Skip to main content

Vaak ruzie met moeder.

• November 17, 2025
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Haii,

Ik ben … (wil graag anoniem blijven :)) en ik ben 14 jaar oud. Zit op 3 havo Ik wou gewoon even graag mijn verhaal doen. :)

Ik heb de laatste tijd (de afgelopen 6 maanden ofzo) bijna elke dag ruzie met mijn moeder. Het verschilt per keer hoe heftig het is, het kan soms zo heftig worden dat ze dreigt me uit huis te plaatsten of te slaan of tegen de muur te smijten enzo. Dat doet ze nooit echt, ze geeft me soms alleen een tik, maar ik merk wel dat als iemand zijn hand omhoog doet ofzo dat ik mezelf dan toch probeer te verdedigen ookal doet die persoon niks. Dat zou ook kunnen komen omdat ik opgegroeid ben met een agressieve vader (hij is gelukkig geen deel meer van mijn leven), maar mijn moeder helpt niet echt mee. Ze wordt ook snel boos en begint snel met schreeuwen en zegt dat ik net zoals mijn vader ben (mijn vader is een gediagnosticeerde psychopaat). Nou moet ik wel toegeven dat ik best vaak chagrijnig en geïrriteerd ben en dat soms op mijn familie af kan reageren. Ik ervaar gewoon best wel veel stress door school enzo, want dat gaat niet zo lekker. Ik durf mijn moeder ook nooit iets te vertellen (bijvoorbeeld, dingen op school, cijfers, dingen die ik meemaak) omdat ik bang ben dat ze weer boos wordt. Ze checkt ook regelmatig mijn telefoon terwijl ik dat liever niet heb (omdat ik dus niks aan haar durf te vertellen). Ze heeft al meerdere dingen ontdekt op mijn telefoon (bijvoorbeeld, relatie, taalgebruik enzo). Ik vind het niet fijn dat ze mijn privacy niet respecteert. Dan wordt ze boos om wat ze vind, maar dan denk ik bij mezelf: ¨Een kind hoeft niks te verbergen voor zijn/haar ouder als hij/zij het gevoel heeft dat ze het kunnen vertellen aan hun ouder.¨ Altijd als ze dreigt met me uit huis plaatsten (dat gebeurd bijna elke ruzie) zeg ik altijd dat ze dat gewoon moet doen, omdat ik dat stiekem liever heb, want dan heb ik gewoon veel meer rust en minder angst.

Wat moet ik hiermee doen?

(sorry voor het lange verhaal)

Xx Weetikveelll :)

2 reacties

Maria_
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • November 18, 2025

Hoi ​@Weetikveelll,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Daarnaast kun je ook praten met Veilig Thuis (0800-2000).

Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen. Veel sterkte!

Maria (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • November 18, 2025

@Maria_ 

Dat was ik inderdaad van plan!

Dankjewel!

Xx, Weetikveelll.