Skip to main content
Vraag

vader bijna altijd boos, bang dat hij mij en mijn broertje pijn gaat doen

• May 3, 2025
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

hearts4everyone
Forum|alt.badge.img

Hi, ik moet dit even kwijt en ik weet niet wat ik ermee moet doen.

Ik woon thuis met mijn ouders, en mijn moeder is nu een weekje weg. Ik merk vaak dat mijn vader en ik botsen, maar nu is alles nog erger, alles wat ik doe of zeg is verkeerd, mijn broertje is hier soms ook de dupe van, maar ik heb het meeste te verduren.

Ik vraag hele normale dingen of ik maak een opmerking die ik normaal vind, en er word bij me ingewreven dat ik irritant ben om mee om te gaan en dat ik bijvoorbeeld lui ben etc etc. Mijn persoonlijkheid is anders dan die van mijn vader en hij is snel beledigd, maar ik weet ook niet meer wat ik moet doen, als hij echt boos is wat nu dus vaak gebeurt dan ben ik bang dat hij mij en mijn broertje pijn gaat doen. Hij heeft ons daar vaker mee bedreigd, ik weet ook niet of ik weg moet gaan en iemand om hulp moet vragen. Altijd uit het niks brengt hij het op en zit in een negatieve spiraal, hij claimt dat hij echt van me houdt maar behandelt me als niks.

Ik kan dit niet meer aan, waar moet ik heen en wat moet ik doen?

2 reacties

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 3, 2025

Zou ik misschien je leeftijd mogen weten om je situatie beter te kunnen inschatten?

Mag ik ook vragen wat je vader precies heeft gezegd of mee heeft gedreigd?

Bijvoorbeeld: gaat het om psychische pijn of druk of stress, of gaat het om fysieke pijn zoals fysiek geweld waar je vader mee heeft gedreigd? Dat eerste maar zeker ook dat laatste, is strafbaar. Elk kind moet zonder geweld of de dreiging van geweld kunnen opgroeien in een stimulerende en liefdevolle omgeving.

Wat is goed voor jou om te doen? Ik denk dat het afhangt van je leeftijd. Het kan zo zijn dat je niet zo'n fijne ouders hebt en dat het beter is om de wereld te gaan ontdekken en zelf goede vrienden te maken en fijne mensen om je heen te hebben. Dan kun je uit huis gaan en op jezelf wonen of in een begleide groep. Dat kan eventueel al eerder dan 18, in sommige gevallen moet je daarvoor naar de (kinder)rechter. Het is echt niet zo dat als je je ouders niet leuk vindt, je zomaar een pleeggezin ofzo krijgt. Dan moet er wel echt iets aan de hand is, bijvoorbeeld dat de veiligheid van jou en/of je broertje in het geding is. De voorwaarden daarvoor zijn volgens mij best wel streng. En er moet vaak bewijs zijn.

Heb je je verhaal gedeeld met je vrienden en zo ja wat zeggen zij?

Claire_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • May 4, 2025

Hoi  ​@hearts4everyone ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Claire (De Kindertelefoon)