Vraag

Vinden jullie dat ouders hun kind moeten respecteren?

  • 16 November 2020
  • 6 reacties
  • 156 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey,

Volgens mijn ouders werkt respect van 1 kant, namelijk dat het kind de ouders moet respecteren. Daar ben ik het mee eens, dat het kind de ouder moet respecteren, maar ik vind dat het ook andersom werkt. Twee kanten op, als kind heb je respect voor je ouders en als ouders heb je respect voor je kind. Mijn ouders zijn het hier dus niet mee eens en daardoor ontstaan altijd heel veel ruzies. Want mijn ouders zeggen dat ze altijd gelijk hebben en nooit wij als kinderen en dat we brutaal zijn en een grote mond hebben. Als we niet luisteren of we gaan er tegen in krijgen we straf of gaan ze ons uitschelden. We mogen ook niet in discussie dan zeggen mijn ouders dat zij vroeger dat nooit hoeften te proberen om zo tegen hun ouders in te gaan en dat zij wel respect hadden voor hun ouders en dat we daar een voorbeeld aan moeten nemen. Dat we ondankbare, verwende kinderen zijn en geen rekening houden met de ander.

Hoe zien jullie dat van respect?


6 reacties

De titel was aangepast, kunnen jullie dit veranderen naar 'Vinden jullie dat ouders hun kind moeten respecteren?’

Reputatie 7
Badge +19

Hoi

ja ik vind dat respect van beide kanten moet komen. Wel is het vaak bij ouders dat het niet perse om respect gaat maar om macht. Ouders hebben meer macht dan het kind, daardoor kunnen ze zulke dingen makkelijk zeggen (Dat is iig mijn ervaring). Schelden enzo heeft wel met respect te maken vind ik.

Praat er met je ouders op een rustige manier over. Misschien kunnen jullie samen afspraken naken rondom respect naar elkaar.

 

joeeeee

Ik ben het compleet eens met jaivy. duimpies

Ik vind ook zeker dat je een punt hebt. Op een bepaald moment bereik je gewoon de leeftijd dat je gwn een degelijk gesprek/discussie met je ouders kunt en wilt voeren. Als je ouders hier niet voor open staan is dat heeeeeel vervelend. We kennen het allemaal wel denk ik, die alom gevreesde zin als je op het punt staat een discussie te winnen met je geweldige argumenten, ‘omdat ik het zeg’. Het voelt zo onrechtvaardig. Je hebt gewoon een punt, maar omdat je ouders de baas zijn, wordt dat punt zo van de kaart geveegd haha. Dan heb ik gewoon liever dat ze gewoon eerlijk zijn en zeggen waarom ze iets niet willen.

Ik ben de jongste van drie, dus mijn ouders hebben dit proces al twee keer eerder doorgemaakt. Daarom valt er vaak gewoon prima te praten maar soms… Maar ik denk dus wel dat de eerste zijn een nadeel is. Je ouders moeten hier ook gewoon nog aan wennen.

En sommige ouders zullen nooit toegeven zolang je thuis woont. Iedere ouder is weer verschillend. Daar kan je niet veel aan doen. Alleen er met hen over praten. Vraag hen om eerlijk te zijn en naar jou te luisteren.

 

Suc6 ermee,

 

Groetjess

Vandaag hebben we het erover gehad.. een mega erge ruzie..mijn ouders EISEN respect van ons.. ze vinden niet dat ze respect moeten hebben voor ons.. Respect moet je volgens hun verdienen. Het probleem is alleen dat we het nooit goed doen voor hun dus respect en liefde is er amper.. ze dreigen ons ook uit huis te gooien als we geen respect tonen.. vandaag hadden ze bijna mijn broer uit huis gegooid.. praten erover helpt niet.. ik mag niet mijn eigen mening hebben.. het maakt het alleen maar erger..

Hey,

Ik denk dat je het beste hierover kan praten met iemand buiten je gezin. Vooral omdat er vaak ruzies zijn en jij het thuis niet fijn hebt. Er is speciale hulp voor gezinnen die dit soort problemen hebben.

Reageer