Skip to main content
Vraag

Uit huis gevlucht voor ouders

• May 9, 2025
  • 7 reacties
  • 81 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi yall,

Sinds dat ik weet gaat het niet goed thuis. 

Mijn ouders en ik hebben een slechte band opgebouwd.

Mijn vader, vaan fysiek agressief, kwam in therapie terecht toen ik pas 5 was, omdat ik anders dreigde uit huis geplaatst te worden.

Lange tijd ging dit goed, tot 2 /3 / 4 maanden terug.

Agressiviteit kwam terug en ook mijn ptsd begon daardoor weer op te leven.

Vandaag kwam  ik na een lange dag school weer terug, ik heb eind december een schedelbreuk en hersenschudding opgelopen en kon langdurig niet naar school, ik moet dus nog zwaar wennen aan volle dagen naar school gaan.

Het was al half 6 en tijd voor avondeten, mijn ouders zijn gelovig, echter heb ik ervoor gekozen niet mee te bidden, ik heb er zelf voor gekozen om prive  redenen.

Mijn vader had het er al moeilijk mee, en toen ik mijn bord niet leeg kon eten omdat ik simpelweg genoeg had gehad, draaide de knop ineens helemaal om.

Hij begon te schreeuwen, moeilijk te doen enzovoort.

Ik liep snel naar boven voordat het op fysiek geweld zou uitlopen.

Ik heb daar 1,5 uur gezeten en gewoon gelezen uit een boek dat ik recent gekocht heb.

Uiteindelijk kwam mijn moeder naar boven,  die met alle losse dingen in mijn kamer naar mijn hoofd begon te gooien.

Het schijnt dat ze wat schrijfwerk  van mij heeft gelezen, waarin ik vermeld dat ik naar jeugdzorg ga allameren omdat ik mij thuis onveilig voel.

Dit werk had zij nooit mogen lezen, het stond echter ook in een boekje dat ik gesloten naast mijn  bed had liggen waarin aan de voorkant duidelijk vermeld dat ik wil dat niemand hier zonder toestemming in leest.

Toch bleek ze het gelezen te hebben zonder toestemmig.

Ondertussen smeet ze nogsteeds dingen naar mijn hoofd, ik kreeg ptsd flashbacks van tijden uit mijn jeugd die ik als een soort paniekreactie ben vergeten, gewist door mijn brein. 

Mijn moeder heeft mijn telefoon 6x naar  mijn hoofd proberen te gooien, maar telkens  ontweek ik. 

Mijn telefoon is uiteraard helemaal kapot.

De maat was vol, ik kreeg verwijten naar mijn hoofd dat ik het gezin vernielde, ik een vergissing was, en een teleurstelling ben, etc.

De maat was vol en ik heb basic spullen gepakt + iets van emotionele waarde en ben naar mijn beste vriendin gevlucht.

Daar kan ik nu gelukkig overnachten, maar waarschijnlijk moet ik morgen weer terug en daar ben ik echt niet klaar voor.

De jeugdzorg en Veiliig thuis laat op zich wachten, wat moet ik nu?

Hoe moet ik straks door, ik kan niet vredig naar huis maar kan ook niet op vriendinnen steunen.

7 reacties

Anonieme_uil123
Forum|alt.badge.img+1

Probeer zo lang mogelijk weg te blijven en stap naar de politie als het nodig is (ik denk van wel, maar da's jouw keuze)

bel ook met de kindertelefoon als je dat nog niet hebt gedaan. (0800-0432) Ik hoop dat er iets tegen gedaan wordt.

Veel liefs en sterkte gewenst van de anonieme uil

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 10, 2025

Mijn moeder stond vanochtend helaas voor de deur, ze gaf het bevel mee te gaan en stond op het punt mij te slaan.

Ben helaas meegegaan.

Zit nu weer ‘thuis’ ,  Veilig Thuis laat veelste lang op zich wachten...

• Net nieuw
  • May 10, 2025

Snel bellen naar jou huisarts.  Veel sterkte! 

• May 10, 2025

Wat verschrikkelijk!

Misschien toch kindertelefoon bellen of chatten misschien (via laptop?)? Of misschien met je mentor over praten of iemand anders op school, want dit kan echt niet.

Veel sterkte

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 10, 2025

Lieve meid wat heftig om te lezen! Ik schrik hier echt van.. zo erg oneerlijk tegenover jou!

Als ik het mag samenvatten:

• Je vader is verbaal en fysiek agressief en gebruikt geweld tegen jou. Klopt het dat dit ook al gebeurde toen je nog heel jong was? Je noemt zelf 5 jaar als leeftijd dat hij in therapie was. Geweld tegen kinderen is strafbaar!
  • Je hebt een tijd school gemist door een schedelfractuur. Is dit een ongeluk of waren je ouders hier ook bij betrokken?
  • Het feit dat jij een andere keuze maakt ten opzichte van religie, betekent dat je ouders nog sneller getriggered worden om agressief tegen je te doen. Klopt dit?
  • Ook je moeder gebruikt zowel verbaal als fysiek geweld, door meerdere malen een voorwerp naar je te gooien. Dat zie ik al een vorm van fysiek geweld.
  • Je hebt een privé dagboek of schrift waarop je hebt geschreven dat je niet wilt dat iemand hierin kijkt. Toch is dit gebeurd zeg je. Dit is een overtreding van de persoonlijke integriteit en eerbaarheid van jou als persoon en uiteraard een schending van je privacy. Slechts in zeldzame gevallen mogen ouders zulke enorme inbreuk maken op jouw privacy, namelijk in geval dat jouw veiligheid in het geding is. (klopt dit kindertelefoon?)
  • Je hebt PTSD (posttraumatische stressstoornis) en het gedrag van je ouders versterkt dit doordat het als een trigger werkt. Dit zou ik als een zeer onveilige situatie kenmerken.
  • Je bent letterlijk uit huis gevlucht voor je ouders.

Ik vind je situatie lastig in te schatten maar wat ik hoor is dermate ernstig dat je misschien ook moet nadenken of je je ouders nog wel als ouders wilt. Bij zulke ernstige verwaarlozing, geweld en schending van je eerbaarheid, privacy en keuzes op religieuze vrijheid ben ik geneigd te denken dat je misschien beter niet meer terug kunt gaan naar je ouders.

Is er een plek waar je eventueel langer zou kunnen blijven? Jeugdzorg heeft ook crisisopvang. Eventueel kun je op school vragen naar een tijdelijke noodoplossing. Misschien kun je bij een leraar tijdelijk blijven. Alles beter dan thuis, is dan het idee.

Ik weet niet hoe het werkt, maar bij mij schiet in mijn hoofd dat ik in deze situatie naar het politiebureau zou stappen en zeggen dat ik niet meer naar huis durf te gaan en dat je ook aangifte wilt doen tegen je ouders. Wat je ouders doen is, op basis wat je vertelt, hartstikke strafbaar. Toch is de praktijk vaak dat er veel meer moet gebeuren voordat de kinderbescherming overgaat tot uit huis plaatsing.

Zelf denk ik dat je misschien veel beter afbent in een pleeggezin. Als je al je hele leven (?) een slechte band hebt met je ouders, die jou als 'vergissing' zien en jou de schuld geven van het vernielen  van het gezin (hebben zij daar niet zelf een aandeel in?) dan lijkt het mij dat het ook niet meer goed gaat komen.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Sommige jongeren gaan al vroeg uit huis en opzichzelf wonen. Misschien dat hier ook een traject voor is ofzo, begeleid wonen ofzoiets.

Een gewaagd plan is misschien: bewijs verzamelen. Wat je zou kunnen doen is bij de mediamarkt een voicerecorder kopen. Dat is een apparaatje wat stemmen kan opnemen. Het is vaak klein genoeg om in je kleding te verbergen. Als je vader en moeder dan weer flink los gaan en schreeuwen, slaan of dingen gooien, dan heb je dat mooi op band staan. Dan gelijk naar de politie en vragen om een pleeggezin. Ik denk dat dat mogelijk wel zou kunnen werken. In dit geval zou ik zorgen dat je zelf niets verkeerds doet, maar dat je ze misschien toch een beetje uitlokt. Bijvoorbeeld door niet naar je kamer te gaan en hardop te zeggen dat jij een andere religie hebt en dat hun religie niet jouw religie is. Dat kan als een trigger werken voor je vader die dan doordraait. Uiteraard heel eng en heel naar voor jou. Maar stel het staat allemaal op band, en je gaat daarmee naar de politie dan kunnen ze daar wel wat mee. Tip: maak eerst een kopie van de opname en sla deze op je laptop of bij een vriendin op de computer.

Bedenk wel dat het traject van uithuisplaatsing heel ingrijpend kan zijn, uiteraard voor je ouders maar ook voor jouzelf. Ik wens je in elk geval het allerbeste en weet dat het niet jouw schuld is dat jouw ouders ongeschikt (lijken te) zijn voor het liefdevol opvoeden van een kind. Helaas krijgt iedereen maar kinderen, dat is niet altijd in het belang van het kind zelf. Er is geen 'examentoets' die potentiële ouders zouden moeten doen voordat ze kinderen 'mogen' krijgen. Dit betekent vaak dat je als kind maar geluk moet hebben om normale ouders te krijgen die in staat zijn een kind liefdevol op te voeden. Geen ouder is perfect, maar wat jij hier schrijft is echt heel erg. Ik leef erg met je mee… 😭

*knuffeltje* je bent een mooi mens en je hebt nog een leven voor je! Na regen komt zonneschijn. Houd de moed erin en durf voor jezelf op te komen! Je leeft niet voor je ouders. Straks ben je van ze verlost en kun je de wereld ontdekken en écht leuke mensen ontmoeten. Je PTSD zal dan waarschijnlijk verminderen en je kunt dan een gelukkig leven leiden.

Heel veel succes meisje, en laat je weten hoe het verder gaat? 

Wij zijn er voor je! *kusje* Liefs, xxVera 💋

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • May 11, 2025

Hoi ​@di xx ,

wat een moeilijke situatie voor jou zeg. Zoals anderen hierboven al als tip hebben gegeven, ben je echt welkom om eens met De Kindertelefoon te bellen of te chatten, gratis en anoniem. Dat kan elke dag van 11 tot 21 uur.

Wat ​@Vera16xx zegt over privacy klopt ook, namelijk dat ouders niet zomaar jouw dagboek mogen lezen. Kijk hier voor meer informatie: Recht op privacy - Artikel 16 Kinderrechtenverdrag

Je kan ook naar de politie gaan en vertellen wat er aan de hand is, en dat je niet veilig terug naar huis kan. Zij kunnen dan een crisisopvangplaats voor jou zoeken. Bel/chat gerust eens met De Kindertelefoon om te bespreken wat jouw mogelijkheden zijn!

Veel sterkte,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 11, 2025

Ga naar de politie want dit is echt niet normaal. Misschien kan je via daar sneller binnen in een crisisopvang? Aangezien je ook ptss hebt is in de psychiatrie ook misschien een optie? (Kan ook echt wel heftig zijn) In België heb je begeleid zelfstandig wonen, dan hoef je niet meer bij je ouders en helpt iemand je met alle papieren, bestaat er zoiets in Nederland? 

Liefs Silence