Skip to main content
Vraag

vader betrapt wat nu

• May 5, 2025
  • 8 reacties
  • 273 Bekeken

Hoi,

Ik zit met een probleem ik ben er sinds een tijd achter dat mijn vader met mannen omgaat en ook met hen afspreekt. Hoe ik hierachter ben gekomen is even niet van belang maar ik weet dit dus al een tijdje. Mijn ouders zijn samen en tot voorkort was er niks aan de hand tot laatst mijn moeder de berging op ging ruimen waar zij een geopend doosje condooms vond zij wist dat deze niet van mij waren dus konden ze van niemand anders zijn.

Maar nu ontkent mijn vader dit en sinds dien lopen de spanningen op thuis. Aan de ene kant wil ik de waarheid vertellen maar aan de andere kant ben ik hier ook erg bang voor omdat mijn vader soms nogal een korte lontje heeft.

Help mij alsjeblieft.

8 reacties

anoniemja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • May 5, 2025

hey! weet je moeder dit al? 

zo nee, zou ik het zeker met haar over hebben. ik zou het zelf ook willen dat je de waarheid zou vertellen als ik je moeder was.

hopelijk heb je hier iets aan!

ps: je kan het er ook met iemand anders over hebben die je vertrouwd. zoals je mentor, een vertrouwenspersoon of vrienden.

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • May 5, 2025

Wees altijd eerlijk ook al is het moeilijk, en op het begin zal sommige mensen een beetje boos zijn en sommige mensen juist heel verdrietig, maar als je het nog langer voor jezelf bewaard wordt de waarheid alleen maar nog pijnlijker. En doe vooral wat jou het beste lijkt je kunt ook eerst aan je vader vragen wat er aan de hand is. Ik wens je heel veel sterkte!!! Ik duim voor je!!!! Groetjes 

Ik denk met je mee
Forum|alt.badge.img+2

Hi 

Zo dat is inderdaad een lastige situatie 

Ik zou inderdaad met je moeder de waarheid vertellen 

Weet je jij zit niet fout hè 

En dat is lastig dat weet ik 

Maar je staat er niet alleen voor gelukkig maar ja toch

En als je niet weet hoe je het moet zeggen dan kan ik ook tips geven 

Ik hoop dat je het kan vertellen want alleen er mee zitten is ook niks 

Ik denk aan je 

Groetjessss 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 6, 2025

Ik zou dat zelf niet vertellen denk ik. Je vader kan zijn redenen hebben om het niet tegen je moeder te vertellen. Vreemd gaan is een ingewikkeld iets; we zijn allemaal opgegroeid met het idee van monogamie, zonder hier heel expliciet een zelfstandige keuze in te maken. Maar monogamie is iets onnatuurlijks en komt vooral van zeer ouderwetse religies zoals het christendom. Er is een BBC documentaire over homoseksualiteit in het dierenrijk die daar het een en ander over vertelt. Zo is monogamie (seks met één partner) en heteroseksualiteit een uitzondering in het dierenrijk; polygamie (seks met meerdere partners)  en homoseksualiteit komen enorm veel voor, veel vaker dan monogamie en heteroseksualiteit.

Je vader is misschien aan het experimenteren met andere mannen, omdat hij ook op mannen valt. Vroeger was dat echt een ding, vooral omdat ouderwetse (interpretaties van) religie nog de boventoon voerde. Na de jaren 60 is Nederland meer een vrije kant op gegaan met flower power en een voorkeur voor liefde.

Dat je vader niet open en eerlijk is geweest tegen je moeder is wel een ding. Maar moet jij daar over oordelen? Ik vind dat lastig. Misschien wil je vader dit geheim houden en heeft hij daar redenen voor. Ik ken jullie gezin niet dus dat maakt het lastig je echt van advies te voorzien. Maar ik zou terughoudend zijn in het uit de school klappen. Jullie gezin kan daar echt door in de problemen komen. Nogmaals: jij hoeft niet te oordelen over het liefdesleven van je ouders, dat is aan hen. Jouw belang is misschien veel meer dat je ouders bij elkaar blijven.

In dat licht zou ik eerder zeggen "oh ja die waren van mij" en het zo voor je vader opnemen, zeker als dit spanningen kan wegnemen. Maar dat is ook risicovol omdat je dan mee gaat in het geheim van je vader. Zonder jou en je ouders te kennen kan ik hier niet over oordelen.

Nogmaals, ik zou er goed overna denken voordat je 'de waarheid' vertelt aan je moeder. Het belangrijkste lijkt mij dat jullie gelukkig zijn en bij elkaar blijven. Je vader zal zelf verantwoording moeten afleggen voor zijn keuzes, jij hoeft dat niet te doen vind ik.

Heel veel succes! Liefs, xxVera 💋

Ik denk met je mee
Forum|alt.badge.img+2

Hi 

Sorry hoor maar dat advies klinkt een beetje onlogisch 

Dat zou betekenen dat zij gaat mee werken met de fout van zijn vader 

Dan maak je het probleem alleen maar groter 

Dan werk zoon mee met dit gedoe

Sorry hoor maar ik vind het gewoon het stomste plan voor iemand die hier mee zit 

• May 19, 2025

Geheim houden zou ik niet doen. Ik zou het eerlijk zeggen tegen je vader wat je weet , hem confronteren. En ook geen geheim naar je moeder.

Kijk, het is toch al gebeurd. Dan praten ze het samen maar uit zonder de leugens en miss scheiden ze maar dan worden ze daarna gekukkiger en jij ook: want je bent eerlijk geweest en hoeft niet met een leugen te leven. (En je vader dan ook niet meer!! Hoe rot de zure appel

ook is!)

Maar sowieso kut voor jou! Echt rot

girlvan_
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • May 20, 2025

Hey, ik snap dat je bang bent, maar het kan helpen om rustig met je vader te praten als het kan, bijvoorbeeld als hij ontspannen is. Probeer eerlijk te zijn zonder meteen te beschuldigen, maar zeg dat je het gemerkt hebt en dat je het spannend vindt. Misschien kalmeert het de situatie als je laat merken dat je het moeilijk vindt, maar wel wilt begrijpen wat er aan de hand is. En zorg dat je zelf even iets doet wat je ontspant als het te veel wordt. Je verdient het om je veilig te voelen! 💗

• May 20, 2025

..En je kan boos zijn op dat hij vreemdgaat en het stiekem doet, niet om zijn behoefte/ hoe zeg je dat: geaardheid…