Skip to main content
Vraag

(te)strenge ouders

• September 28, 2025
  • 12 reacties
  • 118 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi, ik zal voordat ik om hulp vraag ff de situatie uitleggen.

Ik  zit momenteel in het 5e leerjaar van vwo en ik kan het makkelijk aan.

Mijn ouders denken anders daarover.Ik mag niet op mijn telefoon, totdat ik geen huiswerk meer heb van school, maar ja je bent natuurlijk nooit klaar met school dus eig mag ik er dus nooit op alleen in de avond maar ja ik moet al half 10 slapen want al fk vroeg is. Eerst deed ik 5x in de week sport en daarnaast 6 dagen sportschool, ik wilde gwn hiermee doorgaan in 5vwo maar ik moest kiezen dus mag nu maar 3x per week naar de sportschool. Ik vind dit erg weinig. Ook mag ik geen telefoon boven terwijl ik prima die verantwoordelijk aankan

Mijn oudere zus is stukje ouder en heeft dezelfde regels. Misschien ben ik ondankbaar maar is dit normaal???

12 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 28, 2025

Wellicht kan je hierover in gesprek gaan met je ouders. Je bent nog een kind, maar dat betekend niet dat je niet verantwoordelijkheden aankan. Als je ze rustig uitlegt dat je meer vrijheid wilt, dan hebben ze daar misschien wel begrip voor.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 29, 2025

Dankjewel!! Heb het gedaan en ze zeiden boos 'nu doe je zielig'😭😭 misschien stel ik me ook aan?

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 29, 2025

Hoi, het is idd wel een beetje streng. Ik heb een tijd lang ongeveer dezelfde regels (gehad) om mijn angststoornis tegen te gaan en regelmaat te hebben. Vond ik in het begin ook erg lastig en kinderachtig . Maar het wende een beetje, en geleidelijk werd het heel iets soepeler. Maar de bedtijd , ik 21:45, en geen foon mee ,eerst andere dingen afmaken en afgebakende hobby tijden dat herken ik zeker. Wordt bij mij ook nog steeds wel wat gehandhaafd.  Wat ik voor je hoop is dat je het geleidelijk maar gestaag kunt oprekken. En doordat je dan bewijst dat je dat prima aan kunt dat je ouders het dan ook meer los gaan laten. Stoer trouwens dat je er met ze over begon, ook al liep dat niet zoals je hoopte maar het zaadje is wel geplant denk ik 😉 succes hoor!

Groetjes liefs Tartan X 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 29, 2025

THXX, tja het plantje is gezaad maar zonder resultaat regels zijn nu strenger tellie pas om 21:00 gebruiken en bedtijd is 21:30 dus niet veel vrije tijd yk, maar ja het gaat ook niet versoepelen dus misschien moet ik er maar aan gaan wennen.

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • September 29, 2025

Hoi hoi, 

Dit is wat ik zou doen: zeg eerst dat ze je niet moeten onderbreken totdat je klaar bent met praten .

Leg rustig uit dat het nogal streng is voor jou leeftijd, en ook voor je zus. Dat op je leeftijd verantwoordelijk moet leren, dus of je telefoon gewoon boven kan. 

Dat je ouders willen dat je wat minder naar de sportschool gaat en meer aan huiswerk snap ik, maar ga anders eens met hun er over praten. Gewoon een rustig gesprek om hun gedachten er over te horen

Groetjes Lupus 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 30, 2025

Thx man, ja het werkt niet met uitleggen mijn zus gaat al uit huis en ik ga ook zo snel mogelijk i guess 😭

NightShadow
  • September 30, 2025

Uit eigen ervaring. Ik had ook hele strenge ouders. Ik ben nu 15 en me ouders zijn over aan het gaan op ‘eigen verantwoordelijkheid’. In andere worden moet ik zelf maar verantwoorden wat ik doe, luister of denk. Tuurlijk zitten hier grenzen aan. De kunst is gewoon om zo slecht te luisteren dat ze het opgeven om je op te voeden (dat is wat me broer deed). 

Wat ik deed was gwoon perfect luisteren naar de regels en meeliften met me broer. Je zou eventueel een brief kunnen schrijven over dat je het wel aan kunt en misschien laten zien hoe je dat gaat doen. Ik wens je succes in ieder geval

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 30, 2025

Thx man, maar zo kut doen dat ze het opgeven gaat nooit lukken ik doe wel gwn normaal en we zien wel

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • September 30, 2025

Miss ben ik stout maar waarom ga je je telefoon niet verstoppen?

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 1, 2025

Hahah dan ken je mijn ouders nog niet ze checken alles dubbel man😭

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • October 1, 2025

Hahah dan ken je mijn ouders nog niet ze checken alles dubbel man😭

ohh mis… kan je het verstoppen ergens anders en dan doen alsof je naar de wc gaat of wat dan ook en dan pak je je telefoon… deed ik ook… en als ze komen verstop je je telefoon in je bed!! :)

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 15, 2025

Je kan het gesprek met je ouders aan gaan.