Vraag

Vriendin wordt mishandeld? Wat kan ik doen?

  • 10 May 2020
  • 1 reactie
  • 70 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, ik zal maar meteen met de deur in huis vallen... Ik denk dat een vriendin thuis wordt mishandeld. Ze heeft mij en een andere vriendin vorig jaar juli vertelt dat haar vader haar soms slaat als hij "weer een dronken is" en ze is vaak stil en best introverted. Ook komt ze soms als ik met iemand anders een gesprek heb en zegt ze dan hele random dingen die niets met het gesprek te maken hebben, ik denk om aandacht te vragen. Of ze zegt negatieve dingen over haarzelf zoals "Niemand in mijn klas mag me" of iets als "ik ben echt een rotkind". Later heeft ze mij en die andere vriendin ook verteld dat ze zelfmoord heeft geprobeerd te plegen.

 

Ik weet dat deze voorbeelden een beetje random zijn, maar omdat ik al deze dingen over een langere periode heb gezien, begin ik me nu toch best zorgen te maken. Zeker nu iedereen zo lang thuis zit, maak ik me zorgen over hoe het nu met haar gaat. 

 

Zijn er mensen die in zo'n situatie zitten/zaten? Of ken je iemand die in deze situatie zit/zat? Hoe ben jij er mee om gegaan? Wat kan ik het beste doen? Alvast bedankt :)


1 reactie

Hey Omega

 

Wat attent van je om je over deze vriendin te bekommeren. Het lijkt er inderdaad naar dat ze het niet gemakkelijk heeft. 

 

De dingen die deze vriendin met jullie deelt zijn best heftig. Een poging tot suïcide, huiselijk geweld, denken dat niemand haar mag, etc. Da’s niet fijn. Denk je deze vriendin te kunnen overtuigen om een docent of leerlingenbegeleider te benaderen over wat er speelt? School zou haar namelijk kunnen helpen. 

 

Hoor je, bv. via sociale media, weleens van deze vriendin? Je zou haar gerust een berichtje kunnen sturen met de mededeling dat je bereid bent naar haar te luisteren, als ze haar hart graag eens lucht. Vermeld er maar bij dat de dingen die ze zei je zorgen gebaard hebben. 

 

Als je vermoedt dat de thuissituatie van je vriendin over de schreef gaat, zou je haar de contactgegevens van Veilig Thuis en de Kindertelefoon kunnen doorgeven. Ook jij kan contact met hen opnemen, als je je grote zorgen maakt om deze vriendin. 

 

Gr. Kenshin

Reageer