Skip to main content
Vraag

vriendin wordt mishandeld

• June 7, 2024
  • 1 reactie
  • 22 Bekeken

hallo

ik heb wat hulp nodig, namelijk een goede vriendin van mij wordt thuis mishandeld door haar moeder. En ook echt heel erg. Ik wil haar heel graag helpen maar ik weet niet goed hoe aangezien ik de enige persoon ben die het weet en ik wil niet iets bellen ofzo voor hulp omdat ze dan boos wordt denk ik. ze kan er wel goed over praten met mij maar het heeft haar mentaal en fysiek gewoon helemaal kapot gemaakt.

iemand tips wat ik kan doen?

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@eens, het is heel goed dat je er voor je vriendin bent en haar wilt helpen. Mishandeling is heel heftig, en het is begrijpelijk dat je voorzichtig wilt zijn omdat je vriendin bang is voor de reactie van haar moeder. Het belangrijkste is dat je blijft luisteren en er voor haar bent, zodat ze zich gesteund voelt.

Vraag haar ook wat zij zelf wil en wat ze denkt dat het beste is, want het is belangrijk dat zij controle houdt over wat er gebeurt. Als je merkt dat ze acuut gevaar loopt, is het wel nodig om hulp te zoeken, bijvoorbeeld via een vertrouwenspersoon op school of een instantie zoals Veilig Thuis, die kunnen helpen zonder dat haar moeder het meteen doorheeft.

Misschien kun je haar ook laten weten dat er organisaties zijn waar ze anoniem advies kan krijgen, zodat ze zelf op haar tempo hulp kan zoeken. Vergeet niet dat het ook zwaar voor jou kan zijn, dus zorg dat jij ook iemand hebt om mee te praten. Blijf vooral geduldig en steun haar, dat is al heel waardevol.

xx liefs Wolf 🐺