Skip to main content

Mijn telefoon is dus dit weekend afgepakt voor een maand. Eerder was mijn telefoon al afgepakt voor 2 maanden, met de reden dat mijn kamer ‘een niet normale zwijnenstal’ was. De vorige keer was het om mijn cijfers maar die heb ik nu dus opgehaald. Zeker nu met corona enz wil ik gwn met mijn vrienden af kunnen spreken al helemaal nu het krokusvakantie is. Ik weet me gewoon echt geen raad meer, zou iemand me alsjeblieft een tip kunnen geven?

Heey,

Vervelend zeg. Wat is deze keer de reden dat je telefoon is afgepakt? Misschien kan je iets aan die reden doen zodat je het goed maakt. Ook is het een idee om met je ouders te praten hierover. Je kan dan natuurlijk ook uitleggen wat je hier vertelede.

Wat vervelend dat je telefoon voor een maand is afgepakt.

Ik kan me voorstellen dat het dan ook lastig is om je bijvoorbeeld je telefoon terug te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld je als argument gebruiken dat je op deze manier bijna helemaal geen sociaal contact hebt. En zeker nu het vakantie is je ook gewoon met je vrienden wilt afspreken, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt sowieso aan je ouders vragen of je je telefoon terug mag, wij kunnen niet inschatten of je die wel of niet terug krijgt. Als dat niet het geval is, zou je kunnen proberen te middelen door middel van afspraken.

Misschien kun je wel wat afspraken maken met je ouders. Bijvoorbeeld dat je per week/dag/tijdseenheid een aantal uur op je telefoon mag. En kom dan zelf met een voorstel: bijvoorbeeld elke dag mag ik van 8:00-9:00 en van 20:00-21:00 op mijn telefoon (is maar een voorbeeld).

Daarnaast kun je misschien afspreken wat je wel/niet op je telefoon mag doen en waarom. En bijvoorbeeld afspraken maken over het opruimen van je kamer, cijfers en andere redenen waarom hun jouw telefoon afpakken. Bedenk bijvoorbeeld of het niet of minder gebruiken van je telefoon echt tot betere cijfers leid, waarschijnlijk zal dat van meerdere factoren afhankelijk zijn. Of dat je eerst je kamer opgeruimd moet hebben en dat je dan je telefoon terug krijgt. Een hele maand is dan wel erg lang, lijkt me.

Probeer dit rustig met je ouders te bespreken, geef aan dat je het vervelend vind en wat het met je doet. Vraag ook naar hun argumenten om je spullen af te pakken, probeer daarnaar te luisteren en niet gelijk jezelf te gaan verdedigen, dat werkt vaak averechts. Misschien kunnen jullie ook samen nadenken hoe je kan voorkomen dat dit een volgende keer gebeurd. Succes!

Groetjes,

Simply Me

Reageer