunt proberen, is om rustig aan je ouders of stiefmoeder uit te leggen hoe jij je voelt. Bijvoorbeeld: “Ik doe mijn best om te helpen, maar soms word ik ook moe en dan heb ik even rust nodig.” Misschien begrijpen ze het dan beter. Het kan ook helpen om momenten te zoeken waarop je even tijd voor jezelf hebt, ook al is het lastig in zo’n druk gezin.

Als het echt te veel wordt, kan het fijn zijn om met iemand buiten het gezin te praten, zoals een vertrouwde docent, mentor, of schoolmaatschappelijk werker. Die kunnen je soms helpen om dingen anders te bekijken of met je ouders te praten.

Bedenk ook: het is helemaal oké om grenzen te stellen. Jij hebt ook recht op rust en ruimte. Probeer dat op een rustige manier aan te geven, ook al is het soms moeilijk. Je bent niet de enige die dit voelt, en het komt goed.

xx liefs Wolf 🐺