Vraag

uit huis laten halen

  • 29 March 2019
  • 2 reacties
  • 71 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoiii,

ik heb dus zon vriendin ''d'' en die is laatst 18 geworden dus die is uit huis gegaan omdat het thuis niet meer kon haar ouders zitten met zon geloof en die betrekken iedereen daarbij en er is veel te veel ruzie daardoor dr zitten daar nog 6 andere kinderen waarvan een 13 jaar ''S'' ook niet gelooft en daardoor ook veel ruzie heeft en die gaan vaak te ver we willen S ook uit huis laten halen want ze is daar ook gewoon niet meer veilig
maar hoe? weet iemand hoe we haar veilig uit huis kunnen krijgen?

gr mij

2 reacties

hoi

ik zou zelf niet echt weten hoe je een 13 jarige uit huis kan halen.

het lijkt me verstandig dat jij en die vriendin "d" samen bellen naar veilig thuis zij hebben hier ervaring mee en kunnen jullie helpen

groetjes
bella
Hey!

Je wil dus de jongere broer/zus van je vriendin helpen uit huis gaan omdat er veel spanningen zijn m.b.t. geloof en er ook veel ruzie's zijn.

Ik denk wel dat het belangrijk is om te weten dat een kind niet zomaar uit huis wordt gezet. Situaties als deze zijn zeker niet fijn en het zou fijn zijn als er daar iets van hulp voor komt, maar ik denk niet dat ze iemand vanwege geruzie uit huis zullen zetten. Bij een achttienjarige is dit uiteraard ook veel gemakkelijker dan bij een dertienjarige.

Het is niet fijn van S' ouders dat ze S niet vrij laten in zijn/haar geloof omdat zij zelf een bepaald geloof hebben. Voor veel ouders is dit echter wel moeilijk wanneer men erg overtuigd is van een bepaald geloof om het te accepteren, maar dan nog is dat iedereen's individuele beslissing.

Is er iemand in hun omgeving die ze vertrouwen en met hun ouders zou kunnen praten, zoals een familielid, een vriend(in) van de ouders,... ?

Als de ruzies echt uit de hand beginnen te lopen kan er overwegen worden om eens met een sociaal werker te praten, deze kan ook een gesprek doen met de ouders en het kind en proberen oplossingen te zoeken als het niet goed loopt.
Als er sprake is van geweld binnen het gezin kun je er ook goed aan doen om samen Veilig thuis te contacteren.

Misschien kun je eens aan "S" vragen of ze het ziet zitten zelf eens contact op te nemen met de KinderTelefoon door te bellen of te chatten, of zelf eens deze situatie op het forum te posten. Dit omdat we op die manier een nog beter zicht krijgen op de situatie - omdat zij/hij er nu eenmaal echt middenin zit- en ook in de gevoelens die S hierover heeft, zo kunnen we nog beter advies geven.

Groetjes
Lot

Reageer