Hallo, ik ben 15 en heb recentelijk mijn 2de vaccinatie gekregen. Mijn ouders zijn het daar niet mee eens. Dat vooral vanwege bijwerkingen zoals myocarditis enz. Ik weeg deze dingen anders op, en vind het percentage klein genoeg dat ik hem persoonlijk zelf wil.
Dat heb ik dan ook gedaan (als +12 jaar kan je 'm nemen zonder toestemming van je ouders). Ik heb ze dit verteld nadat de 2de erin zat, vanwege mogelijke bijwerkingen en omdat ik het liever niet achter hun rug om wilde doen. Ik heb daarvoor verschillende gesprekken met ze gehad over het onderwerp en ze mijn wensen duidelijk gemaakt. Ze waren het er niet mee eens, maar ik heb aangeven dat ik hem ooit zou nemen. Belangrijk detail is wel dat ze vrij diep in de complottheorieën zitten.
Ze zijn nu vrij boos en teleurgesteld in me. Vooral mijn vader is erg boos. Hij vindt dat ik altijd, zonder te zeuren, naar mijn ouders moet luisteren (streng religieus). Ik ben het daar niet mee eens, maar in de Bijbel staan een paar passages die dat zeggen. Ik vind dat ik ondertussen oud genoeg ben om zelf beslissingen te kunnen nemen, en zeker als de Nederlandse wet dat toestaat. Probleem is wel dat ik vrij zeker weet dat ze me uit huis zouden willen zetten als ik zeg dat ik me eigenlijk niet zo voor het christendom interesseer, wat het geval is.
Ik zou graag jullie meningen willen horen en advies, als je dat hebt. Post vooral als je het niet met me eens bent, ik wil graag weten als ik ergens fout zit/je een andere kijk op zaken hebt.
Edit: Ik respecteer hun keuze volledig en val ze daar ook niet mee lastig.