Vraag

thuis problemen

  • 27 September 2022
  • 1 reactie
  • 87 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi, ik heb een vraag ben een jongen van 16 en heb thuis veel problemen, ruzies etc, maar ik wil tijdelijk niet meer thuis wonen, maar mijn vraag is vrienden van mijn ouders zouden mij wel willen opvangen, maar heb ik hier toesteming voor nodig en mag dat zomaar?

 

Gr anoniem


1 reactie

Reputatie 7
Badge +4

Beste @iemandanoniem ,

 

Ik weet niet precies hoe het zit, maar in principe hebben je ouders gezag over je totdat je 18 bent. Vanaf 16 mag je al een heel aantal dingen zelf doen. Maar uit het niets ergens anders gaan wonen kan helaas niet.

Een organisatie van de kinderbescherming kan wel je naar een pleeggezin verplaatsen en het gezag ‘overnemen’. Dit noemen ze dan ‘voogdij’. Voor meer informatie raad ik je aan om te bellen / chatten met https://veiligthuis.nl/. Zelfs al is het veilig bij je thuis helpen ze je graag met zoeken naar opties om jouw thuissituatie te verbeteren. Je kan natuurlijk ook hier met de KT chatten of bellen.

Verder ga sowieso niet zomaar weglopen van huis. De mensen in je omgeving zullen zich zorgen maken. Dan word je als vermist opgegeven en dat is niet zo handig natuurlijk.

Ik zie geen probleem in het tijdelijk wonen bij de vrienden van je ouders. Zolang je het vertelt aan je ouders door ze te appen of bellen. Maar zoals ik al eerder zei heb ik geen idee of dat mag. Dus daarover zou ik als ik jou was contact leggen met Veiligthuis of de Kindertelefoon.

 

Veel succes!
Groetjes,
NV

Reageer