Skip to main content

Vriend van scouting heeft problemen met moeder

• June 14, 2026
  • 3 reacties
  • 72 Bekeken

FunkyCat
Forum|alt.badge.img

Hoi, 

Een vriend van me heeft wat problemen met z'n moeder. Hij heeft me dit verteld toen we samen terugfietsen van scouting. Ik noem de vriend Jan, dit is niet zijn echte naam. Het is best wel een verhaal, dus hier komt het. 

Jan's moeder was in de Covid periode ervan overtuigd dat het Corona virus in een Chinees laboratorium was gemaakt en was een van die mensen die niet in vaccins geloofde enzo. Ze heeft een brief naar de overheid geschreven waarin ze al haar theorieën opgeschreven had. Hier is natuurlijk niks mee gebeurd en dat maakte haar nog panischer. Ze begon te geloven dat de Chinese overheid haar bespioneerde omdat zij de waarheid wist. Toen is er iets gebeurd wat ik niet helemaal begrijp, maar ze werd toen opeens helemaal pro - China en ging Chinees leren op Duolingo. Jan heeft me verteld dat ze elke keer als ze een letter goed had helemaal maniakaal ging lachen. Jan heeft het hier met z'n moeder over gehad en toen is die moeder weer iets "normaler" gaan doen. Dat heeft Jan 3 jaar gedacht, tot hij een tijdje geleden erachter kwam dat ze het nog steeds geloofde en nog steeds Chinees leerde op Duolingo. Jan heeft een depressie, gaat hierdoor ook niet naar school (Dit had hij al) en heeft ook psychologen. Hij had dus een gesprek met een van de psychologen samen met zijn moeder. Toen de moeder allemaal dingen erover aan het zeggen was is hij met zijn stoel een paar centimeter van haar vandaan verplaatst en dat zag ze. Toen ze weer thuis waren vroeg de moeder dit: "Wat zou je doen als ik me zelf nu iets aandoe?" Ze erna dit erbij: "Ik ben niet suïcidaal of zo, maar ik wilde je reactie gewoon zien." Wat natuurlijk nog gestoorder is. Jan probeert nu een beetje afstand te nemen van zijn moeder en zo min mogelijk contact met haar te hebben. Dit is wel lastig omdat hij de hele dag thuis is. Hij heeft tegen me gezegd dat hij hulp heeft, maar ik zit er toch een beetje mee. (Hij heeft ook een broer die uit huis gegaan is omdat hij ongeveer hetzelfde meegemaakt heeft, maar die broer is ook noh geslagen en zo) Wat moet ik hiermee doen?

( tekst aangepast door De Kindertelefoon: manier van zelfdoding verwijderd, dit kan voor anderen triggerend of choquerend zijn )

3 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 14, 2026

Hey! Wat naar allemaal, zeker als je het ziet gebeuren van een "afstand" en je wilt iets doen. In elk geval kun je er zijn voor hem als vriend, en hem steunen en luisteren . Echt zelf iets doen om het te veranderen is denk ik niet mogelijk maar je kunt wel hem advies geven, ik denk dat jij of hij eens een keer naar de Kindertelefoon kunt bellen voor deskundig advies. Want zoals ik dit lees moet hier wel deskundige hulp bij komen. 

https://www.kindertelefoon.nl/ 

En dan eens overleggen wat je precies kunt doen in deze situatie. Het is iig lief en goed dat je iets voor Jan wilt doen! Trouwens bij Scouting zijn er ook vertrouwenspersonen, maar dat is misschien meer voor iets in de organisatie. Maar je kunt altijd contact opnemen! 

Liefs, Tover xxx (ook scout) 

FunkyCat
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 15, 2026

@Tover01 Dankjewel voor de lieve woorden, ik zal kijken!

Groetjes, FunkyCat

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 15, 2026

Heyy! Soms met scouting kan de leiding helpen, als die jongen het probleem de leiding verteld kan de leiding meer doen dan je denkt! Ik snap dat dat echt misschien wel de laatste optie zou zijn maar het valt te proberen als niks anders werkt. Je kunt sowieso naar de vriend luisteren en meeleven. Probeer zo veel mogelijk voor hem te doen. Ookal kun je niet heel veel doen! Alle kleine beetjes helpen denk ik. De leiding zou bijvoorbeeld in gesprek kunnen gaan met de familie en kijken wat er kan veranderden of gebeuren zodat de Jongen zich beter en veiliger voelt. 
liefs!