Dit wordt waarschijnlijk een heel lang verhaal maar ik moet het eventjes kwijt…
De afgelopen vier maanden hebben mijn ouders veel ruzie gemaakt en het lijkt nu zo erg te zijn dat ze praten over een scheiding.
Mijn ouders zijn al 20 jaar getrouwd en hoewel ze soms heftige ruzie hadden leek het nooit zo erg te zijn als nu. Mijn zusjes en ik liggen ‘s nachts vaak wakker omdat mijn ouders beneden flinke ruzie hebben, waarbij wordt geschreeuwd en ook geweld is gebruikt. Dit gaat tot het punt waar buren al hebben aangeklopt om te vragen wat er aan de hand is en er recentelijk een mediator ingeschakeld is.
Tijdens de ruzie hebben mijn ouders het veel over mijn moeder haar financiële problemen en gebrek aan beheer over het geld. Wij zitten eigenlijk al mijn hele leven in de schulden en ik weet toevallig dat mijn vader op het hoogtepunt ongeveer zo’n 106 uur per week werkte om onze schulden bij te draaien, terwijl mijn moeder alles bijvoorbeeld uitgaf aan nieuwe kleding of een dienblad.
Ik heb een hartstikke lieve moeder en ze gunt ons dus ook veel dingen als nieuwe kleding, echter zorgt deze liefdadigheid naar ons en andere mensen voor veel problemen.
Ze hebben dus voornamelijk problemen over de financiën, echter is voor mijn moeder het grootste probleem dat mijn vader close-minded is en koppig. Hij zegt namelijk heel stug dat mijn moeder teveel uitgeeft etc.
Mijn moeder is een aantal weken geleden zo boos geworden dat zij mijn vader met haar nagels heeft gekrabd en zijn shirt kapot heeft gescheurd, daarop zette (duwde) mijn vader haar meerdere keren weer terug op de bank, als poging om te kalmeren. Toen mijn moeder uiteindelijk toch opstond en naar de keuken om een lade te openen hadden wij allen (mijn vader ik en mijn zusjes) het idee dat ze een mes zou trekken, gezien zij zo verblind was in haar woede. Mijn vader volgde haar dus in de keuken waarop nog een lange en verhitte ruzie afspeelde.
Later toen wij naar boven werden gestuurd om te slapen (want dit speelde 3 uur ‘s nachts af) hoorde ik mijn moeder bellen met minstens 5 verschillende mensen. Zij had het over hoe mijn vader zijn handen gebruikte en dat zij het een schande vond dat hij haar terug op de bank duwde, daarbij vertelde ze echter niet over haar eigen acties.
Ik hou ziels veel van mijn moeder maar begrijp haar soms niet. Zij veranderd heel snel van emotie, een mood-swing en ik zou het niet raar vinden als ze gediagnostiseerd werd als bipolar.
Kort na de ruzie vroeg ze mijn vader namelijk waarom hij haar geen knuffel gaf als hij vertrok voor zijn werk en een dag later wou mijn moeder niks meer met hem te maken hebben.
Het leek alsof ze werd beïnvloed door andere vrienden of mensen in het algemeen. Mijn volgende actie is dus eigenlijk heel slecht maar ik moest het nodig weten…. Ik ben door mijn moeder haar telefoon geweest en zag dat een goede vriendin van haar een scheiding tussen mijn vader en moeder 100% aanmoedigde, sterker nog wanneer mijn moeder het idee had dat zij in de fout zat en dat zij en mijn vader tot een compromis moesten komen, dan ontmoedigde deze vriendin haar en zei dat mijn moeder teveel veranderd is en een nieuwe man moest zoeken.
Mijn moeder is dus ook tijdens haar (nog bestaande) relatie begonnen met het zoeken naar een date via een of ander bureau. Ook praat zij al langere tijd tegen een vreemde op het internet met enige romantiek? Ze is niet trouw aan mijn vader.
Zij zoekt al actief naar een huis voor een tijdje, niet voor haarzelf maar voor mijn vader… Ze begrijpt niet dat met onze financiële omstandigheden wij twee huizen niet kunnen veroorloven en snapt niet dat er veel dingen verloren gaan met een scheiding.
Wij leven in een klein dorpje en ze heeft een huis gevonden voor mijn vader in een stad waar ook mijn school en werk plaatsvinden. Wegens dat mijn zusjes naar school gaan in het dorp en vrienden hebben in het dorp is het voor hun verstandiger om dan (als het zover komt) bij mijn moeder te blijven wonen, voor mij is het echter qua school/werk/vrienden handiger om in de stad bij mijn vader te gaan wonen. Ik weet alleen niet of dit wel mogelijk is gezien de rechter dit bepaald (ik ben onder de 18).
Mijn vader heeft mij verzekerd dat wanneer ik kan en mag kiezen hij welke keuze ik dan ook maak accepteerd en respecteerd, echter weet ik nu al dat mijn moeder me bij keuze voor mijn vader mij gaat haten (soort van) en mijn vader hier 100% voor gaat verwijten.
Nog een opmerking is dat mijn moeder wel eens losse handjes heeft naar mij en mijn zusjes (niet erg heftig), zij heeft ons wel eens geslagen.
Ik weet niet goed wat ik moet doen en wat mijn rechten zijn, ik ben bang voor mijn vader en onze financiële problemen. U kunt mij vertellen dat de financiën niet mijn zorgen zijn, maar het voelt wel zo.
Sorry, dat was echt heel lang…
Heeft iemand advies?
Met vriendelijke groet,
M